Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2008

Mandag den 31. marts 2008 kl.19.00 i kluhuset

Dagsorden iflg. vedtægterne

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
  5. Fastlæggelse og godkendelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  1. Valg af formand
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af den øvrige bestyrelse - 4 medlemmer og 2 suppleanter
  4. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  5. Eventuelt

Fotos: Niels Nordby Christensen

1. Valg af dirigent


Flemming Christensen,
- sidst dirigent i 2002

     Efter at Jørgen Eriksen havde budt velkommen, foreslog bestyrelsen Flemming Christensen til dirigent. Enstemmigt valgt.
     Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet.
     Til stemmetællere foreslås Flemming Jensen og Bo Bøyesen, der begge blev valgt.
     Efter afkrydsning på medlemsliste viste den et fremmøde på 48 stemmeberettigede hvilket giver i alt 96 stemmer.
2  Bestyrelsens beretning for det forløbne år 
 
Der var næsten fuldt hus

 

Karina serverede et måltid mad inden generalforsamlingen.

 

Bestyrelsen gør sig klar til at aflægge beretning.

 

En lydhør forsamling
Formandens beretning.
  • Medlemmer efterlyste forklaring på hvorfor 4 bestyrelsesmedlemmer ønsker at udtræde af bestyrelsen. Der må være noget galt.
    • Problemer.
  • Bestyrelsen har ikke levet op til at forholdende vedr. kapsejlads har været i orden (manglende printer m.m ). Der blev ikke konkret peget på hvis skylden var.
  • Manglende respekt overfor klubbens medlemmer at der ikke er kommet rammeslag i god tid. 
    • Formanden oplyste at han havde indgået en aftale med Sakskøbing kommune om at låne deres i det tidlige forår, men at det var blevet ødelagt og skrottet uden at formanden havde fået det at vide.
  • Formanden træder for lidt i karakter. Ses sjældent på havnen eller ved forskellige arrangementer (standerstrygning, afriggerfest m.m ).
    • Jørgen oplyste at han af tidsnød på grund af sit arbejde ikke havde mulighed for at møde op på forskellige tidspunkter. Jørgen undskyldte at han ikke havde deltaget i standerstrygningen på grund af glemsel og at han i øvrigt ikke følte sig forpligtiget til at være social i alle tilfælde. 
  • Kan ikke styre bestyrelsen. 
    • Svar: Det er jo ikke en virksomhed hvor man kan fyre folk. Har dog indkaldt til 2 forsoningsmøder, uden at det er lykkedes at bilægge striden.
  • En gruppe medlemmer mener, at det er Jørgen Bojesen, der er problemet, og at det er et problem at han igen stiller op til valg. 
    • Formanden påpegede i forbindelse med Jørgen Bojesen, at det ville være et problem at skifte kasserer på nuværende tidspunkt og at formanden bakkede fuldt op omkring Jørgen Bojesen.
  • Bestyrelsen har besluttet at bladet ikke udkommer mere, men er på nettet og bliver ophængt i klubhuset.
    Hvad med at indkalde til ekstraordinær generalforsamling. Høre de udtrædende medlemmer hvad der er galt.
    • Generalforsamlingen var måske ikke det helt rigtige sted at diskutere personsager. Og da der ikke var et decideret mistillidsvotum til bestyrelsen var der ingen grund til en extraordinær generalforsamling.

     De mange problemer blev drøftet frem og tilbage. Et medlem sluttede af med at påpege at kritikken måske havde været lidt for voldsom. Bestyrelsen havde dog lavet mange fine resultater.
     Herefter blev formandens beretning sat under afstemning. 56 stemmer for, 40 hverken for eller imod.

Beretningerne fra de forskellige udvalg blev godkendt..

Erik Staal bad om tilladelse og fik den til at oplæse en skrivelse fra Jørgen Petersen, der ikke kunne være tilstede. 

3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab

 

Jørgen Bojesen ved overhead'en
Jørgen Bojesen fremlagde grundigt årsrapporten på overheadprojektor. 
Af problemer kan nævnes: 
  • Stort vandforbrug. Kan skyldes at toiletterne løber (hold godt øje med dem) Steen har ny indmad til cisternerne, 
  • Ekstraordinært stort beløb til renovation. Vores affaldscontainere bruges af folk fra byen. Der kunne måske sættes kodelås på adgang til containerne). Der forhandles med kommunen, da vi mener, at der er blevet tømt containere i en periode, hvor vi overhovedet ikke har brugt dem.
  • Nogen mente sig berettiget til at tvivle på hvad Jørgen Bojesen betaler for at ligge ved molen med den store båd. 
    • Hertil oplyste Jørgen, at der var kvitteringer og man kunne få dem at se, hvis man var interesseret. 
  • Undren over at der ikke var indkommet noget beløb for udlejning af klubhus. Betalte formanden for brug ved prøver m.m. 
    • Jørgen Eriksen mente at det kom ind under alm. gæstesejlerbrug. 
  • Er juniorkontingent indeholdt i familiemedlemskab? 
    • Undersøges.

Regnskabet vedtaget

4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
 
Ingen jubel over taksterne
Ifølge vedtægterne reguleres indskud, kontingent og pladsleje med pristallet hvilket blev godkendt.
 

Kontingent

2008
Aktive (familie) 1.060 kr.
Passive 305 kr.
Juniorer 305 kr.

Indskud

2008
Familiebåde 3.775 kr.
Joller 1.275 kr.

Pladsleje

2008
Kølbåde 2.120 kr.
Joller 1.060 kr.
Pensionistrabat

445 kr.

Vinterplads

2008
Havnen 310 kr.
 

 

 

5. Fastlæggelse og godkendelse af budget Budget for 2008 blev ligeledes grundigt forelagt.
Budgettet enstemmigt godkendt.
6. Behandling af indkomne forslag
  • Bestyrelsens forslag vedr. betaling for manglende pligtarbejde blev efter lang drøftelse sat til afstemning. Forslaget nedstemt.
  • Nyt forslag fra medlemmerne, men med en betaling på kr. 1000.- mod bestyrelsens kr. 1500.- blev også nedstemt.
7. Valg af formand Formanden Jørgen Eriksen ikke på valg.
8. Valg af kasserer

 

Torben Jensen foreslog ny kasserer
  • Jørgen Bojesen villig til genvalg. 
  • Nyt forslag Steen Howard. 
    • Forslagsstiller Torben Jensen plæderede for Steen og mente at Jørgen tilsyneladende var problemet i bestyrelsen. 
    • Jørgen Bojesen kom med et indlæg og talte for at han havde gjort et stort stykke arbejde i de år han havde siddet i bestyrelsen. 
    • Der var heller ingen som helst kritik af arbejdet som kasserer, men udelukkende de sociale problemer. 
    • Erik Staal kom også med et indlæg til støtte for Jørgen Bojesen og tilkendegav, at hvis Jørgen ikke blev genvalgt, ville han ikke være med længere.

Herefter blev der afstemning.
For Jørgen 58 stemmer, for Steen 44 stemmer, blanke 4. Hermed var Jørgen genvalgt.

9. Valg af den øvrige bestyrelse - 4 medlemmer og 2 suppleanter

 

Claus Pedersen Stefan Pommer
 
Frans Balzer Jesper F Knudsen
 
Se det konstituerende bestyrelsesmøde
Forslag til nye medlemmer i bestyrelsen:
  • Stefan Pommer 73 stemmer
  • Bo Bøyesen 9 stemmer
  • Claus Pedersen 60 stemmer
  • Frans Balzer 32 stemmer
  • Jesper Knudsen 16 stemmer

Stefan Pommer og Claus Pedersen valgt for en 2-årig periode.

Forslag for en 1-årig periode:

  • Frans Balzer 65 stemmer
  • Jesper Knudsen 79 stemmer
  • Bo Bøyjesen 36 stemmer

Frans Balzer og Jesper Knudsen valgt.

Suppleanter. Bo Bøyesen og Frank Rasmussen foreslået og valgt

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant Edmund Jensen og Hans Bonde foreslået og valgt. Som suppleant Niels Christensen foreslået og valgt. 
11. Eventuelt
Formanden sluttede med at takke for god ro og orden.

Guldborg den 04.04.08.

Erik Andersen, sekretær

 

  
Formandens beretning for 2007
31.03.08

 
Et næsten nyt klubhus med flisebelagt betongulv. Foto: Niels Nordby Christensen

Næsten nyt klubhus
     Hvor vi ved generalforsamlingen sidste år stod med spekulationer vedr. vores nye klubhus, som november året før var blevet slemt skadet, står vi nu med et nyistandsat klubhus hvor kun foldevæggene mangler. 
     Vi kan derfor være stolte over at vi på den måde endnu engang er kommet tilbage efter et hårdt slag.

Et hold frivillige har malet, ordnet og gjort rent. Foto: Niels Nordby Christensen

Professionelle og frivillige
     Michael Tambour, som har haft entreprisen, bistået af Stefan Pommer og Edmund Jensen og deres hjælpere har lagt et stort og et godt arbejde i restaureringen af huset, sammen med Knud Erik Jensen som har stået for el-arbejdet.
     Desuden har et hold af frivillige, malet, ordnet og gjort rent så alt er fint og flot. 
     Tak til alle som på en eller anden måde har bidraget til færdiggørelsen.

Stormrådet og fremtiden
     Stormrådet har som oplyst sidste år anerkendt at betale, dog med undtagelse af 10% , af kr. 800.000,- det har dog været en lang og en sej affære at få pengene ud af dem. Hvis kassereren skulle være begyndt at blive gråhåret er det sikkert derfor.
     Som sikring mod fremtidige oversvømmelser er gulvet i Lagunen hævet ca. 10 cm. Og alle gulve er ændret fra træ til betongulve. De nederste 50 cm. af væggene kan afmonteres udvendig og indvendig sådan at ved en evt. senere vandindtrængen vil afhjælpningen være nemmere, med færre skader til følge.

Gulvet i Café Lagunen er hævet ca. 10 cm, de nederste 50 cm af væggene kan afmonteres og der er lavet sokler til de hårde hvidevarer. Foto: Niels Nordby Christensen

God økonomi
     Ser vi på årets regnskab kan vi også for 2007's vedkommende være godt tilfredse. Det vil kassereren redegøre for på et senere tidspunkt.
     Der er heller ingen nyhed i at fortælle at Karina og hendes team i Café Lagunen endnu engang har givet et fantastisk bidrag til klubben, i form af forpagtningsafgift, hvilket jo er et udtryk for at det har været et godt år for dem og altså så også et godt år for os.
     Men alligevel også en tak til Karina og co.

Sugemaskinen har i løbet af vinteren flyttet en del løst bundmateriale tilbage til sundet. Foto: Niels Nordby Christensen

Kaptajn Hummel
     I løbet af vinteren har sugemaskinen, med hjælp fra nogle klubbens medlemmer, flyttet en del løst bundmateriale tilbage til sundet, sådan at dybden i havnen igen er i orden. Tak til sugeholdet.

Gæstesejlere
     Ser vi på antallet af gæstesejlere gik det ikke så dårligt som vejret måske indikerede idet der anløb 1.274 gæstebåde i sæsonen. Det var faktisk en fremgang i forhold til 2006 med 1.216 anløb. Faktisk ligger det over gennemsnittet for de sidste 8 år.

Baltic Salling
     Med hensyn til vores havnesamarbejde det syddanske øhav samt det dansk tyske samarbejde Baltic Salling, har det gennem en tid set ud som om at kommunesammenlægningerne ville koste havnene dyrt, idet det har været og er stadig uvist, hvilken form dette vil få fremover. 
     I bestyrelsen for dette samarbejde, hvor jeg selv er med, arbejder vi for og håber på, at det hele ikke ryger ind under almindelig landturisme, men at de gode resultater, der er nået, vil kunne fortsætte i et godt og velfunderet regi hvor havnene stadig er repræsenteret særskilt på bådmesser rundt omkring.

Samarbejdet betaler sig
     For dels at vise hvordan udviklingen har været og dels for at gøre sejlerturismen op i omsætning, som altså bliver til beskatningsgrundlag for kommunerne, kan følgende opstilles:
     Med 20.000 gæstebådsdøgn og med de efterhånden større både et snit på 3,5 pers pr. båd, som igen i snit bruger kr. 350,00 pr. døgn, så skaber sejlerturismen på Lolland-Falster en omsætning på 24,5 mio. kr.
     Denne omsætning gavner altså erhvervslivet i første omgang og kommunernes beskatningsgrundlag i næste omgang.
     Kommunerne har støttet med årligt  600.000 kr. Det kan vist kun siges at være en god investering, det får os trods alt til at tro på at det fortsætter.
Bro 1 skal færdiggøres. Foto: Niels Nordby Christensen

Broarbejde
     Her og nu i havnen er bro 1 ved at skulle færdiggøres, der kommer nogle fiskere fra Rødby Havn i løbet af ugen og rammer de pæle der skal til. De regner med ca. 1 dag så er de færdige og vi kan komme til at lave bro.

Ungdomsarbejdet
     I det forgangne år har vi set en meget positiv udvikling i klubbens ungdomsafdeling.
     Det skyldes direkte Merethe Kepp og Niels Bach som har gjort et godt arbejde med at få tag i de unge mennesker, givet dem mulighed for at sejle optimist, men heller ikke er bange for at lade dem prøve alternative former for sejlads som havkajak, kano m.m.

Niels Bach og Merethe Kepp leder både ungdomsafdeling og kano- og kajakafdelingen. Foto: Niels Nordby Christensen

Kano- og kajakafdelingen
     Når nu kajak og kano er nævnt kan jeg oplyse at der faktisk er kommet god gang i denne afdeling, hvilket skyldes de samme 2 personer, Niels Bach og Merethe Kepp som altså også her er aktive. 
     Folkene i kajak- og kanoafdelingen har generelt været aktive, idet de har været ude og skaffe sponsorkontrakter for kr. 20.000,-. 
     Desuden har de været ophavsmænd, sammen med kassereren , med at skaffe penge fra A.P. Møller Fond til yderligere tilskud til en kølbåd til ungdomsafdelingen. Disse midler vil Jørgen redegøre yderligere for i sin beretning.
     En særlig tak til Merethe Kepp og Niels Bach.

Rabat på bådprodukter
     Jeg har i sidste uge indgået aftale med Fa. Paint Pro om klubbens medlemmer ved køb af Internationals produkter får 20% rabat. Varerne kan leveres om fredagen hertil. Brochurer, CD-Rom m.m. ligger til fri afbenyttelse.

En meget stor tak til Erik Andersen, Lars Nordstrøm, Torben Petersen og Michael Tambour for alle de års arbejde de har givet bådelauget. Foto: Niels Nordby Christensen

Afgående bestyrelsesmedlemmer
     Som det fremgår har det været et travlt år men også for det meste et positivt år. Dog har der her op mod generalforsamlingen været nogle af bestyrelsens medlemmer som fremover har valgt at bruge deres sparsomme fritid til noget andet end bestyrelsesarbejde her i klubben. 
     Det drejer sig om Michael Tambour, Erik Andersen, Lars Nordstrøm og Torben Petersen, som alle har lagt utallige timer i klubbens regi.
     Vi har taget deres beslutning til efterretning, man skal jo netop brænde for dette arbejde og det har de gjort.
En meget stor tak til de fire for alle de års arbejde de har givet bådelauget.

Nye bestyrelsesmedlemmer
     Vi har også som det fremgår af det i klubhuset fremlagte materiale spurgt fire nye gode folk om at indtræde og det har de alle sagt ja til, så fremtiden er alligevel sikret, såfremt generalforsamlingen vælger dem. Men det kommer vi til senere.

Idet jeg skuer fremad mod en forhåbentlig god sommer, vil jeg ønske god vind til alle.


Jørgen Eriksen

 

  
Juniorafdelingens årsberetning 2007
31.03.08

Vintersæson januar- april 2007
     Vi mødtes en gang om måneden og arbejdede med forskellige opgaver - bl.a. vind og vejr, søkort, sømærker og sikkerhed m.m.
      Vi var også i svømmehallen med både kajak og optimistjolle og alle aflagde svømme- og kæntringsprøve.
     Desuden lavede vi et lille orienteringsløb på havnen, hvor de skulle finde forskellige bådtyper på forskellige pladsnumre.
     Inden sæsonstart gennemgik vi forskellige teknikker til anløb af pæl og bro.

Sæsonstart maj 2007
     Vi startede med at nummerere joller og udstyr således at man hurtigt kan finde udstyret til sejladsen. Alle juniorsejlerne gik sammen to og to om en jolle, så de kan hjælpe hinanden med at rigge til og af. Desuden blev der ryddet op i værkstedet, så det var nemt at komme ind og ud med grejet.
     Vi havde heldigvis en praktisk medhjælp på havnen til at hjælpe med søsætning og optagning – det gav mere sejltid og gjorde det nemmere for alle – især edderkopper var han god til at fange!!

Juniortræningen 2007
     Heldigvis var der blevet købt nye øse – aldrig har vi været så våde, men det kom ovenfra!! Alle tog det med godt humør og heldigvis kunne vi samles til skippermøder efter sejladsen i klubhuset og blive varme.
     På disse skippermøder har det været godt at snakke om hvad der skete og hvorfor. Således har de unge fået sat ord på erfaringerne og fået at vide hvad der var godt og hvad de kan prøve at ændre.
     Det var fint at søsætte optimisterne fra flydepontoner, men adgangen til disse er ikke for trænere over 50!! Det er også for farligt for materiellet med søm der stritter og andre skæve hjørner.
     For meget bøvl med følgebåden – Den skal være sejlklar – og sikker!
     Det er alt for farligt når vi ligger derude og gearet smutter m.m.
     Ligeledes har vi prøvet at måtte i Brugsen og hente benzin først – det går der alt for megen tid med – undervisningen kommer ikke i gang.
     Vi fik ikke sejlet så meget med kølbåd – men tak til Birte og Erik for at stille den til rådighed.
     Juniorerne har vundet mange sejre på vandet – såvel i optimistjoller, følgebåde, kølbåd – og i kajakkerne og på kajakkurserne i sommeren 07. Opgaven med at finde ud af at bakke med en optimist er løst!!

En IF'er til juniorerne
     Vi har holdt teoriaftner på Dagmarhus – Tak til Birte og Erik for at låne os lokaler og TV, mens gulvet i klubhuset blev lavet.
     Vi satser hårdt på at få købt det længe ventede kølbåds-træningsfartøj nu! Vi går efter en IF'er og har netop fået 35.000kr af AP Møllerfonden så vi nu har 65.000kr i alt. 
     Sådan en båd kan med tiden danne grundlag for en voksensejlerskole - så vi også kan få nogle flere voksne til at blive aktive sejlere - og investere i både - og blive medlemmer af vores udmærkede bådelaug, som er et godt samlingspunkt her i lokalområdet.
     En af juniorerne har fungeret delvist som hjælpetræner - og hun har nu bestilt en bådplads her i havnen til sin Nordborgjolle! Lige det vi gerne ville med juniorafdelingen - at få tændt nogle unge på at få et sejlerliv.

Juniorafdelingen 2008
     Sidst men ikke mindst – Vi glæder os til den nye sæson - den kan ikke blive værre end 2007!!!
     Til den nye sæson regner vi med der er 6 optimistjollejuniorer + et par stykker mere på vej. Desuden har vi så de 4-5 senior-juniorer,der er blevet for store til en optimist. Altså i alt en 13 – 15 unge mennesker som er vilde med vand. Dem må vi ikke svigte – de skal have de bedste betingelser og oplevelser med på vejen – "Deres glæde – vores styrke".
     Spørg ikke hvad Juniorafdelingen kan gøre for dig – spørg hvad du kan gøre for Juniorafdelingen.

Niels og Merethe

 

  
Kajakafdelingens årsberetning 2007
10.04.08

 

9. juni 2007 - årets bedste sommerdag

Kajakgrundkursus 2007
     I begyndelsen af 2007 besluttede kajakafdelingen at udbyde et par kajakgrundkurser, som så blev afviklet i juni og august 2007 med en instruktør fra Maribo Kajakklub. 
     Kurserne blev gennemført med i alt 25 deltagere - heraf ca. 10 børn og unge fra laugets juniorafdeling.


Søsætning

Forlænsroning
     Selvom det var den dårligste sommer siden 1731, kom dog vi langsomt i gang med "forlænsroningen" på torsdage fra kl. 19, og vi havde nogle dejlige ro-ture ned ad sundet - med frisk luft, god motion - og hyggeligt samvær.
     Også spændende at opleve naturen og kyststrækningen omkring Guldborg fra en kajak. En tak til Susan, der var koordinator på "forlænsroningen" og havde styr på, hvem der roede - hvornår.


Kæntringsøvelser

Strukturdrøftelser
     Kajakafdelingen holdt nogle møder i løbet af 2007, hvor vi bl.a. drøftede kajaktyper, sponsorkoncept, synliggørelse, kajakfaciliteter på havnen, ro-reglement osv. - Og i eftersommeren brugte vi noget tid på bl.a. at skaffe sponsorer, så vi kunne erhverve nogle flere kajakker. 

Sponsorer og sponsorkoncept
     Indtil nu har MSE A/S i Alstrup og Michaels El-Service sponseret hhv. kr. 10.000 og kr. 5.000 til køb af kajakker og udstyr.

En stor tak til 
MSE A/S og
MICHAELS EL-SERVICE

     Afdelingens sponsorkoncept går bl.a. ud på, at sponsorerne køber sponsorplads til logo/streamers på en halv eller hel kajak/kano. Desuden er det planen at afholde et PR-arrangement på havnen når bøgen springer ud. 
     Ud over førnævnte sponsorer har vi fået positive tilkendegivelser fra flere sider, og regner derfor med, at vi også kan erhverve en kano – for at gøre afdelingens tilbud lidt bredere, så vi bliver en kano- og kajakafdeling. 

Køb af havkajakker
     I kajakafdelingen er vi enige om i første omgang at satse på havkajakker, som alle kan ro i. 
     Vi har således fundet 2 fine kajakker af denne type og en forhandler, og Sten og Søren er nu ved at lave en god handel. 
     Med disse 2 nye kajakker og de 2 blå Hasle havkajakker har vi så 4 fine kajakker til den kommende sæson. 
     Når de ikke er på vandet, ligger de i sæsonen i wirelås på masthylderne bag ved caféen. Nøglen hænger i depotrummet ved optimistjollesejlene.


Ud med vandet

Sæson 2008
     Kajakafdelingen 2008 – består pt. af en gruppe på ca. 8 personer, hvoraf omkring halvdelen allerede er medlemmer af bådelauget.. Hertil kommer en 5-7 personer, som har udtrykt interesse for at ro kajak – og har prøvet. Vi håber på, at vi får nogle af dem med i år.


Mobiltelefonen flyder der!

Grundkursus for begyndere 2008
     Kajakafdelingen vil i 2008 arbejde på at få flere aktive kajak- og kanoroere, og satser bl.a. på at afvikle et kajakgrundkursus henover sommeren og måske også et kanokursus for begyndere.
     Vi glæder os til at komme ud at ro igen. 2-3 af laugets medlemmer ror allerede "forlæns" – som det hedder, og vi forventer, at 2-4 nye medlemmer melder sig ind nu i løbet af foråret. Stadig en spirende lille afdeling, som vi forventer vil vokse i løbet af årene.


På kajakafdelingens vegne
Niels Bach

 


Kajak morgenmøde

Foto: Niels Bach

 

  
Brev fra Jørgen Petersen
21.03.08

     Da jeg det svære ikke kan være til stede ved denne generalforsamling, vil jeg bede bestyrelsen læse dette brev op.
Da der er kommet mange nye medlemmer i havnen, vil der sikkert også være nogen der ikke ved hvem jeg er.
     Jeg er Jørgen Petersen, født og opvokset her i Guldborg, og ham der i 1974 startede Guldborg Land Bådelaug.
     Jeg må beklage, at der i dag er mange medlemmer, jeg ikke kender, men hvad jeg ikke gør, kan jeg måske komme til.
     Jeg må også beklage, at jeg ikke har været meget på havnen de senere år, men jeg prøver efter bedste evne at følge med i, hvad der foregår, både i bådelauget og på havnen!
     Jeg vil rette en stor tak til bestyrelsen for det kæmpe store arbejde, de har lagt i bådelauget og hvad der dermed følger.
Bestyrelsen har efterhånden siddet i en årrække, og jeg skal være den første til at indrømme, at der virkelig er sket store fremskridt, husk hvad vi havde, da vi startede.
     Vi ved også, at det ikke altid er sjovt, at være parkeret på øretævernes holdeplads, men jeg synes virkelig I har klaret det flot.
     Jeg vil også rette en stor tak til de medlemmer, der har lagt et stort arbejde her på havnen, til glæde for os alle, og til glæde for alle vores gæstesejlere, og heldigvis også mange andre gæster, der holder af at komme her.
     At der i dag kommer så mange mennesker på havnen, bærer Karina og hendes personale en stor del af æren for, Lagunen har udviklet sig til noget, der er blevet godt kendt, og heldigvis for noget rigtig godt, hvilket er til glæde for os alle.
     Det var så et par roser, men vi ved jo også alle, at roser har torne!
     For år tilbage vil en hel del sikkert kunne huske, at vi havde en lille flok, der altid gik og satte lus i skindpelsen, altid havde de noget at brokke sig over, og være utilfreds med, måske ikke alle, men mange var enige om, at når de var væk, så blev der igen fred og ro på havnen, men aldrig så såre var denne lille flok væk, før der efter min opfattelse igen tilsyneladende opstod en lille ny flok, hvem der er i denne lille flok ved jeg ikke og har heller ikke nogen interesse i at vide det, men jeg har den opfattelse, at denne lille flok bruger meget tid på at fundere over, hvad man nu kan finde og bringe til torvs, f.eks hvad andre gør eller ikke gør, hvem der må komme i klubhuset, hvad klubhuset skal og må bruges til, hvem der kan og ikke kan få lov at være i klubhuset, hvem der skal betale og ikke betale og hvor meget der skal betales Måske er det derfor, at tilslutningen til festudvalgets arrangementer er beskedent, nogen føler måske, at de ikke er velkomne i klubhuset.
     Det er synd for alle, det er med garanti ikke sjovt at være i et festudvalg, gøre et stort arbejde, og så næsten ingen deltagelse!
     Vi har i dag det bedste klubhus med dertil hørende faciliteter „der findes nord for alperne" og så bliver det ikke en gang brugt bare tilnærmelsesvis som de gamle skure, vi startede med, hvorfor mon ikke?
     Havneudvalget: Her skal der meget planlægning til for at få enderne til at nå sammen, ofte er der meget det skal gøres, men hvor bliver de mange hænder af? Alle har vi pligtarbejde at gøre, men tordenskjolds soldater lever stadig i bedste velgående, men pligtarbejde skal ikke betragtes som en straf, men en arbejdsplads hvor kammeratskab, venskab og socialt samvær skal styrkes og udvikles.
     Husk, vi har valgt bestyrelsen til at varetage vores interesser, så lad os gøre, hvad vi kan, for at gøre dette arbejde så let for dem som muligt, det skal nemlig være en fornøjelse at være i en bestyrelse, og ikke bare ærgrelser og problemer.
     Et rigtig godt råd til den lille gruppe, lad være med altid at være negativ, utilfreds og kritiserende,
vis at I kan og vil være positive, konstruktive, at I kan og vil bringe noget til torvs, der er bedre end det I kritisere, for kritisere kan alle gøre.
     Hvis I kære medlemmer ønsker det så lov at bakke op om arrangementerne på havnen, så vores næste arrangement festudvalget stabler på benene bliver „Good new days".

Med venlig sejlerhilsen
Jørgen Petersen.

 

 

  
Kapsejladsudvalgets årsberetning 2007
18.02.08

Onsdagssejlads 2007
     Igen i 2007 har vi været så heldige at have Bo og Torben som dommere på kapsejladsbanerne, både for anker og på molehovedet, tak til dem og tak til alle, der bager boller og laver kaffe hver onsdag, så vi alle kan nyde hinandens selskab efter sejladserne gennem hele sommeren.
     9. maj startede sejladserne med 6 både på bane syd, inde i sundet, her foregik de maj måned ud, hvorefter dagene blev lange nok til banen nord for Guldborgbroen indtil sidst i august, hvor vi fortsatte inde i sundet igen i øvrigt i 8-10 m.sek. så meget vind så vi faktisk ikke i nogen af vores onsdagssejladser, bortset fra d. 19/9 hvor der var 10-12 m. sek.
     Løbet med de små både er i år udgået, til gengæld er mellemstørrelseløbet blevet øget, så det er blevet meget bredt. I løbet med de store både blev en Ylva byttet ud med en Luffe 37 Jomonitho, som vandt i årets sejladser knebent over Jo-Hanne.
     I løb 2 gik førstepladsen til Maniana, andenpladsen til Aurora og tredjepladsen til Frøken Friis. Se Resultatsliste.
Sundsejlads den 29.september
     Fint vejr og mellemluft kl. 10.00 til skippermødet, og 7 både klar. Desværre løjede vinden, og det blev en meget lang tur. Niels satte som den første flaget, tog hjem og fik sin mast af, Edmund vendte efter Nykøbing inden han startede motor og Erik ventede til tunnelen på hjemturen.
     De sidste 4 nåede hjem for sejl, først Michael kl. 16.32.17, så Steen kl.16.32.25, Lars kl. 16.36.38 og Torben kl. 16.54.22. 
Derefter var der dømt fællesspisning og hygge resten af dagen.


På gensyn og god vind
Sejludvalget
Lars Nordstrøm


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen