Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Sommeroplevelser og sejladserfaring med Åge
15.01.01
Behagelig krængning
     Der er mange måder at sejle på. Det bedste er naturligvis, synes vi, at sejle for sejl. Den som først er blevet fortrolig med krængningens indvirkning på sejladsens behagelighed, finder sjældent tilbage til motorer med larm og storforbrug af dyre driftsmidler.
     Der er bare skønt, når man efter at have sejlet under broen slukker motoren, som vi for en sikkerheds skyld bruger ved bropassage. Det at sidde og tale uden at skulle overdøve en brændstofforbruger, og nyde naturens vidunderlige lyde. Det at høre fuglenes sang og bølgernes skvulpende lyde er fortrinlig musik i vores ører.

Saga 27 for sejl
     Åge og undertegnede sejlede sidste sommer tilsammen over 1500 sømil på trods af, at vi ikke sejler mere end 3-5 knob i gennemsnit for sejl. Vi har virkelig nydt alle de vidunderlige naturoplevelser, som vores frihed til at kunne dette tillod.
     Ellers havde vi aldrig kunnet opmåle waypoints, lave lister over dem og nå til Ærø via Svendborg i Åges Saga 27.
Nogen sagde at den ikke kunne sejle for sejl, men deres ord blev gjort til skamme, da vi sejlede til Stubbekøbing på 5 timer i Sagaen for sejl alene, inklusive nedtagning af fokken og syning af denne et stykke af vejen.

Aftenkapsejlads
     Vi lærte meget af hinanden om madlavning, livsstil, navigation og det at kunne sejle i let og hård vind. Sidst på året fandt vi ud af, at vi var kede at skulle sejle hjem for at deltage i aftenkapsejladsen, fordi vi kunne have nået langt længere.
     Vi siger tak til Lars for en hyggelig og rar måde at få kapsejladserne afviklet på. Desværre opstår der altid diskussion om den ene eller anden har vundet. Det er bedøvende ligegyldigt efter min mening, og der findes ingen retfærdig måde at sammenligne forskellige både på. Men det er hyggeligt at mødes og ligge side om side og kæmpe mod hinanden, med naturens kræfter som drivkraft og strømmen som med- eller modspiller.
     Vindens luner med at aftage om aftenen, er også med til, at det er skønnere at sejle, når vinden er bedre om dagen. At sejle hjem for at udgå af kapsejladsen i vindstille, er værre psykisk end at ligge på Femø, eller hvor det nu er, og nyde en stille aften med grill.

Hvordan skal det gå uden Åge
     Flere fjerne steder er mere spændende, når vi nu har sejlet de nære farvande tynde. Det er muligt at det bliver næste års virkelighed for mig, men nu er Åge desværre gået bort.
     Savnet er stort, da han havde mange interessante historier fra de store skibe, hvor han arbejdede som skibskok i mange år, og således havde været mange steder i verden.
     At rejse er at leve skrev H.C. Andersen, og det kan vi, som har set den ene havn efter den anden, bekræfte.

Svendborg og Ærø
     Der er dejligt i Danmark, så vi sejlede til Svendborg. Sundet bugnede af skibe med op til fire master for fulde gardiner.
     Bente sendte en sms-besked fra Tyrkiet og fortalte om mange skibe. Jeg tror at vi havde et kønnere udsyn til alle de mange fuldriggere, som sikkert var på vej Fyn rundt. Masser af lystbåde i små hyggelige havne. Vi endte helt inde i Svendborgs centrum og gik op og handlede.
     Om aftenen lå vi for anker nord for Marstal, med udsigt til Halmø. Det passede specielt mig godt. Næste dag så vi Flaskeskibsmuseet, som er en oplevelse for sig selv.
     Efter at have rendt os tynde i Marstal for at få nye sejlpinde, som vi havde mistet dagen før i hård vind, tog jeg et bad. Desværre rakte min tekniske kunnen ikke til at få varmt vand. Med beklagelse overbragte jeg Åge denne meddelelse.
     - Det er lige meget. Jeg skal have et bad!
     Stort var hans smil da han kom tilbage, for kokken kan selvfølgelig lave varmt vand. Der var masser i hanen. Og jeg ærgrede mig og lavede pindene færdige.
     Så ud i høj sø mod Langeland. I læ bag denne og næste dag hjem for at sejle kapsejlads. Vi kom dog for sent til at være klar til tiden. Men blev til de andre kom hjem, for vi var sultne efter en lang dag på havet.

Navigation
     Diskussionerne om navigationen var på et tidspunkt på højde med bølgerne. Men vi reddede os ud af problemerne ved at bruge navigatoren korrekt. Det er kedeligt at starte med en 10 grader forkert kurs, og drive yderligere til læ. Fem minutter før vi nåede et lavvandet område sagde min fornemmelse mig, at nu må vi se hvor vi er, og ganske rigtigt måtte vi slå et slag for sikkerhedens skyld.
     Noget efter sejlede vi imellem de yderste vindmøller ved Onsevig. Der var en underlig fornemmelse.
     Det eneste jeg "glemte", var at se Svend Billesbølles båd på Tåsinge, men jeg vidste ikke at den var der, før jeg lånte formandens to bøger om Svends eventyrlige rejser. Dem slugte jeg på få dage, på trods af at jeg ikke kunne læse som ung, men interesse gør noget ved sagen, og nu mener jeg ikke at være helt ordblind mere.


Little Tern.

Jeg ønsker jer et lykkebringende nytår og en god sæson.

Biørn Stubbæk

 

 


Guldborgsund set fra Havmosevej
Foto: Biørn Stubbæk

 

 


Åges Saga 27.
Foto Jørgen Bojesen

 

 

 


Lars Nordstrøm beregner resultaterne efter årets
sidste onsdagssejlads.
Foto: Biørn Stubbæk

 

 

 

 


Åges helbred var skrøbeligt
og hjertet kunne ikke mere.
Aage Dyhr Nielsen døde
den 29. december 2000.
Foto: Jørgen Bojesen

 

 

 


Der er dejligt i Danmark

 

 

 


Ankerplads ved Halmø


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen