Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Formandens side
10.02.01
Oversigt
  1. Sæsonen nærmer sig
  2. Laugsaktiviteter
  3. Stigende krav
  4. Nye takster
  5. Prissammenligning
  6. Bestyrelsens forslag
Sæsonen nærmer sig
     Ved årsskiftet er næsten halvdelen af vintersæsonen ovre, og snart vil vi kunne glæde os over en ny sommer. Men inden det kommer så vidt, er der en del sager, vi skal have klaret af.
  • Vort byggeri skal stå færdigt til sæsonstart, hvilket det også kommer til.
  • Svend Auken har forlangt at modtageforhold til tømning af holdingtanke i lystbåde skal være i orden, hvilket vil ske ved hjælp af pumpe, sugerør og forskellige overgange, da det ikke kan forventes at der er standarder allerede fra begyndelsen.
  • Generalforsamling skal afholdes, hvortil forskellige forberedelser må foretages.
Laugsaktiviteter
     Måske vi i år skulle starte debatten allerede nu.
     Vores forening og havn har udviklet sig en del i de senere år, hvor mange nye tiltag er gjort og mange nye medlemmer er kommet til.
     Bare for at nævne nogle tiltag fra de seneste 3 år:
  • Vi har fået ny havn, med god vanddybde og gode liggepladser.
  • Vort el-anlæg er renoveret, og selvom der har været enkelte problemer undervejs, er de udbedret af uforpligtede folk, som har gjort en god indsats, hvilket de desværre ikke altid har fået tak for.
  • Cafeen er kommet til som et aktiv, der er med til at betale for nyanskaffelser m.v.
  • Ny bad- og toiletbygning er snart færdig.
     Desuden står vi for at skulle anskaffe/anlægge:
  • Pumpeudstyr til at vedligeholde vanddybden i havnen.
  • Udvendig på toiletbygningen skal der laves masteskur
  • De gamle broer trænger til at blive repareret, da der er en del pæleormeangreb.
Stigende krav
     Vi ser at kravene til lystbådehavnene konstant er under udvikling, som vi er nødt til at følge.
     Vi forventer stadig en tilgang af medlemmer de næste par år, indtil havnen er fyldt helt op.
     Alt i alt er det blevet et betydeligt større apparat at operere med, hvilket igen stiller større krav til økonomien. Vi må derfor konstatere at vi har behov for et bedre indtægtsgrundlag, vedr. faste indtægter.
     Der er behov for en større kassebeholdning, for at køre den nye og større forening. Det er helt enkelt sådan, at des flere områder/ting vi har at vedligeholde, des større er behovet for reparation og vedligeholdelse.
 

Nye takster
     Da vi kun har to områder, der kan reguleres så det hjælper noget, nemlig kontingent og pladsleje, er der behov for, at alle typer af pladser, samt kontingent hæves en del.
     Der bør vel også være betaling for at benytte havnen om vinteren, idet vintervejret som regel er mere blæsende end sommervejret, og derfor bliver der trukket ikke så lidt mere i pæle og broer om vinteren. Da det desuden koster at stå på land og at blive halet op og søsat igen, er der i princippet ingen ekstra omkostning i dette forhold.
     Det skal samtidig fremhæves, at der ikke har været hverken kontingent eller pladsleje stigninger i "nyere tid", selvom forbrugerprisindekset i samfundet i øvrigt, er steget en del i samme periode.
     Tænk bare på hvordan prisen på en lang række dagligvarer i øvrigt er steget.

Prissammenligning
     Jeg har også set mig omkring i vore naboklubber for at tjekke prisniveauet her. Forholdene i de omkringliggende havne/foreninger er meget forskellige med hensyn til egen arbejdsindsats m. m., men det må konstateres, at priserne ligger omkring kr. 3.000 kr. pr. år og med en stigende tendens. Spørger man havneejerne, ligger det fast, at så snart der skal udføres arbejde som koster penge, vil det smitte af på priserne.
     Set i det lys har vi den nyeste havn og den billigste pris, hvilket ikke harmonerer økonomisk.
     Vi skal altså ikke have stigninger, fordi de andre er dyrere, men fordi vi er nødt til at regulere, sådan at havn, anlæg og økonomi passer sammen.

Bestyrelsens forslag
     Dette vil da også være grundlaget for igen at kunne håbe på at få nogle år uden prisstigninger. Vælger man at regulere priserne for lidt, vil foreningen alt for nemt blive tynget økonomisk.
     Bestyrelsens forslag til nye takster, vil som vedtægterne siger, være fremlagt i klubhuset i ugen op til generalforsamlingen.

Jørgen Eriksen

 

En modtagestation placeres på udrustningskajen

 

Udviklingen de sidste 3 år er gået stærkt:
Ny havn, nyt el-anlæg, ny Café Lagunen og ny bad- og toiletbygning.
Fotos: Erik Løvendal, Jørgen Bojesen og Thomas Skipper
 

At der stilles store krav til lystbådehavne ses bl.a. i oprettelsen af Foreningen af Lystbådehavne i Danmark

 

Kontingentet sidst justeret 1996

 

Indskud sidst justeret 1991

 

Pladsleje sidst justeret 1996


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen