Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2009
Tirsdag den 10. marts kl.19.00 i klubhuset

Dagsorden iflg. vedtægterne

Fotos: Niels Nordby Christensen

1. Valg af dirigent


Niels Bach

Formanden Jørgen Eriksen bød velkommen og gik til punkt 1.
Niels Bach blev foreslået og valgt.

Dirigenten sikrede sig, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt. Der blev foretaget registrering af de fremmødte medlemmer. Der var mødt 36 stemmeberettigede medlemmer (72 stemmer).

Dirigenten gik herefter over til det næste punkt på dagsordnen.


2  Bestyrelsens beretning
for det forløbne år 
 
Forsamlingen er lydhør efter indtagelsen af Karinas glimrende smørebrød. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Bestyrelsen gør sig klar til at aflægge beretning. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Laugsmedlemmerne lytter til beretningerne. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Formanden aflægger sin beretning. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Eriksen fremlagde bestyrelsens beretning for det forløbne år. Han kom ind på følgende punkter:
  1. Fire nye bestyrelsesmedlemmer
  2. Mastereol
  3. Kaptajn Hummel
  4. Uddybningsfartøj
  5. Havnens brugere
  6. Gæstesejlere
  7. Øvelsesbåden "Chastine"
  8. Foreningen Smålandshavet
  9. Karina og Café Lagunen
  10. Økonomien
  11. Hjemmesiden
  12. Ungdoms- og kano/kajak-afdelingen
  13. Medlemsmøder og -kurser
  14. Mandskab til slamsugning
  15. Kommunen kommer på havnesyn
  16. Gode ønsker for sæson 2009

Bestyrelsens beretning blev vedtaget.

Herefter blev der givet en orientering fra udvalgene om projekter, arrangementer og fremtidige planer.


Havneudvalget v. Frans Balzer.

  • Et medlem bad om at indkaldelsen til pligtarbejdet på havnen bliver pr. tlf.


Sejladsudvalget v. Stefan Pommer og Lars Nordstrøm.


Juniorafdelingen v. Merethe Kepp.

  1. Vintersæsonen 2007-08
  2. Den nye skolebåd "Chastine"
  3. Sæsonstart maj 2008
  4. Juniortræningen 2008
  5. Juniorafdelingen 2009
  6. Trænerkollega søges


Kajakafdelingen v. Niels Bach.

  1. Nye sponserede havkajakker
  2. Torsdagsroning og sponsorarrangementer
  3. Hver torsdag kl. 19.00 ved ny flydebro
  4. Kajakinstruktør-kursus og nyt udstyr
  5. Fire havkajakker til rådighed for laugsmedlemmer
  6. Kano og 4'er med styrmand

3. Forelæggelse og godkendelse
af det reviderede regnskab

 
Jørgen Bojesen aflægger regnskab. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen fremlagde og gennemgik regnskabet.
  • Steen Hovard forespurgte om hvorfor bestyrelsen ikke havde taget imod tilbuddet om at masteskuret kunne fremstilles til materialeprisen.
    • Bestyrelsen havde ikke taget imod tilbuddet, idet den havde besluttet, at masteskuret skulle fremstilles og være bygget inden vinteren satte ind.
  • Michael Tambour forespurgte om hvorfor der ikke var indtægter for udlejning af klubhuset.
    • Indtægterne for arrangementer i klubhuset ligger skjult i den forpagtningsafgift, som Karina betaler til klubben, idet hun råder over de 2 af lokalerne i klubhuset.
    • Bestyrelsen er i gang med et gardinprojekt til klubhuset, således at akustikken kunne forbedres. Dette ville formentlig tiltrække flere møder mv.

Regnskabet blev herefter godkendt.


4. Fastlæggelse af kontingent,
pladsleje og indskud

 
Jørgen Bojesen fremlægger takster og budget for 2009. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen fremlagde taksterne for 2009. Ifølge vedtægterne reguleres indskud, kontingent og pladsleje med pristallet. I 2009  forhøjes de med ca. 3,5 %.
 

Kontingent

2009 Pladsleje 2009
Aktive (familie) 1.100 kr. Familiebåde 2.200 kr.
Passive 315 kr. Joller 1.100 kr.
Juniorer 315 kr. Pensionistrabat 460 kr.

Indskud

2009 Vinterplads 2009
Familiebåde 3.900 kr.

Havnen

320 kr.
Joller 1.320 kr.    

De nye takster blev vedtaget


5. Fastlæggelse og godkendelse
af budget

Budgettet blev ligeledes gennemgået.
Det fremlagte blev godkendt.

6. Behandling af indkomne forslag

Ingen indkomne forslag

7. Valg af formand
Jørgen Eriksen
formand, genvalgt

Jørgen Eriksen genopstillede og der var ingen modkandidater. Han blev genvalgt ved akklamation

8. Valg af kasserer

Udgår

9. Valg af den øvrige bestyrelse -
3 medlemmer og 2 suppleanter
   
Erik Staal
næstformand
genvalgt
  Frans Balzer
best.medlem
genvalgt
  Jesper Knudsen 
best.medlem
genvalgt

  • Erik Staal, Frans Balzer og Jesper F. Knudsen genopstillede. Der var ingen modkandidater. De blev alle genvalgt ved akklamation.
  • Suppleanterne Bo Bøyesen og Frank Rasmussen blev genvalgt ved akklamation.

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

  • Revisorerne Edmund Jensen og Hans Bonde blev genvalgt ved akklamation.
  • Revisorsuppleant Niels Nordby Christensen blev genvalgt ved akklamation.

11. Eventuelt

 
Niels Bach takkede for god ro og orden. Foto: Niels Nordby Christensen

  • Et medlem var utilfreds over, at han ikke var blevet informeret om at hans faste arbejdsopgaver var blevet tildelt en anden.
  • Stefan Pommer redegjorde for omstændighederne omkring dette.
  • Der blev givet udtryk for utilfredshed med at der stod både på havnen om sommeren.
    • Bestyrelsen tog holdningen til efterretning, og ville arbejde på at der ikke i fremtiden stod både på havnen i sejlersæsonen.

Niels Bach takkede for god ro og orden på generalforsamlingen og hævede mødet kl. 21.10.


Claus Pedersen
referent

 

 
Formandens beretning for 2008
10.03.09.

  1. Fire nye bestyrelsesmedlemmer
  2. Mastereol
  3. Kaptajn Hummel
  4. Uddybningsfartøj
  5. Havnens brugere
  6. Gæstesejlere
  7. Øvelsesbåden "Chastine"
  8. Foreningen Smålandshavet
  1. Karina og Café Lagunen
  2. Økonomien
  3. Hjemmesiden
  4. Ungdoms- og kano/kajak-afdelingen
  5. Medlemsmøder og -kurser
  6. Mandskab til slamsugning
  7. Kommunen kommer på havnesyn
  8. Gode ønsker for sæson 2009
 
De fire nye bestyrelsesmedlemmer. Foto: Niels Nordby Christensen

Fire nye bestyrelsesmedlemmer
     Med udgangspunkt i den forgangne sæsons hændelser, samt et kig fremad vil jeg her fremlægge bestyrelsens beretning.
     Som mange sikkert husker havde vi ved sidste generalforsamling en ekstraordinær udskiftning i bestyrelsen. Hele 4 nye medlemmer blev det til og jeg opfordrede dengang til at give de nye bestyrelsesmedlemmer en rolig start, hvilket for så vidt også blev overholdt.
     Imidlertid viste det sig hurtigt, at det ikke var sarte folk. De havde ikke selv meget lyst til at starte langsomt, tværtimod, vil jeg betegne dem som folk med fart på, folk med masser af gode ideer, med godt humør, samtidig med en vis portion talegaver. Det har på ingen måde været kedeligt.
     Jeg håber ikke, det lyder som kritik, hverken af de nye eller for så vidt af de som gik af ved samme lejlighed. De nye har gjort det fantastisk godt og det havde de, som gik af også.

Et nyt masteskur har set dagens lys. Foto: Niels Nordby Christensen

Mastereol
     En del af de store nye ting der er sket i det forgangne år er netop udtryk for nye folk og nye tanker, og nye fagområder der er blevet repræsenteret.
     Et nyt masteskur har set dagens lys, og jeg har hørt mange gode ord om det efterfølgende, både fra medlemmer men også fra folk ude omkring os.
     Samtidig giver det den nødvendige plads til master og til havkajakker.

Kaptajn Hummel
     Vort pumpefartøj Kaptajn Hummel har også været genstand for et kritisk gennemsyn og nye ideer har ført til at den nu er i stand til at suge hele tiden, uden ustandselig at miste trykket i slangerne. Det skyldes montering af ventiler, der lukker sådan at vandet ikke løber tilbage ud af systemet. Det betyder at det også ser godt ud for både med en dybgang på over 1 meter.
     Det var jo oprindelig meningen at Kaptajn Hummel skulle have været placeret ved de 2 pæle der blev rammet syd for havnen, men henvendelser fra naboer, som syntes deres udsigt blev forringet, har gjort at vi indtil videre og så vidt det er muligt, vil undgå denne placering.

Vort pumpefartøj Kaptajn Hummel. Foto: Flemming Diemer

Uddybningsfartøj
     Først på året fik det uddybningsfartøj der sejlede frem og tilbage fra Nykøbing til at tage en enkelt last med fra havnen, d.v.s. 95 kubikmeter.
     Den skulle faktisk have taget 2 laster, men kunne ikke manøvrere uden at skulle tage flere laster, og da det bestemt ikke var gratis, stoppede vi med at få taget den ene last hvor der var mest behov for det.

Gæstesejlere kommer gerne igen. Foto: Niels Nordby Christensen

Havnens brugere
     Der har som altid været opgaver nok også i denne omgang, men de er også klaret efterhånden.
     Vor havn har været genstand for interesse fra langtursejlerne som var her først på året, med foredrag og film, hvortil klubbens medlemmer naturligvis også var inviteret.
     I juli havde vi besøg af Danmarks Fritidssejler Union, ved Jørgen Petersen, som holdt deres årlige sommertræf hos os.
     Det er altid glædeligt når folk udefra ønsker at bruge vores faciliteter, for det betyder at her er attraktive vilkår. Det er endnu mere glædeligt når folk gerne vil vende tilbage, for det betyder de har haft en god oplevelse her.
     Det gælder også gæstesejlerne, som vi erfarer gerne kommer igen. Det skyldes både de skabte forhold, og faciliteter, serviceniveauet i havnen og Café Lagunen, men også de mennesker de møder i havnen generelt.
     Jeg hører jævnligt, i forbindelse med mit arbejde med havnesammenslutningen, at folk omtaler vores havn og vores medlemmers imødekommenhed, positivt. Det er altid en fornøjelse at repræsentere en havn som får god og positiv omtale.

Gæstesejlere
     På et tidspunkt var der forlydender om gæstesejlere der ankom sent og afsejlede tidligt ikke altid fik betalt havnepenge. For at imødegå dette får vi nu lavet et system med kuverter, hvori havnepenge kan lægges, sejleren skriver navn på kuverten og en kvittering til sig selv, dermed kan ærlige sejlere komme til at betale havnepenge både tidligt og sent.
     Gæstesejlerstatistik for 2008 er uden fremgang men sammenlignet med vore omgivelser alligevel gode. Dette vil kassereren komme nærmere ind på senere.

Øvelsesbåden "Chastine"
     Det er også lykkedes at få et længe næret ønske opfyldt vedr. en klubsejlbåd. Den er sponseret af en del af de tildelte midler vi fik fra afviklingen af den gamle roklub i Sakskøbing, desuden af A.P.Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers fond.
     Båden blev døbt af et juniormedlem i forbindelse med standerhejsningen. Skibets navn blev "Chastine" med tilladelse fra fonden.

Foreningen Smålandshavet
     Foreningen Smålandshavet som i de sidste 6 år har været vores havnesammeslutning ligger nu stille, men et nyt initiativ fra Lolland og Guldborgsund Kommuner - med støtte fra EU's interreg program - starter et nyt 3-årigt sejlerprojekt, hvor der bliver lagt større vægt på samarbejde mellem sø- og landturisme.

     Der vil stadig være en ny havneguide og rabatbilletter, gældende både i Danmark og i Tyskland - dette ligger nu i en ny organisation der hedder L.F. Havnenetværk. Dette havnenetværk er foruden at stå for havneguide m.m. også en faglig organisation, som alle havne på Lolland Falster kan være med i og næsten alle er med i.

Karina og Café Lagunen
     De næste indlæg, jeg vil komme med, kunne lige så godt være fra en af de tidligere beretninger, den siger nemlig at Karina og Cafe Lagunen endnu en gang har sat nye standarder for hvad man kan omsætte for i cafeen på Guldborg Havn. Tillykke og tak til Karina og hendes personale, det er virkelig til gavn for os alle at det går så godt.

Økonomien
Det samme gælder foreningens regnskab, også en gentagelse af de sidste mange år, vi kommer ud med et godt regnskab, væsentligt bedre end forventet. Det vil kassereren komme meget nærmere ind på i sin beretning.

Hjemmesiden
     Vores hjemmeside er stadig et eftertragtet sted at komme. Utroligt mange søgninger på nettet ender der. Uden Niels Nordby Christensens indsats med, og styring af samme, ville det ikke kunne lade sig gøre at opretholde dette høje niveau. Og når man så tænker på at samme Niels både er paparazzi-fotograf og webmaster, så er det stort.

Juniorerne sejler også i optimistjoller. Foto: Stefan Pommer

Ungdoms- og kano/kajak-afdelingen
     Vores ungdomsafdeling som nu også bruger den tidligere omtalte sponserede øvelsesbåd, har også haft en rigtig god sæson.
     Det er Merethe Kepp og Niels Bach, der er årsagen til al den gode aktivitet der findes der. Også en stor tak til dem for deres indsats.
     Jeg ved de har haft et savn i en del af den forgangne sæson, nemlig savnet af motoren til hjælpejollen, men bare så I ved den er klar til montering efter en større overhaling.
     Det at tidens ungdom gerne vil prøve mange forskellige ting, næsten samtidig, har de forstået at få noget ud af, på den måde at de unge kan sejle optimist, sejlbåd, havkajak og også sommetider få en tur i motorjollen.
     Samtidig vil jeg også gerne fremhæve at det i vid udstrækning også er ungdomslederne der holder gang i kano/kajak-afdelingen.

Medlemsmøder og -kurser
     Ser vi fremad, ja så er der ønsker f remme om flere arrangementer. Og allerede den 26. Marts er det første af slagsen. En aften hvor overskriften er hvilke kørekort og certifikater er de lovkrav om i dag hvis man er sejler. Det starter kl. 19.00.
     På vores vintermøde blev der fremsat ønske om at der kunne afholdes et VHF radiokursus i klubben, måske med en rabat til medlemmerne. I maj måned flytter jeg derfor et sådant VHF-DSC kursus hertil klubhuset. Det kommer til at køre over tre uger, med en aften om ugen. Der vil være rabat til klubbens medlemmer.

Mandskab til Slamsugning
     Ligeledes fremadrettet vil Kaptajn Hummel køre videre, sådan at dybden i havnen på sigt kan holdes ved lige. Det vil være en stor hjælp hvis de, der har lyst til at være med i dette arbejde, melder denne interesse til bestyrelsen.

Kommunen kommer på havnesyn
     Allerede i morgen formiddag har jeg aftalt møde med kommunen vedr. stensætningen og spunsens tilstand og eftersyn.
     Det er jo sådan at vi som bekendt har lejet havneanlægget af Kommunen og det er derfor kommunen der skal vedligeholde dette anlæg.

Stensætningen synker i vandet. Foto: Niels Nordby Christensen

Gode ønsker for sæson 2009
     Vi håber at den nye sæson vil komme os i møde med godt vejr og mange gæstesejlere, uanset finanskrise eller ej. Hvem ved, måske kan det give flere gæster i havnene, hvis flere holder ferie i Danmark, det må tiden vise.
     Med disse ord vil jeg slutte årets beretning.


Jørgen Eriksen

 

 
Lars Nordsrøm fortæller om årets kapsejladser. Foto: Niels Nordby Christensen

Onsdagskapsejlads 2008
     Kapsejladsonsdage 2008 starter inde i sundet med hele 8 både på banen i 3 løb og 3-4 m/s. Allerede den kommende onsdag, er vi på Bane Nord også i let luft, vi sejler på lille bane. Herude har vi fornøjelsen af nye bøjer og efter nogle småproblemer med ankre til dommerbåd, ligger Bo og Torben nu mere sikkert end nogen sinde før. Vi er glade for at de ofrer deres onsdagsaftener på os.
     Juni måned starter med vind på 10 m/s. og mere, så de afvikles på Bane Syd.
     Juli og august er vi igen uden for broen. I september bliver det for tidligt mørkt til at nå igennem broen før den lukker og vi bliver på bane syd resten af sæsonen.
     12 både har været på vandet og 16 onsdage har vi sejlet, mange mennesker bliver samlet der drikkes kaffe / the og spises boller med tilbehør, her tilføjes en stor tak til bagebolledamerne samt velvilje fra alle deltagere.
Se kapsejladsresultater.

Sundsejlads
     I årets sidste sejlads, Sundsejladsen deltager 11 både, første båd starter kl. 11.00 og sidste 12.01 og alle er hjemme igen inden 15.30, det halve antal både inden for 6 min.
Se resultatliste
Herefter er der dømt hygge resten af dagen, inklusive et efterhånden traditionsrigt måltid, fremskaffet af Hans og co.
 
Sundsejlads med spiler i let vind. Foto: Niels Nordby Christensen

Fejø rundt
Fejøturen er nu fast udgående fra Kragenæs, og her var Stefan som eneste båd fra Guldborg tilmeldt.

På gensyn og god vind

sejludvalget v. Lars Nordstrøm

 

  1. Vintersæsonen 2007-08
  2. Den nye skolebåd "Chastine"
  3. Sæsonstart maj 2008
  1. Juniortræningen 2008
  2. Juniorafdelingen 2009
  3. Trænerkollega søges
Vintersæsonen 2007-08
     Vi mødtes ca. en gang om måneden og arbejdede med forskellige opgaver. Vi så film, kiggede på søkort og navigationslys, og vi bandt knob og knuder, lærte om førstehjælp og pustede i kunstig-åndedræts-dukker.
     Vi fik også lavet knobtavler til jul og tog en tur i svømmehallen med kajakker og optimistjolle i januar.
     Før sæsonstart arbejdede vi med søvejsregler og forskellige teknikker til anløb af pæl og bro.

Den nye skolebåd "Chastine" - kom til Guldborg
     I det tidlige forår 2008 fik bådelauget som bekendet positivt tilsagn på en ansøgning om midler fra A.P. Møllers "Almenfonden", hvilket gjorde det muligt, med de penge vi fik fra "Roforeningen Fjorden" for et par år siden, at finansiere købet af en god skolebåd til juniorafdelingen. Og - kort tid efter fandt Jørgen Bojesen en meget flot IF'er i Ishøj, som lauget så købte i april.
     IF'eren blev sejlet hjem til Guldborg til standerhejsnin-gen den første søndag i maj, hvor den blev døbt "Chastine". En rigtig god start på en ny sejlsæson.

Den nye skolebåd "Chastine" Foto: Claus Petersen

Sæsonstart maj 2008
     En af de første mandage i maj startede vi med at vaske de 6 optimistjoller og "Chastine" af og klare grejerne til til den nye sæson. Og - vi fik ryddet op i depot-rummet, så der blev plads til juniorgrejet.

Juniortræningen 2008
     I begyndelsen af sæsonen mødte ca. 11-12 juniorer frem på mandage ved 18.30-tiden - og et par timer frem. Alle hjalp til med at rigge joller og "Chastine" til, så vi kunne komme ud at sejle. Men - det var rigtig besværligt at søsætte optimistjollerne, da der ikke var nogen bro og/eller rampe til pontonerne.
     Da følgebåden ikke var helt klar ved sæsonstart, lånte vi en jolle af en af juniorernes forældre - og hermed en stor tak til Jonas' far og mor, Jan og Wencke Ramussen.
     Men vi kunne jo ikke blive ved med at låne os frem, bl.a. fordi den lånte jolle ikke var stabil nok som følgebåd. Og - da det ikke var forsvarligt at bruge "Chastine" som følgebåd til optimistjoller og/eller kajakkerne, besluttede vi at indstille sejladsen med disse fartøjer indtil følgebåden kom tilbage senere på sommeren.
     Men - da der tilsyneladende gik kuk i bro/rampe-planerne, og da følgebåden ikke kom tilbage, afvikledes langt det meste af juniortræningen i 2008 i den nye skolebåd "Chastine".

 
"Chastine" kunne ikke erstatte følgebåden Foto: Stefan Pommer

     Vi "tabte" nogle optimistjollesejlere på den bekostning. Der var simpelthen ikke plads nok på "Chastine". Men - vi havde nogle vældig gode ture med IF'eren, og juniorerne fik lært en helt masse om at sejle. Og som altid - efter sejladstræningen mødes vi i klubhuset til skippermøde.
     På disse "after-sailing-møder" snakkede vi om hvad der skete og hvorfor. Således får de unge sat ord på erfaringer og evt. bekymringer, og vi får talt om, hvad der var godt og knap så godt - og hvad vi kan prøve at ændre/gøre bedre.

Juniorafdelingen 2009
     Den nye sæson står for døren, og vi glæder os til at komme på vandet med juniorerne igen. Vi regner vi med,at starte sæsonen med en 7-9 juniorer, 5 piger og 4 drenge i alderen 10-14 år, og så plejer der altid at komme et par stykker til eller 3 i løbet af foråret.
     Lige nu er der altså umiddelbart plads i juniorafdelingen, så mød endelig frem på en af juniortræningsaftnerne kl. 18.30 fra mandag den 11. maj, hvis der er en junior i familien, der godt kunne tænke sig at prøve kræfter med vind, vand og vejr i nogle af juniorafdelings optimistjoller - eller hvis hun/han er for stor til disse - så med "Chastine".
     Vi plejer at sige, at det primært er juniorernes højde/vægt, der er afgørende for, hvornår de skifter fra optimistjolle til kølbåd. Men selvfølgelig gør vi det så fleksibelt som muligt, så alle får prøvet at sejle og manøvrere med de forskellige fartøjer: Optimistjolle, havkajak, følgebåd og IF'er-skolebåden "Chastine".

Trænerkollega søges
    Er der nogen, der har lyst til at give et nap med i juniorafdelingen, vil det bare være super. Ikke fordi vi er kørt trætte - slet ikke - vi har mange gode oplevelser med juniorerne, og det er rigtig sjovt. Men nogle gange går det lidt for stærkt, og så har vi for meget om ørerne . Nogle gange vil det også være fint, at vi er nogle stykker - hvis nu en af os skulle blive forhindret i at møde frem.

I slutningen af april "hænger" vi juniorafdelingens 2009-brochure ud på hjemmesiden

Niels Bach og Merethe Kepp

 

  1. Nye sponserede havkajakker
  2. Torsdagsroning og sponsorarrangementer
  3. Hver torsdag kl. 19.00 ved ny flydebro
  1. Kajakinstruktør-kursus og nyt udstyr
  2. Fire havkajakker til rådighed for laugsmedlemmer
  3. Kano og 4'er med styrmand
 
Nye sponserede havkajakker. Foto: Niels Bach

Nye sponserede havkajakker
     I løbet af 2007 fik kajakafdelingen sponseret kr. 10.000 + kr. 5.000 af hhv. MSE-A/S i Alstrup og Michaels El-Service i Sakskøbing, og i begyndelsen af 2008 traf kajakafdelingen så endelig beslutning om, at det er havkajakker vi satser på.

En stor tak til 
MSE A/S og
MICHAELS EL-SERVICE

    Vi valgte "Quest-glasfiber-kajakker" fra et firma i Jylland, og Søren Hansen fik dem hentet hjem i løbet af april - så vi var klar til sæsonen -08.

Torsdagsroning og sponsorarrangementer
     I foråret fik vi roet en del på torsdage - selvom det var noget besværligt at søsætte kajakkerne fra broerne.
     Afdelingen "kridtede skoene" et par gange i løbet af sommeren for at afvikle sponsorarrangementer. Desværre var vi uheldige med vejret og måtte aflyse arrangementet - en picnictur op ad sundet med frokost - i strålende sol. Men ak - vi har aftalt, at vi prøver igen i 2009.
     Afdelingens kajakroningsaktiviteter i eftersommeren var begrænsede - alle havde travlt med alt muligt andet - men der var flere, der var på "langtur" bl.a. til Nykøbing F. og på Silkeborgsøerne. Men vi må se og få fyret op under pagajerne igen her i 2009.

Hver torsdag kl. 19.00 ved ny flydebro
     Vi vil selvfølgelig gerne trække nogle flere interesserede og medlemmer til, der vil være med til at ro kajak - på torsdage fra kl. 19.
     Der er en gruppe af personer, der har tilkendegivet, at de er interesserede i at blive medlemmer, men det lykkes vel til sidst - når vi nu har kajakkerne - og forhåbentligt også en ponton eller to, hvor vi kan entre kajakkerne.
     En tak til Susan Odborg der i 2008 koordinerede torsdagsroniningen - dvs. hvem kommer og ror - i hvad. Susan har sagt ja til at stå for det igen i 2009.

Kajakinstruktør-kursus og nyt udstyr
     Afdelingen holder et forårsmøde i nær fremtid, og så må vi se lidt på PR og evt. kursusaktivitet. Vi håber bl.a. på at vi kan få sendt en af sted på kajakinstruktør-kursus i 2009.
     Der er flere sponsorer, der har tilkendegivet, at vi kan søge om penge til udstyr og aktiviteter , så det vil vi se at få gjort snarest.
     Vi mangler stadig lidt udstyr f.eks. en pagaj og nogle redningsveste.

Fire havkajakker til rådighed for laugsmedlemmer
     Afdelingen har nu - 2 blå "Hasle" havkajakker og 2 rød/hvide "Quest" kajakker som er til rådighed for bådelaugets medlemmer.
     Når kajakkerne ikke er på vandet, ligger de i sæsonen i wirelås på masthylderne i det nye masteskur bag klubhuset. Nøglerne hænger i depotrummet ved optimistjollesejlene

Vi får forhåbentligt en ponton eller to, hvor vi kan entre kajakkerne. Foto: Niels Bach

Kano og 4'er med styrmand
     Vi tror stadig på at vi også skal satse på kano…..for ikke at glemme "Lindholm" - 4'eren med styrmand, som en 4-5 stykker også gerne vil have gang i. Men mere om det på hjemmesiden - senere.

På kajakafdelingens vegne

Niels Bach og Merethe Kepp

 

Umiddelbart i forlængelse af generalforsamlingen blev bestyrelsen samlet. Det blev besluttet, at bestyrelsen fortsatte med de poster, som før generalforsamlingen.

Tilstede var:

  1. Jørgen Eriksen
  2. Jørgen Bojesen
  3. Erik Staal
  4. Stefan Pommer
  1. Frans Balzer
  2. Jesper Friis Knudsen
  3. Claus Pedersen.

Formanden Jørgen Eriksen bød velkommen til det første bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen skulle konstitueres.

Bestyrelsen blev konstitueret som følger:

  1. Formand: Jørgen Eriksen
  2. Næstformand: Erik Staal
  3. Kasserer: Jørgen Bojesen
  4. Sekretær: Claus Pedersen
  5. Best.medlem: Stefan Pommer
  6. Best.medlem: Frans Balzer
  7. Best.medlem: Jesper Friis Knudsen

Følgende udvalg blev nedsat:

  1. Havneudvalget:
    • Stefan Pommer
    • Frans Balzer
    • Jesper Friis Knudsen.
  2. Sejladsudvalget:
    • Stefan Pommer
    • Frans Balzer.
  3. Ungdomsudvalget:
    • Jørgen Eriksen
    • Niels Bach
    • Merethe Kepp.
Følgende udvalg blev nedsat: (fortsat)
  1. Kano-og kajakudvalget:
    • Jørgen Eriksen
    • Niels Bach
    • Merethe Kepp.
  2. Festudvalget:
    • Erik Staal og broformændene for
    • bro 1. Leif Nielsen,
    • bro 2. Bernard Jaunnet,
    • bro 3. Claus Pedersen,
    • bro 4. Niels G. Jensen og
    • bro 5. Edmund Jensen.

Udvalgene er og vil blive suppleret med medlemmer af Bådelauget.

Det blev besluttet at der afholdes bestyrelsesmøder den 1. torsdag i hver måned. Møderne afholdes i klubhuset kl. 19.00. Der afholdes ikke møder i juli og august måned.

Hvert møde følger en fastlagt dagsorden:

  1. Godkendelse af referat fra sidste møde
  2. Formandens indlæg
  3. Kassererens indlæg
  4. Udvalgenes indlæg
  5. Eventuelt

Næste møde er torsdag den 2. april 2009 kl. 19.00.


Claus Pedersen
sekretær.


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen