| |
Mig
og søgemaskinen 1. december 2001 Det er en meget god ide med den
søgemaskine
- men taster jeg "bådeplads", hvad der må antages at være
ret nærliggende for en lystig "søger", så får jeg blot en
lang næse - men ville måske hellere ha' haft en lang plads!!!
Hilsen Michael Toppenberg |
2. december 2001 Du kan roligt gå ud fra, at hvis du ikke får
et brugeligt svar, er det ikke søgemaskinen, der er noget galt med. Prøv at udvide søgningen med flere relevante
søgeord i samme søgning, f.eks. bådeplads bådplads liggeplads
havneplads pladsleje. Denne forespørgsel giver 29 mere eller mindre
relevante svar, som sætter dig i stand til at indkredse emnet med det
helt rigtige søgeord. I øvrigt kan du tilmelde dig som ekstern
deltager på Internetholdet for at lære noget mere om søgning, hvis du
vil gøre dig forhåbning om at være blandt præmietagerne i den
igangværende hyggelige, men svære JuleQuiz!
Hilsen Niels N Christensen Quiz- og webmaster |
Hvad
med JuleQuizzen? 3. november 2001 Kan det være meningen, at der stadig fyldes
mere og mere på hjemmesiden, uden at der bliver slettet noget af det
gamle? Når jeg tænker på, hvor meget tid jeg sidste
år brugte på at løse JuleQuizzen, frygter jeg det bliver meget værre
i år, fordi der er kommet så mange nye sider, som vi deltagere sikkert
må piske igennem under vores jagt på de rigtige svar.
En bekymret
JuleQuiz-deltager |
4. november 2001 En hjemmeside fylder intet, så man kan blive
ved at fylde på den. En af mine idéer var og er stadig - langsomt - at
grave mig tilbage gennem bådelaugets historiske tåger og vores fælles
fortid til starten i 1974. Jeg er ikke kommet længere end til 1997! Så la' være med og piv' allerede nu.
Det bliver meget værre om nogle år, hvis du ikke er hyppig gæst og
holder dig ajour med indholdet. I øvrigt har JuleQuiz 2001 været på bedding
længe, så hold øje med tilmeldingen i LaguneNyt sidst på måneden.
Hilsen Niels N Christensen webmaster |
Forespørgsel
til kassereren 2. november 2001 På
informationsmødet
om bestyrelsens planer for et nyt klubhus, fortalte du at prisen for det
nødvendige ekstra lån på 300.000 kr. svarede til 2.000 kr. pr.
medlem. Nu er der gået lidt tid, hvor vi har brugt de
små grå - derfor følgende spørgsmål: Var der ikke en - indtil videre - ubenyttet
kassekredit - også på 300.000, som skulle indgå i finansieringen af
byggeriet, og man derfor kan opregne "gælden" pr. medlem til
4.000kr?
Hilsen Nanette & Stig
Erskov |
4. november 2001 Kassererens svar er af fortrolig karakter,
hvorfor det er indsat på de Interne
sider.
Hilsen Niels N Christensen webmaster |
Førstegangs-ophaler
3 2. november 2001 Kære ophalings-venner Det er tungt at erkende at man er blind - men det
er næsten helt umuligt at acceptere at man også er et fæhoved... Vi ses til
pligtarbejdet
i morgen!
Michael Toppenberg |
2. november 2001 Vi glæder os til at se dig - fæhoved!
Hilsen vennerne |
Førstegangs-ophaler
2 2. november 2001 Ok - den med offentliggørelsen af
tidspunktet
på hjemmesiden kan jeg ikke komme uden om. Den er jeg tvunget til
at æde - men fastholder i øvrigt resten - og øger som straf til tre
ristede hos Karina.
Michael Toppenberg |
2. november 2001 Når du i morgen, lørdag, kommer til
pligtarbejdet, bør du lige kaste et blik på opslaget fra forrige fredag
i udhængsskabet på klubhuset, hvoraf det fremgår, hvilke både der
skulle op om lørdagen! Vi forlanger intet, men hvis det endelig skal
være, så foretrækker vi en øl!
Hilsen fra alle dine ophalingsvenner |
Førstegangs-ophaler
1 31. oktober 2001 Øh Nå... - det var ellers en noget spids tone
der møder sådan en "førstegangsoptager" som mig i "ophalingsberetningen"... Se - jeg var en, der ikke mødte frem "til
tiden" - al den stund at jeg som langdistancemedlem i lauget ikke
kendte "normalproceduren" med at møde kl. 8.00. Jeg havde
gerne mødt frem, hvis jeg overhovedet havde kendt proceduren - og hvis
skribenten med den spidse pen derfor kan vise mig, hvordan jeg skulle
kunne finde ud af, at det almindelige fremmødetidspunkt var "kl
8.00", vil jeg vist være meget beriget... Det forekommer mig, at der intet sted i det
tilsendte eller ophængte "ophalingsmateriale" er anført
noget specificeret tidspunkt - nok at man forventede alles
tilstedeværelse og hjælpende hånd - hvad der vel er helt rimeligt -
men absolut intet specificeret om noget "tidspunkt"... Lauget skriver i ophalingsberetningen at
"de medlemmer man kunne få fat på", fik man fat på - men
jeg må desværre påpege at ingen af de 5 kontaktmuligheder lauget har
til mig har været benyttet. Man har min ordinære telefon - der har en
telefonsvarer. Man har mit mobilnummer hvortil der er tilknyttet en
telefonsvarer. Lauget har min mailadresse og ved, hvor min familie i
Guldborg bor - og Lauget ved, at Ivar Christoffersen og jeg kender
hinanden godt - og at han med garanti vil kunne få fat på mig - selv
med meget kort varsel. Lauget - og havnefogeden - ved også, at der er
placeret hele to forskellige nøglesæt i Guldborg, så man i en
bekommen situation har adgang til min båd - men der har - ikke - været
gjort kontaktforsøg! Det hele bliver sådan set kun værre af, at jeg
mailede til Michael Tambour, at jeg ville komme kl. 11 og så tage
"tørnen til den bitre ende" - og dermed forstået tage
opryddertjansen. Jeg forstår på den almindelige snak samt
ophalingsberetningen, at kranen mod forventning kom i gang allerede om
fredagen - og så er al planlægning vist helt omsonst når det ellers
er udmeldt, at det var lørdagen, det drejede sig om... - jeg
skulle op som nummer 21 - og havde jeg vidst, at der var almindelig
"mødetid" kl. 8.00 - ville jeg alligevel snildt kunne nå det
kl. 11 - al den stund at tiden fra kl. 8 til 11 er der tre timer - og
skal 21 både op på 3 timer betyder det en gennemsnitlig ophalingstid
pr. båd på 8,57 minutter - og det er næppe helt realistisk - selv med
et så veltilrettelagt projekt... Jeg opfatter den spidse tone som et
spøjst men malplaceret forsøg på at udtrykke en fattig humor - uanset
hvad man - som der nævnes i beretningen "må skære ud i pap"
for hinanden... Jeg havde heldigvis gode venner på stedet, som
sørgede for at skuden kom på land - men skulle eventuelle øvrige
laugsmedlemmer føle sig belastet ved mit formastelige fravær, kan man
hente 2 ristede med brød - det gule og det røde - på min regning hos
Karina. - OG KUN 2!!
Michael Toppenberg |
1. november 2001 Din meget detaljerede forklaring vedr. dit
fravær på ophalingsdagen viser, at du har forstået
havneudvalgets
opfordring. Vi glæder os til at se dig fra morgenstunden
ved den fælles søsætning til
foråret!
Hilsen fra alle dine gode venner, som sørgede for at "Emma" kom på land |
Flere
faciliteter i nyt klubhus 2 23. oktober 2001 Selvfølgelig er der problemer forbundet med
sådan et projekt og fordele og ulemper må sandelig også nøje afvejes
- det kan let kippe over til det rene besvær.... Men må man ikke gå i højden må man gå i
bredden - og det er oven i købet meget handicapvenligt... Så hvor der
er vilje, er der vej..! Jeg kan i øvrigt ikke se nogen bar, pejs eller
udendørs murstensgrill på tegningerne
af klubhuset - men nu ved man jo snart ikke, hvad I har i ærmerne?
Michael Toppenberg |
24. oktober 2001 Jamen, du har fuldstændig ret i, at lavt
byggeri er mere handicapvenligt, men desværre er der ifølge
lokalplanen ikke mere plads at bygge på. Bare for at få lov til at gøre masteskuret
færdigt, skal vi have dispensation. Desuden skal vi sørge for, at der
er parkeringsplads og plads til bådene om vinteren, så besvær eller
ikke! Med hensyn til bar, pejs eller udendørs
murstensgrill/rygeovn m.m. er det ikke planlagt for nuværende, men
måske der bliver sådanne muligheder senere.
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen
|
Flere
faciliteter i nyt klubhus 1 22. oktober 2001 Jeg synes, det er et meget imponerende forslag,
der er fremkommet i forbindelse med en eventuel
nybygning
af klubhuset - det får herved min fulde støtte - og det er en
rigtig god ide, der synes at give meget fine muligheder for en rigtig
god udnyttelse af faciliteterne. Jeg vil derfor gerne blande mig i
debatten med et dristigt forslag... Jeg vil foreslå, at hæve
rejsningen på bygningen, således, at der kan etableres
en
eller to mindre ferielejligheder ovenpå selve klubhuset. Jeg har hverken kalkuleret eller fuldstændigt
gennemtænkt forslaget, men vil umiddelbart antage at hvis man med den
almindelige dygtighed holder byggeomkostningerne nede og kvaliteten
oppe, så vil det som minimum kunne bidrage positivt til foreningens
økonomi og husets drift. Efter mit fattige skøn savner Guldborg sådan
et par "charterlejligheder" - der i vinterperioden evt. kunne
bruges som weekendlogi for folk i al almindelighed... Der må nok ikke "bebos" i klassisk
forstand på havnen - men hvis man tænker på en parallel til husbåden
i Sakskøbing, så kan teknisk udvalg nok overtales - ligesom projektet
naturligt vil støtte ideen om "erhvervsudvikling" - det vil
sikkert give en god omsætning... Jeg vil også gerne foreslå, at der i klubben
opsættes en PC med netadgang - til
både medlemmernes og gæstesejlernes benyttelse. Jeg er klar over det eksplosive i en sådan
hærværkstruet installation - men man kan måske forestille sig en
eller anden form for aktivitetshæmmende forbrugsbetaling - ligesom en
installation måske kunne etableres indenfor Karinas skarpe synsfelt.
Michael Toppenberg |
23. oktober 2001 Tak for dine forslag og de pæne ord, det
luner. Jeg synes din ide med at tilføre havnen en ny dimension som
f.eks. at kunne huse turister, på anden måde end at opbevare dem i
deres egen båd, er interessant. Men du er også selv inde på, at der
nok kan være problemer forbundet dermed. Det forholder sig sådan, at der ikke, ifølge
lokalplanen, tillades en byggehøjde
større end den nuværende, og at kommunen ikke vil dispensere for
byggehøjden, da man ellers tager udsigten fuldstændig fra de
bagvedliggende beboelser. Med hensyn til
internetadgang
fra det nye klubhus, så ligger det inden for, hvad vi allerede har
regnet med at tilbyde, men det skal ikke afholde dig eller andre fra at
komme med gode forslag til vort kommende klubhus(e).
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen
|
Forslag
til forbedringer på broerne 22. oktober 2001 Jeg ønsker broerne gjort skridsikre og savner
affaldsspande på eller for enden af broerne. Jeg kunne også godt tænke mig en bænk for
enden af broen, så jeg kan sidde og se sejlerne på mine gamle dage. Gæstesejlerne mangler et skilt på broerne,
der fortæller dem, hvor de skal betale havnepenge.
Aase Diemer |
23. oktober 2001 Tak for dine forslag! Jeg tror dit ønske om at gøre
broerne
skridsikre er et fælles ønske, som man vel desværre ikke
bare kan gøre. Problemet opstår især i sensommer og efterår med
fugtig luft og algevækst, som sætter sig på broernes træværk, der
derved bliver glat. Vi gør jo, og har i mange år gjort, det der
umiddelbart er muligt, nemlig overfladebehandling af brodækkets
træværk, for at modvirke den omtalte algevækst. Den sikreste
løsning, som er belægning med skridsikkert mønster af en eller anden
art, ligger formodentlig ikke inden for vore nuværende økonomiske
muligheder. Skulle nogen sidde inde med viden, der kan
bruges til løsning af dette problem, hører jeg gerne om det. Bestyrelsen har ikke fundet at det var en god
ide, eller nødvendigt med skraldespande
ved hver bro, da der jo er placeret en ved klubhuset og containere oppe
i den anden ende af havnepladsen, sådan at man stort set er tvunget til
at skulle forbi et af stederne, når man skal til eller fra havnen. Forslaget om
bænke
er vel allerede løst, idet der står en bænk foran klubhuset ud mod
havnen og der står 2 i øvrigt flytbare bænke på forsyningsbroen, og
der er bænke på terrassen bagved klubhuset, alle med direkte udsigt
over havnen, men evt. endnu flere bænke er naturligvis en mulighed. Med hensyn til
skilte,
der fortæller gæstesejlere, hvor havnekontoret er placeret, kunne man
godt have et henvisningsskilt ved de broer, der ligger længst ud mod
sundet. Alle andre broer er dækket ved, at der er
skilt med pil til havnekontoret, placeret på klubhuset, og der står
teksten "Havnekontor" på glasdøren ind til Café Lagunen. Desuden kommer havnefogeden rundt og opkræver
havnepenge, sådan at alle kommer med.
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen
|
Vand
på vinterpladsen 13. september 2001 Der bør køres et læs grus i de værste
huller med store vandpytter på P-pladsen, inden bådene skal på land. Den største pyt - med en vanddybde, så
optimistjollerne kunne holde kredsstævne i den - er placeret omtrent
midt i bådstativ-området.
Niels N Christensen |
14. september 2001 I stedet for at køre grus i pytterne er det
tanken at lede regnvandet ud i Guldborgsund ved gravning af render,
fyldt op med sten. Bjørnekloområdet vil blive jævnet, således
at P-pladsen kan udnyttes optimalt til opbevaring af både om vinteren.
Havneudvalget
|
Vedr.
Leif Larsen´s klage over Hvalborg 26. august 2001 Med hensyn til din klage over vores flag, som
du åbenbart har så travlt med, hvor hænger, så kunne du jo i stedet
for komme til mig og sige, hvad du er så utilfreds med. Hvad skade gør det egentlig dig, at vores flag
ikke hænger, som du mener det skal?
mvh. John Poulsen |
7. september 2001
|
Dannebrog til søs. Om brugen af yachtflag, klubstandere, andre flag. Besvarer en
række spørgsmål om flagning |
Dansk Sejlunion,
Idrættens Hus, 2605 Brøndby
http://www.sejlsport.dk |
|
Små
affaldskurve og større containere! 10. august 2001 Et hjertesuk fra
overanstrengte
bedemænd, der endnu ikke har fået opfyldt ønsket om små
affaldskurve, opsat på strategiske steder. Affaldskurve så små, at
man ikke kan proppe en fyldt plasticpose deri, men beregnet til ispapir
o. lign.. I øvrigt er affaldscontainernes kapacitet af
en sådan størrelsesorden, at det svarer til forsøg på at fylde 5
liter vand i en 1-litersflaske. På sidste bedemandsmøde prøvede vi at
udføre eksperimentet. - Det mislykkedes!
Med venlig hilsen Bedemændene |
|
Optimistjollesejlads 1. august 2001 Sidste mandag sås livlig aktivitet ved optimistjollerne på havnen. Jeg
troede, juniorafdelingen var gået i dvale. Hvad har I gang i?
Nysgerrigt medlem |
4. august 2001 Vi er et par stykker, der forsøger at stable et hold på benene. Mere
herom senere.
Hilsen Niels og Frans (optimister) |
Flagetikette 22. juli 2001 På adskillige opfordringer skal jeg henstille,
at én eller anden giver sig tid til at informere skipperen af det gode
skib "Hvalborg" om de almindeligt kendte FLAGREGLER. Han er set sejlende rundt med yachtflaget
hængende under styrbords saling - godt nok over klubstanderen,
men alligevel! Og ikke nok med det: Det hænger der dag og nat!
Fortsat god sommer Leif Larsen Sakskøbing Bådelaug |
22. juli 2001 Hidtil har det været sådan, at man kunne
kende fartøjer fra Guldborg på det righoldige udvalg af fendere, som
under sejlads prydede fribordet fra for til agter. Forhåbentlig vil "Hvalborgs" variant
ikke danne skole for yderligere kendetegn ved guldborgsejlere.
Hilsen Niels N Christensen webmaster
|
Toiletbygningen 5. juli 2001 Der mangler toiletbørster ved wc-kummerne og
rengøringssvampe ved håndvaskene. Der står vand på gulvet, formodentlig fordi
der er forkert hældning fra bruserummene.
Jørgen Winckler-Carlsen |
|
Sommer-Quizzen 4. juli 2001 Hvornår får vi de rigtige løsninger på den
"lille fredsommelige" quiz? Sidste frist for indsendelse af
besvarelserne var den 1. juli, så nu må det være på tide at få
udløst spændingen! Vi er mange, der hver især er sikre på at
have vundet den udsatte præmie.
En kreds af quizdeltagere |
4. juli 2001 Netop i dag har jeg modtaget løsningerne fra
Jørgen Winckler-Carlsen. Mange deltagere vil sikkert blive overraskede
over, hvor kort deres sejlerviden rækker.
Hilsen Niels N Christensen webmaster |
Toiletbygning
kun for voksne? 3. juli 2001 Det er jo et brag af en toiletbygning, der er
kommet op der... Men - designudvalgets antaget høje
gennemsnitsalder må have været årsag til, at man ganske har overset
den del af befolkningen, der er under 1m høj. Jeg er personligt leveringsdygtig i en større
portefølje på området og finder det plagsomt, at skulle følge ellers
selvhjulpne småborgere på toilettet. Sagen er den, at kodelåsen er anbragt i
"voksenhøjde" og kan ikke nås af børn under 5-6 år. Skulle de eventuelt slippe ind alligevel, så
kan de ikke vaske deres beskidte pølseklemmer på grund af bordets
bredde - de kan faktisk slet ikke nå ind til vasken, og det er et
problem. Vi ældre har derimod en klar fordel - vi kan lægge maven op
på bordet, når vi barberer os. Da jeg har en stærk personlig interesse i at
afhjælpe problemet, tillader jeg mig at veksle en pligtarbejdsdag med
indkøb og opstilling af tre plastikbørneskamler fra Ikea. En udenfor
indgangsdøren, en til de unge herrer og en til de unge damer.
Michael Toppenberg |
|
Er
Guldborg Havn klasse B? 16. juni 2001 I forbindelse med forsikringen har jeg set, at Codan har registreret
havnen som "klasse B" - og benævnt den "Guldborg Bl.
bro". Er det korrekt - eller forveksles der med falstersiden?
Venlig hilsen Michael Toppenberg |
3. juli 2001 Forsikringsselskabernes havneudvalg oplyser, at
"den gamle havn", den der ligger syd for molehovedet er
klassificeret som B-havn, og "den nye havn" mellem molehovedet
og vejbroen er klassificeret som A-havn. Hvis båden skal overvintre i vandet, skal man
vælge A-området i havnen. Der er ingen forskel på de almindelige
forsikringsbetingelser i sejlsæsonen.
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen
|
Webcamera
på havnen 16. juni 2001 Som service til os der bor lidt langt væk - og
til almindelig opmuntring på en regnfuld og kedelig arbejdsdag - vil
jeg gerne foreslå, at vi opsætter et webcamera, der kan vise smukke
billeder af det maritime miljø, havnen, bådene og de - eventuelt -
seværdige turister.
Hilsen Michael Toppenberg,
Valby |
16. juni 2001 Idéen er god og overdrages hermed til
bestyrelsen. Brug indtil videre de over 700 illustrationer
på hjemmesiden som en slags webcamera. Hvis du blader siderne hurtigt
igennem, vil du opnå lidt af samme effekt: En kavalkade af alle de
lykkelige stunder, årstidernes skiften, Guldborgbroen oppe og nede,
havnen i solskin, tåge og snevejr, glade laugsmedlemmer og tilfredse
gæstesejlere.
Hilsen Niels N Christensen webmaster |
Misbrug
af toiletbygning 8. juni 2001 For få dage siden kom to store turistbusser
til havnen, ikke for at passagererne skulle spise eller drikke, men
udelukkende fordi chaufførerne vidste, at her kunne alle få lejlighed
til at lette sig! Det er kun et eksempel, som er selvoplevet.
Hvor mange, der derudover har været på gennemrejse, aner jeg ikke. Kære bestyrelsesmedlemmer: Hvor længe skal
klubben agere offentligt aftrædelsesområde? Det var vel ikke det, vi i
sin tid gav accept til? Vi har fået en unik bade- og toiletbygning.
Mon den vedbliver at være ligeså tiltalende, når den konstant er
åben for alle og enhver?
Venlig hilsen Flemming Diemer
PS Jeg er ikke den eneste, der
beklager tilstanden vedr. toiletbygningen. Det er der rigtig mange, der
gør.
|
Toiletbygningen er
blevet et populært turmål for store turistbusser.
Foto fra indvielsen: Jørgen
Bojesen |
|
9. juni 2001 Det er klart, at vi ikke har opført
servicebygning til ære for forbipasserende turistbusser som end ikke
ønsker at handle i Lagunen. Dette problem er formodentlig løst nu, hvor
døren er lukket, og kun kan åbnes ved hjælp af kode. Men - når det er sagt, må det vel også
siges, at det kan være en svær balance, for hvad nu, hvis en bus
standser på havnen. Der er f.eks. 40 passagerer med, heraf køber de 24
is, øl, vand eller andet i Lagunen. Her vil det være svært, for ikke at sige
umuligt, at stille sig op og forhindre resten af selskabet i at benytte
toilettet. Ville de mon komme og handle en anden gang, eller ville det
mon give god omtale ude omkring? Jeg tror ikke, at hverken du eller jeg kan sige
så præcist, hvad "vi" har givet vores accept, men et er
sikkert: Når der drives en forretning med udskænkning på stedet, så
skal der ifølge lovgivningen også være toiletforhold. Jeg går ud fra, at problemet, som ovenfor
angivet, er løst nu.
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen.
10. juni 2001 Jeg - og sikkert resten af bestyrelsen - er ikke
klar over, at nogle turistbusser med besætning har brugt vor nye
toiletbygning til aftrædelse, hvilket selvsagt ikke er tilsigtet, og vi
vil derfor anmode havnefogeden om at påse, at dette ikke finder sted
fremover. På den anden side kan vi jo ikke (og skal heller
ikke) nægte nogen at komme på toilet, når de er trængende. I mellemtiden er kodelåsen på døren jo opsat
(og virker), så dermed er problemet formodentlig løst. Der kan dog opstå et "åbent hus" når
gæstesejlere eller nogle af vore egne medlemmer glemmer at lukke døren
efter sig, hvilket er observeret nogle gange. Undertegnede har opsat et skilt ved døren, hvor
man anmodes om at lukke døren efter sig, men det har tilsyneladende
heller ikke hjulpet nok, så løsningen er derfor nok at montere en
dørpumpe, som sørger for dørlukningen. Kodelåsen virker jo kun, når døren lukkes.
Mvh Jørgen Bojesen
|
Oprydning
tiltrængt 8. juni 2001 Bedemændene har under deres markarbejde -
bekæmpelse af bjørneklo - måttet erkende, at det område, hvor disse
vækster trives alt for godt, ikke er særlig bedemandsvenligt. Der ligger
nemlig en masse ragelse, som gennem årene er blevet smidt derop, og som
ingen siden hen har interesseret sig for. Vi vil derfor anmode havneudvalget om at tage
dette emne til behandling snarest, således at området kan blive renset
for diverse telefonpæle, gamle brorester, skilte og mange andre
overflødige genstande. Vi vil da kunne bekæmpe bjørnekloen langt mere
effektivt end nu. En ikke mindre væsentlig sidegevinst vil være,
at der vil kunne blive plads til vinteropbevaring af en del flere både,
såfremt området bliver renset op. Bedemændene er til enhver tid parate til at stå
bi med gode råd og vejledning, om dette findes nødvendigt.
Med venlig hilsen Bedemændene |
9. juni 2001 Det er utroligt rart at bedemandslauet er gået i
gang med oprydning og bekæmpelse af Bjørneklo på havnen. Jeg vil bede - Bedemændene - om evt. at samle
diverse løse dele i den ene ende af arealet - ud mod stranden - hvorefter
det vil blive foranlediget fjernet meget snart.
Med sejler hilsen Jørgen Eriksen
|
En
opgave for bedemændene? 3. maj 2001 I en udmærket
artikel
fra maj 1998 omtaler bedemændene en sjælden vækst, som bør
bekæmpes med alle midler.
Jeg tillader mig at henlede deres opmærksomhed på en vækst af - om
muligt - endnu farligere karakter: Bjørnekloen, som breder sig uhæmmet i
periferien af bådelaugets P-plads og vil udkonkurrere de naturlige
plantesamfund - tagrør, bynke og græs - samt de smukke Rosa Ragusa-bede,
hvis den ikke holdes under kontrol. Den vil i værste fald efterlade
områderne som forarmet, ørkenlignende natur Desuden er bjørneklo giftig for mennesker og kan
ved berøring fremkalde voldsom eksem. Under forårsklargøringen af min
båd kunne jeg endog konstatere rødligt udslet på jernkølen, angiveligt
forårsaget af nærkontakt med en spirende bjørneklo. Det er mit håb, at bedemændene, iført
arbejdshandsker, vil gøre noget ved sagen!
Niels N Christensen
|
4. maj 2001 Vi fra bedemandslaugets side har fuld forståelse
for, at der først og fremmest rettes henvendelse til os, når toilettet
brænder på. I denne forbindelse: Uhæmmet formering i plantelivet hos
arten Herácleum spondylium. Du oplyser korrekt "at planten er giftig for
mennesker" og opfordrer i samme moment bedemændene om at tage
affære. Et par spørgsmål presser sig på:
- Bedemændene anser sig selv for at være
en slags mennesker, der har krav på livet for at kunne betale afdrag
på huset og skaffe foder til hunden og de nye golfkøller. Skal de
ofres? (Bedemændene, ikke golfkøllerne).
- Er det en spontan, men skjult, hyldest
til de bedemænd, der i det daglige klarer alle problemer?
Kommunen har
fralagt sig alt ansvar for væksterne, og bedemændene har endnu ikke
fundet sponsorer til beskyttelsesdragter. Men fortvivl ikke. En sommer som
sidste år med hård nattefrost skal nok få bugt med de grønne djævle.
Bedemændene
|
Søsætning
med Søren Kran 24. april 2001 Jeg har en rettelse til kalenderen. Søsætning med Søren Kran søndag den 29. april er udsat til fredag den
18. maj kl. 12.00.
Mvh Torben Petersen |
24. april 2001 Rettelse foretaget på
opslagstavlen
og i kalender.
Hilsen Niels N Christensen webmaster |
Ansvarsforsikring
og tursejlerne 21.april 2001 Jeg henvendte mig til min forsikringsagent vedr.
min ansvarsforsikring, tegnet gennem Danmarks Tursejler Forening. Han kunne berolige mig med, at så længe jeg
ikke havde fået besked på det modsatte fra Tryg, er min båd
ansvarsforsikret i dette selskab.
Ingo Jørgensen |
28.april 2001 Din forsikringsagent kender ikke Danmarks
Tursejler Forenings forsikringsbetingelser tilstrækkelig godt. Det
forholder sig sådan, at hvis ikke dit medlemskontingent til Tursejlerne
er betalt, har du ikke en gyldig ansvarsforsikring, som kræves for at
ligge i Guldborg Havn. Du har kun betalt medlemskab til tursejlerne,
hvis du selv har henvendt dig direkte til denne forening og fået tilsendt
en opkrævning og indbetalt denne, idet bådelauget pga.
"krigen" i tursejlerforeningen, ikke har indbetalt for hver
enkelt. Man skal altså selv henvende sig til Danmarks
Tursejler Forening, for at sikre sig den nødvendige forsikringsdækning. Man må ikke forvente at de
"almindelige" forsikringsagenter/konsulenter kender denne
ordning godt nok. Ring og spørg direkte hos Danmarks Tursejler Forening,
eller kontakt Jørgen Petersen hvis man ønsker at være med i den
nye
ordning som han tilbyder.
Med sejlerhilsen Jørgen Eriksen
|
Hvorfor
ikke personligt svar? 18.april 2001 Da jeg ikke som forventet fik et
direkte
svar, selvom min e-mail adresse var oplyst (det må være muligt i
disse moderne tider), er mit skonummer måske ligeså interessant.
Ingo Jørgensen
travesko@str45.dk |
18.april 2001 I brevkassen bringes spørgsmål og svar af almen
interesse. Jeg beklager ikke også at have svaret dig personligt,
men mener i lighed med andre brevkasseredaktører, at det må være meget
naturligt for dig - i disse moderne tider - at læse svaret i sin rette
sammenhæng. Grunden til kravet om angivelse af e-mail m.m.
kan du læse i nedenstående svar til en anden
utilfreds brevskriver. I øvrigt håber jeg,
Jørgen
Bojesens svar var fyldestgørende? I modsat fald må du sige til.
Niels N Christensen webmaster |
Rykker! 16. april 2001 Jeg har ikke modtaget noget svar på min
forespørgsel
Ingo Jørgensen |
16. april 2001 Svaret er blevet læst og studeret i brevkassen af en stor del af de 87
daglige besøgende på hjemmesiden de sidste 3 dage
- fra langfredag den 13. april kl. 12.57. Du er velkommen til at besøge
os som nummer 88!
Niels N Christensen webmaster |
Nakskov
Kran eller Søren Kran? 13. april 2001 Jeg kan ikke huske hvem der er hvem og kan derfor
heller ikke finde ud af, hvornår jeg skal i vandet - er det med
- Nakskov Kran lørdag den 28. april
- Søren Kran søndag den 29. april?
Frans
Balzer |
13. april 2001 Det må du undskylde, men jeg regnede med, at
når det fremgår af kalenderen, at Nakskov Kran søsætter fra havnen
(P-pladsen) og Søren Kran fra laden, ville du møde op på den rigtige
dato. Som støtte for hukommelsen kan du også gense
dine glimrende billeder fra sidste års
søsætning, hvoraf det fremgår, hvilket firma der dengang betjente
dig.
Niels N Christensen webmaster |
Forsikring
og Danmarks Tursejler Forening 12. april 2001 Ifølge bådelaugets hjemmeside skulle
ansvarsforsikringen
ikke gælde mere. Den besked har jeg ikke modtaget fra Tryg Baltica. Kan det be- eller afkræftes? Som jeg læser policen skulle ansvar og kasko gælde i samme periode.
Ingo Jørgensen |
13. april 2001 Vi er tidligere informeret fra Danmarks Tursejler
Forening om, at kontingentet hertil samtidig er præmie på medlemmernes
ansvarsforsikring, men på grund af de
tumultagtige
tilstande i denne forening, samt tilsyneladende spærring af alle
foreningens økonomiske midler, har vi i Guldborgland Bådelaugs
bestyrelse valgt ikke at indbetale penge til Danmarks Tursejler Forening,
men i stedet gøre vore medlemmer opmærksom på, at de jfr.
bestemmelserne for denne forening/forsikring p.t. ikke har nogen
ansvarsdækning, således at det enkelte medlem selv kan tage sine
forholdsregler. Jeg vil derfor råde Ingo - og andre med samme
problem - til at rette henvendelse til
Tryg/Baltica,
som har forsikringerne, for at få et konkret svar på, om
hovedforfaldsdato for kasko og ansvar er den samme, for i så fald vil der
jo være dækning frem til, at kaskoforsikringen forfalder. I Danmarks Tursejler Forening siger man derimod,
at det følger kalenderåret, som kontingentet skal dække. For yderligere at træde på "såret",
skal jeg minde om, at alle medlemmer af Guldborgland Bådelaug jo har
pligt til at have båden
ansvarsforsikret
jfr. vedtægterne.
Mvh Jørgen Bojesen
|
Store
krav til brevkasseskrivere 12. april 2001 Hr. webmaster! Med alle de krav om udfyldning af diverse felter
i brevkasseformularen er det intet under, at du mangler indlæg! :-( Bortset herfra er det imponerende og opløftende
at læse brevkassens mangfoldighed af velkomponerede og velformulerede
indlæg. Sådan skal det bare gøres.
Flemming Diemer |
12. april 2001 Hvis du havde benyttet
formularen
noget oftere, ville du opdage, at felterne udfyldes automatisk ved at
dobbeltklikke i dem. Din web-browser (Internet Explorer) skal blot være
sat op, så den gemmer de indtastede data. Omfanget af personlige data i de obligatoriske
felter i brevkasseformularen tjener til nogenlunde sikker identifikation
af afsenderen og er et forsøg på at undgå falske henvendelser. Der
findes ingen stensikker metode. Problemet har hidtil ikke været stort. Jeg er
kun én gang blevet snydt af en henvendelse med falsk e-mailadresse. Det
betød flere timers spildt arbejde med udformning af et svar på et
tilsyneladende seriøst spørgsmål til Bladindex'et. Siden da har jeg øget omfanget af obligatoriske
rubrikker. Kun børn og barnlige sjæle gider udfylde dem alle i
bedragerisk øjemed. Prøv nu én gang til og du vil opleve, hvor let
og elegant det går med udfyldningen.
Niels N Christensen webmaster |
Laden
i Guldborghave rives ned 9. april 2001 Ingen har hidtil troet på det. Truslen har
hængt over vore hoveder i efterhånden mange sæsoner.
Nedrivningsplanerne
blev bragt frem på sidste generalforsamling, men ansås af de fleste som
en løs påstand. Nu skulle det imidlertid være en realitet, idet
det fra sædvanligvis velunderrettet kilde, der står Sakskøbing Kommune
nær, forlyder at "så snart bådene er ude af laden, begynder
nedrivningen". Er der nogen, der er i stand til at be- eller
afkræfte dette forlydende?
Niels N Christensen |
9. april 2001 Som allerede nævnt på generalforsamlingen, er
det hvad vi ventede. Der kan ikke gøres noget ved den sag. Vi har jo
i øvrigt "altid" vidst at vi havde laden på lånt tid. Nu
udløber lånet. Jeg er for nogen tid siden begyndt at søge andre
muligheder, men har desværre ikke fundet sådanne endnu.
Mvh. Jørgen Eriksen |
Endnu
en (u)forklarlig hændelse 1. april 2001 Siden
onsdag den
21. marts, har jeg ikke kunnet komme på nettet samt få vist nummer
på min stationære telefon. Først troede jeg, det var den overordentlig
slemme virus: *)Flatus Rotunda Cerabri. Men nu mistænker jeg min tyske Fritz-Box,
som kun kan vise numre med 9 cifre, og vi bruger 8 i Danmark. Hvis folk ringer fra Tyskland, kan min telefon
godt vise nummer. Derfor opfordrer jeg alle til at indlede opkald til mig
med "Guten Tag". Desværre er det ikke lykkedes mig at komme på
hjemmesiden med www.goldburg-hafen.de
Biørn Stubbæk
*)Flatus
(vind) Rotunda (cirkel) Cerabri (hjerne) = Roterende fis i kasketten |
2. april 2001 Efter din detaljerede beskrivelse at dømme er du selvskreven til
- at få hjælp af websidens døgn-support
- at få del i garantisummen
Udfyld
formularen
og send den straks!
Held og lykke Niels N Christensen webmaster
|
Vedr.
forslag til vedtægtsændringer 3 30. marts 2001
Glimrende
løsning! Nu glæder jeg mig til at møde op på fremtidige
generalforsamlinger og bringes i kog over stigninger og slås for
nedsættelse af taksterne.
Niels Christensen |
|
Vedr.
forslag til vedtægtsændringer 2 30. marts 2001
§ 3 Optagelse af medlemmer Mine indvendinger mod 2-stemme forslaget beror på en fejlfortolkning af
bemærkningerne til forslaget fra min side. Jeg er blevet klogere og har
nu ingen indvendinger mod forslaget.
§ 5
Kontingent, indskud og pladsleje Indeksreguleringen. Bestyrelsens og medlemmernes råderum udvides en smule
(kontingentet), men den meget vigtige fastsættelse af prisen på
havnepladserne - det største beløb - er stadig uden for vores
indflydelse.
Niels Christensen |
30. marts 2001 Indeksreguleringen. Dette var selvfølgelig ikke tilsigtet, da vi stadig
skal have muligheden for at regulere alle bådelaugets takster op eller
ned. Jeg har derfor foretaget en omformulering af teksten til forslaget:
5.2.
Kontingenter og pladslejer indeksreguleres årligt - hvis ikke andet er
vedtaget under stk. 5.1 -
med det for forbrugsvarer gældende indeks.
Mvh. Jørgen Bojesen |
Vedr.
forslag til vedtægtsændringer 1 29. marts 2001
§
3 Optagelse af medlemmer ........ikke muligt for ægtefællen/ samleveren at
udøve stemmeret, såfremt det aktive medlem er fraværende ved
generalforsamlingen.
Jeg synes ikke, det fremgår af den ny
3.1-tekst,
at der er begrænsning i udøvelse af stemmeretten - og synes heller ikke
der skal være det.
Det er
kønsdiskriminerende at udelukke den ene part af familiemedlemskabet fra
at stemme, hvis den anden (familieoverhovedet?) er forhindret i at være
til stede under generalforsamlingen.
§
5 Kontingent, indskud og pladsleje 5.2. Kontingent og pladslejer indeksreguleres årligt med det for
forbrugsvarer gældende indeks.
En meget
kortsigtet løsning. Det svarer til at tisse i bukserne: Det luner i
øjeblikket, men kommer til at svide til såvel bestyrelse som medlemmer i
en uoverskuelig fremtid. Vi sætter os selv uden for al indflydelse af
ligegyldig automatik og behøver nu ikke mere møde op til
generalforsamlingen for at behandle det eneste punkt på dagsordenen, som
har fundamental interesse og kan bringe sindene i kog. Med andre ord. Jeg må græmmes hvis
vedtægternes § 8.4
kommer til at lyde: Fastlæggelse af rykkergebyr.
Niels Christensen |
29. marts 2001
Med hensyn til
forslagene om vedtægtsændringerne, så forstår jeg ikke helt dine
indvendinger. Det første forslag med 2 stemmer, samt
udøvelsen af stemmeretten tager netop sigte på, at andre end
"familieoverhovedet" kan udøve stemmeret. Hidtil har det jo
været således, at et aktivt medlems stemme kun kunne udøves af
medlemmet selv (§
7.7) - og altså ikke af hans hustru eller andre i husstanden -
såfremt han/hun var forhindret i at være til stede, og såfremt man ikke
havde det nugældende ægtefællekontingent. Hvad angår indeksreguleringen af bådelaugets
takster, så er det jo ikke sådan, at de kun kan reguleres med
indekstallet fremover. Vi mener, at teksten nu er udformet således, at
såfremt det skønnes nødvendigt at ændre kontingentet med mere/mindre
end indeksreguleringen, så er muligheden stadig til stede jfr.
§
5.1.
Mvh. Jørgen Bojesen
|
Hjemmesiden
blokeret 23. marts 2001 Adgangen til hjemmesiden var spærret med en
"401 Authorization Required" i tidsrummet onsdag den 21. marts
2001 kl. 14.32 til torsdag den 22. marts kl. 12.28. Jeg forventede en telefon- og mailstorm fra
trofaste læsere, men kun ét frustreret medlem reagerede, hvilket er lidt
foruroligende! Til alle jer andre trofaste og
tålmodige
besøgende: Det var en fejltagelse, opstået under udarbejdelsen af nogle
interne servicesider, som kun medlemmer af bådelauget vil få adgang til. Det færdige resultat af anstrengelserne vil
kunne ses på hjemmesiden i løbet af sæsonen.
Niels N Christensen webmaster |
|
Kontingentforhøjelse 17. marts 2001 Betyder bestyrelsens
reviderede
takstforslag vedr. kontingent for aktive på kr. 850,- at alle
ægtefæller/samlevere med bådplads pålægges pligter for 1 person og
tildeles rettigheder for 2 personer?
Niels N. Christensen |
17. marts 2001 Hvad de kr. 850 i kontingent nøjagtig skal
dække, må jeg indtil videre blive dig svar skyldig. Vi arbejder p.t. i bestyrelsen med, at det skal
dække en eller anden form for "familiekontingent", men vi har
endnu ikke de rette formalia på plads hvad angår stemmerettigheder etc.
Mvh Jørgen Bojesen |
Vedtægtsændtringer 16. marts 2001 I
indkaldelsen
til den ekstraordinære generalforsamling annonceres vedtægtsændringer,
men ikke hvilke. Kan jeg gå ud fra, at det bl.a. drejer sig om
nogle af de forslag, som
Tirsdagsklubben indsendte til den ordinære generalforsamling?
Niels N. Christensen |
17. marts 2001
Det er
korrekt, at der på den forestående ekstraordinære generalforsamling
bl.a. også skal behandles nogle vedtægtsændringer, som foreslået af
Tirsdagsklubben. Den endelige udformning af forslagene er ikke
klar endnu, da der er nogle spørgsmål af vital betydning, som endnu ikke
er afklaret, og vi har derfor ikke været i stand til at sende dem ud
sammen med indkaldelsen, men vi arbejder i mellemtiden videre, således at
de vil være fremlagt i klubhuset til gennemsyn for medlemmerne med
sædvanligt varsel - dvs. 1 uge før generalforsamlingen.
Mvh Jørgen Bojesen |
Pladsleje
efter bådstørrelse 15. marts 2001 Når
pladslejen
skal fastlægges, skelnes kun mellem en stor båd og en lille båd. Det
skaber diskussioner om den eller den båd er stor eller lille. En prisliste, hvoraf det fremgår, at både op
til X,X m i bredden eller X,X m i længden (eller efter deplachement)
koster X kr. og både derover i Y-størrelse koster Y kr. osv. ville gøre
det nemmere for alle at forstå. For "Little Tern" med sænkekøl og en
længde på 19 fod var aftalt prisen for jollestørrelse. Da regningen kom
var den på et større beløb. Vi blev utilfredse, fordi andet var aftalt.
Biørn Stubbæk |
18. marts 2001 Biørn! Jeg forstår udmærket dit argument med
hensyn til bådstørrelser, men den nuværende måde er den mest ligetil
metode at afregne pladserne på. Bestyrelsen finder i hver enkelt tilfælde ud af
om der er tale om en stor eller lille båd, hvilket ikke plejer at give
problemer. Hvad dig selv angår kender jeg ikke til, at du
skulle være lovet én pris, og har betalt en anden. Du kan komme til mig
med detaljerede oplysninger. Hvis pladsen skulle gøres op efter dit oplæg er
længde og bredde ikke nok, dertil skal føjes dybden, altså en
kubikmeter pris.
Jørgen Eriksen
|
Generalforsamlingen 15. marts 2001 Jeg forstår meget godt, at bestyrelsen foreslog
afgift for de både der ligger
i
vandet hele vinteren og bruger strøm, for tænk hvis alle bådene på
P-pladsen gjorde det samme. Vores elregning ville gå betydeligt op Jeg forstår ikke de medlemmer, der går og
skumler i krogene over bestyrelsens dispositioner. Jeg selv bruger
generalforsamlingen til at tage ordet og sige, hvad jeg mener. Jeg
foreslår, de gør det samme
Erik Løvendal |
18. marts 2001 Tak for dit inlæg. Du har fuldstændig ret i at
man på generalforsamlingen har ret til at fremføre sit synspunkt. Bestyrelsen har, som det blev pålagt os, lavet
et nyt budgetforslag, hvori der er taget hensyn til flest muligt, og som
jeg tror og håber på at I vil synes om.
Jørgen Eriksen
|
Bøjler
i rustfrit stål 2. marts 2001 Et forslag om at lave bøjler i rustfrit stål
til de opkvejlede fortøjninger, når man forlader sin plads. Set noget
lignende i Kragenæs og udført sidste sæson på toppen af mine
sædvanlige pæle til stor glæde for min gast Åge. Kopi af tegningen er givet til Jørgen Petersen.
De er lavet i 6 x 15 mm med to undersænkede skruehuller. Bøjlen forhindrer tovværket i at glide i vandet
og gør grebet i fortøjningen under indsejlingen langt nemmere.
Biørn Stubbæk |
18. marts 2001 Dit forslag om montering af rustfrie
fortøjningsfangere, synes jeg er godt, men der er i øjeblikket mange
store opgaver på havnen, så i første omgang vil jeg lade det være op
til hver enkelt at vurdere om de er interesseret, nu hvor ideen er lagt
frem. Måske vil du være kontaktmand, til de som
måtte være interesseret, så kan I jo selv gå i gang.
Jørgen Eriksen
|
Ophaling 28. december 2000 Da efterårets bådoptagning på P-pladsen har
efterladt indtrykket af en noget tilfældig henkastning af de opstillede
lystfartøjer, opfordres bestyrelsen til, at man næste år anskaffer et
ophejsningsaggregat (mobilkran fra
NKU), der er i stand til at stille bådene på pæne, lige rækker, så
også ældre sejlere kan nå frem til deres fartøjer med livet i behold.
Bedemændene |
2. marts 2001 Den eksisterende plan for opstilling af både på
havnepladsen skal naturligvis revideres, da vi nu har en anden krantype at
arbejde med. Denne kran kan ikke fjernbetjenes på grund af
sikkerhed og instrumenter, men den vil i længden være både hurtigere og
billigere at bruge for bådejerne.
Hilsen Lars Nordstrøm |
Kølecontainer 17. februar 2001
Det bliver en
meget flot toiletbygning. Derfor
er det en skam at dens nærmeste nabo er den grimme container.
Niels N Chrisensen |
17. februar 2001 Den grimme container på billedet er Cextin's
gamle kølerum, som bådelauget købte sidste år for at skaffe Café
Lagunen et aflukkeligt depotrum. Dette var et umiddelbart krav fra Miljø- og
Levnedsmiddelkontrollen at Karina's varer skulle opbevares sikkert under
lås og slå, og da Cextin samtidig skulle/ville af med sit gamle kølerum
i forbindelse med udbygningen af sit rejepilleri
med nyt og større kølerum, var dette den hurtigste og billigste
løsning. Det er jo imidlertid planen at den skal væk
igen, for dels pynter den ikke sammen med det nye hus, og dels skal vi
bruge pladsen på sydsiden af huset til et
masteskur.
Mvh Jørgen Bojesen
|
Stik
til el og vand 28. januar 2001 Medlemmer med både på vinterpladsen ønsker sig
brændende en udvendig tilslutning for
el
og vand, som evt. kunne placeres på vestgavlen af den nye
toiletbygning. Det ville lette forårs- og vinterklargøringen af bådene.
Niels N Christensen |
28. januar 2001 Der vil blive etableret et passende antal
stikkontakter et eller andet sted på
gavlen som vender ud mod vinterpladsen. Etablering af
vand
er under overvejelse.
Mvh Jørgen Bojesen |
Byggeriet
på havnen 28. december 2000 Belønningen for årelangt slid i Guldborg Havn
& Bede foreligger på smukkeste måde: Et
klubhus
til Bedemandslauget er på vej! Vi har endnu ikke modtaget noget skriftligt
fra bestyrelsen, hvilket vi sjældent gør, men et håndgribeligt bevis
fremtræder i skrivende stund på parkeringspladsen ved havnen.
Bedemændene
|
1. januar 2001 Det drejer sig om en bygning med baderum (ikke
bederum) og toiletter, som er under opførelse i tilslutning til vort
eksisterende klubhus og Cafe Lagunen, og tænkes indrettet med bl.a.
vaskemaskine og tørretumbler for medlemmer og gæstesejlere. Bad- og toiletbygningen skal være klar til
sæsonstart 2001
Jørgen Eriksen
|
|