Ufrivillig
natsejlads Udarbejdelsen af waypointlisten over mærkerne i
Guldborgsund begyndte med at jeg en herlig sensommeraften sejlede til
Nykøbing med to lokalkendte førstegangssejlere i 1998. De nød turen så meget at de blev ved med at
spørge, om ikke vi kunne sejle helt til Nykøbing F. Det blev mørkere og
mørkere og da vi vendte i Nyk. F. forsvandt vinden. Jeg havde lanterner
på båden og en kraftig kvartslampe, så der skulle ikke være problemer
med at finde hjem igen. Men pludselig slukkede lampen, så vi famlede os
hjem i totalt mørke og blev tilmed på et tidspunkt blændet af en
sandsugers projektører. Vi kunne ikke se om vi sejlede ind i bøjerne.
Jeg vidste, at jeg havde været ved en af de første bøjer omkring nr. 18
i den smalle rende, men jeg så først bøjer igen omkring østbøjen nr.
12. Vi sejlede meget langsomt for motor og fik derfor
ikke ladestrøm nok til akkumulatoren, som var helt tom. Jeg husker stadig
hvor nervøs Eriks kone var.
Så gik vi i gang Derfor satte jeg mig en vinterdag og målte alle
bøjerne ud på søkortet, kortdatum WGS 84, og tastede dem ind i
navigatoren. Det tog nogle dage. Siden kontrollerede Aage og
jeg dem og rettede kun grove fejl. Nu har vi sejlet to somre med den
liste. De sidste justeringer er lavet i de angivne perioder på listerne. Karrebæksminde, Bisserup, og Havnsø er indtil
videre kun målt med stikpasser på søkortet. Så en lidt mere præcis
position, kan forventes så snart vi har været der, og set på
forholdene. Det kan blive så snart vejr og tid tillader det. |
|
Målemedhjælper Aage
og skipper Biørn med bølger i håret og vand i knæene.
Mange
kokke fordærver maden, men Aage gør den mere spiselig, og han er
tilmed pensioneret kok. Hvad skulle jeg gøre uden Aage, som
lærte at sejle, ved under sejl at styre båden hen til mange af
bøjerne, mens jeg skrev og tastede eller glemte at skrive og
slettede den sidste position med MOB i stedet, så Aage måtte
krydse tilbage til foregående position. En effektiv sejlerskole!
Foto:
Jørgen Bojesen |
Jeg satte dem på fordi jeg regnede med, at vi
kunne nå det i år. Måske når vi endnu mere, hvis vejret holder. Vi
snakker også om at måle Sakskøbing Fjord. "Navigationspunkt uden mærke" er målt
op på søkortet, og dernæst har vi kontrolleret, at dybden er som
forventet pr. øjemål. Jeg har ingen ekkolod, men er ved at reparere
Aages, så hvis det lykkes, kan vi kontrollere vanskelige passager, men
det må bemærkes, at det er folks eget ansvar at benytte punkterne m.h.t.
høje søer, tidevand, tidspunkter, bundforhold og modtagetolerance på
GPS´en. |