Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2007
Tirsdag den 20. marts 2007 i kluhuset

Dagsorden iflg. vedtægterne

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
  5. Fastlæggelse og godkendelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  1. Valg af formand
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af den øvrige bestyrelse - 3 medlemmer og 2 suppleanter
  4. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  5. Eventuelt

Fotos: Niels Nordby Christensen

1. Valg af dirigent


Claus Pedersen

Efter at Jørgen Eriksen havde budt velkommen, foreslog bestyrelsen Claus Pedersen til dirigent. Enstemmigt valgt.

Claus Pedersen konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet.

Efter afkrydsning på medlemsliste viste den et fremmøde, der gav 53 stemmeberettigede.

2  Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Mange medlemmer mødte frem kl. 18.00 for at deltage i spisningen.
 
Juniorlederne Niels Bach og Merethe Kepp fik tak for deres store indsats. 

Beretningerne fra de forskellige udvalg blev taget under eventuelt.
Der var ingen særskilt beretning fra Motorbådsudvalget.

  • Havneudvalget
         Michael Tambour orienterede om skaderne ved stormfloden og om renovering af broerne.
  • Bladudvalget: 
         Efterlyste indlæg til lagunenyt. Bladet trykkes muligvis i farver på trykkeri.
  • Juniorudvalget
         Beretning var udsendt i forvejen men blev kort gennemgåst af Niels Bach.
         Opfordring til at melde sig som hjælper. 
  • Kano- og kajakudvalget
         12 tilmeldt kajakkursus. 
         Ønsker om en kano. 
         Merete Kepp bliver uddannet som kanoinstruktør. 
         Evt. ansøgning om støtte hos de erhvervsdrivende. 

Tak for Niels Bach og Merethe Kepps arbejde.

3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab

Jørgen Bojesen gennemgår regnskabet via dataprojektor online til websiden
Jørgen Bojesen fremlagde grundigt årsrapporten. Ingen havde bemærkninger hertil.

Herefter blev den sat under afstemning og enstemmigt godkendt.

4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
Bestyrelsen redegjorde for de ekstraordinære takstforhøjelser.
 
Alle forhøjelser blev vedtaget
     Ifølge vedtægterne reguleres indskud, kontingent og pladsleje med pristallet. På grund af stormfloden m.m. redegjorde Jørgen Bojesen for de ekstraordinære stigninger. 
     Spørgsmål fra medlem om der ikke kan søges om tilskud fra kommunen. Jørgen Eriksen vil undersøge sagen, da det ikke har været aktuelt før budgettets fastsættelse. 
     Kan vi måske få tilskud fra Mærsk. Det har vi fået, men vi kan jo forsøge en gang mere.
Enstemmigt vedtaget.
  

Kontingent

2006 2007
Aktive (familie) 940 kr. 1.040 kr.
Passive 275 kr. 300 kr.
Juniorer 100 kr. 100 kr.

Indskud

2006 2007
Familiebåde 3.330 kr. 3.700 kr.
Joller 1.115 kr. 1.250 kr.

Pladsleje

2006 2007
Kølbåde

1.880 kr.

2.080 kr.

Joller

940 kr.

1.040 kr.

Pensionistrabat

395 kr.

435 kr.

Vinterplads

2006 2007
Havnen 275 kr. 305 kr.
5. Fastlæggelse og godkendelse af budget Budget for 2007 blev ligeledes grundigt forelagt. Budgettet enstemmigt godkendt.
6. Behandling af indkomne forslag Rampen er allerede bragt i orden. M.h.t. broen kontaktes Jan Sulcs
Der skal laves et masteskur, men et skur der rummer vores olietank kommer i første række.
7. Valg af formand Formanden Jørgen Eriksen enstemmigt genvalgt.
8. Valg af kasserer Kassereren ikke på valg.
9. Valg af den øvrige bestyrelse - 3 medlemmer og 2 suppleanter
Lars Nordstrøm, Erik Staal & Erik Andersen blev genvalgt
Lars Nordstrøm, Erik Staal & Erik Andersen genvalgt.

Første suppleant Stefan Pommer og anden suppleant Frank Rasmussen valgt.

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant Torben Jensen og Bo Bøyesen genvalgt. Niels Christensen genvalgt som suppleant.
11. Eventuelt

Frank Rasmussen tilbød at være sponsor for en ny kapsejlads, nok ikke fordi han blev genvalgt som anden suppleant, men snarere fordi han har fået blod på tanden mht. præmieoverrækkelser.
  • Bestyrelsen har pt. Ikke nogen planer for kompensation for at flere bliver pensionister med heraf følgende rabat i kontingent. 
  • M.h.t. større både har vi ingen planer om udvidelse pt. Men på længere sigt bliver det nok nødvendigt at lave nogle brede pladser, Det er ikke så nemt at udvide i længden. En fremtidig plan må overvejes. 
  • Vi har regler for pligtarbejde, de skal bare følges. 
  • Frank ønsker at sponsere en kapsejlads. Udvalget arbejder med sagen.
  • Formanden takkede for fremmødet efter at dirigenten havde takket for god ro og orden.


Guldborg den 04.04.07.
Erik Andersen, sekretær

 

Bestyrelse, havnefoged, webmaster samt udvalg

Formand

Næstformand

Kasserer
Jørgen Eriksen
Froensevej 15
4863 Eskilstrup
Tlf.: 54 45 45 50

eriksen@eriksen-marketing.dk
Michael Tambour
Guldborgvej 338
4862 Guldborg
Tlf.: 54 77 06 28

m-h-tambour@mail.tele.dk

Jørgen E. Bojesen
Alstrup Strandvej 6
4840 Nr. Alslev
Tlf.: 54 43 20 90

jeb@jbmarine.dk

Sekretær

Kapsejladsudvalg

Motorbådsudvalg

Erik Andersen
Guldborghave 109
4862 Guldborg
Tlf.: 54 70 66 95

easakskoebing@hotmail.com

Lars Nordstrøm
Grænge Skovvej 87
4891 Toreby L.
Tlf.: 54 86 93 22

lan@nyk-f-kom.dk

Torben Petersen
Skovvænget 7
4862 Guldborg
Tlf.: 54 77 01 89

 gammel1@post.tele.dk

Festudvalg 

Havnefoged kl. 10-21 Webmaster
Erik Staal
Guldborgvej 316
4862 Guldborg
Tlf.: 50 98 80 48

plantagen@teliamail.dk

Karina Pedersen
Guldborg Havn
4862 Guldborg
Tlf.: 54 70 11 14

lagunen@skip.dk

Niels N. Christensen

webmaster@guldborg-havn.dk

 
Havneudvalg Kapsejladsudvalg Juniorudvalg
  1. Lars Nordstrøm formand
  2. Torben Petersen
  3. Michael Tambour
  4. Jørgen Bojesen
  5. Flemming Diemer
  1. Lars Nordstrøm formand
  2. Michael Tambour
  3. Erik Andersen
  1. Torben Petersen formand
  2. Niels B. Petersen
  3. Merete Kepp
Kajakudvalg ”Kaptajn Hummel” Festudvalg
  1. Niels B. Petersen formand?
  2. Jørgen Eriksen
  1. Jørgen Eriksen formand
  2. Claus Pedersen
  3. Jørgen Bojesen
  1. Erik Staal 
    formand 
  2. 5 broformænd

 

Takster 2007

Kontingent

Aktive (familie) 1.040 kr.
Passive 300 kr.
Juniorer 100 kr.

Indskud

Kølbåde 3.700 kr.
Joller 1.250 kr.

Pladsleje

Familiebåde 2.080 kr.
Joller 1.040 kr.
Pensionistrabat 435 kr.

Vinterplads

Havnen 305 kr.

Gæstesejlere

0 - 9 m 90 kr.
9 - 12 m 115 kr.
12 - 15 m 140 kr.

 

Formandens beretning for 2006 
 20.03.07

Roligt år indtil november
     Hvor jeg sidste år gav udtryk for at vi nu forventede et mere roligt end "normalt" år, kan vi nu i bakspejlet se, at det kun kom til at passe på en del af året, nemlig indtil november, hvor kystlinien pludselig rykkede sig voldsomt ind i landet under den store oversvømmelse i begyndelsen af måneden. 
     Det gav en masse travlhed og næste morgen da vandet trak sig tilbage stod vi en flok bestående af Karina og hendes familie plus nogle stykker fra klubben, klar til at redde hvad reddes kunne.
 
Vandet havde stået ca. 40 cm over gulvet. Som det første skulle vandet skubbes ud. Foto: Niels Nordby Christensen

Efter oversvømmelsen
     Som det første skulle vandet på gulvet skubbes ud. Derefter skulle der skaffes generatorer for at få strøm, da strømskabene alle var kortsluttet. Generatorerne gjorde det muligt at der kunne arbejdes med de fremskaffede vandsugere, og senere kunne affugterne komme i gang med at tørre miljøet inden døre her i huset.
     Micahel Tambour og hans team afmonterede den nederste yderbeklædning på huset så væggene kunne få luft og på den måde tørre.

Vandskaderne
     Vandet havde stået ca. 40 cm over gulvet, lige under vinduerne, her i klubhuset, hvilket betyder at gulve, vægge, inkl. foldevægge, i ca ½ m højde, har taget skade.
     Der er således opgjort skader for godt og vel. kr. 800.000. Det er helt utroligt ærgerligt, især når man tager i betragtning at huset er nyt. Desuden betyder det at vores selvrisiko som er 10% udgør en uforudset ekstra udgift på mindst kr. 80.000,- plus det løse som altid kommer til, når noget skal laves om.
     Da det ikke er muligt at handle af med Stormrådet, d.v.s. lave en opgørelse og derefter få hele erstatningen udbetalt, men er nødt til foretage reparationer efter regning, er der yderligere risiko for at priserne stiger inden vi kan få det hele færdigt.

Bilag til skadesanmeldelse: De nederste ca. 60 cm vindgibs under facadebeklædningen af sibirisk lærk erstattes med 12 mm vandfast krydsfiner. Foto: Niels Nordby Christensen

Krav fra Stormrådet
     Det ligger mellem linierne fra Stormrådet, som er den institution der for det første afgør om der er tale om stormflod og for det andet afgør skadeserstatninger i forbindelse hermed, at der skal laves om på visse ting i bygningen her for evt. at kunne få erstatning ved en senere stormflod. 
     Derfor er Lagunen som jo skulle åbne her for få dage siden også ændret på den måde at der nu er kommet betongulv med klinker og samtidig er gulvet hævet ca. 10 cm.
     Da der som bekendt er mangel på byggematerialer og håndværkere, har vi af forskellige årsager valgt, og for så vidt været nødt til at vælge, at vente med reparationerne her indtil sæsonen er forbi, for derefter at gå i gang med denne del. Desuden ville vi komme til at stå uden klubhus hele sommeren.
     Michael Tambour, som står for hovedentreprisen vil kunne redegøre langt mere detaljeret, hvis nogen ønsker det.
     Jeg vil gerne her benytte lejligheden til at sige tak til alle der gjorde en indsats i forbindelse med stormfloden i november.

Takstforhøjelser trods Karinas rekordår
     En anden følge af omtalte vandskade og deraf følgende ekstra udgifter kan også ses af at bestyrelsen har fremsat forslag til at hæve omkostningerne ved at være medlem her i foreningen. Det er en nødvendig stigning, som dog ikke bringer vores priser op over hvad der ellers er gældende i området.
     Vi kan igen i år præsentere et godt og fornuftigt regnskab. Det vil kassereren præsentere lidt senere. Som det har været tradition de seneste år så har Karina igen i dette regnskab sat nye rekorder, hvilket vil sige øget bidraget til foreningen. Det er fantastisk godt gået, så mange år i træk at øge omsætningen. Tak til Karina og hendes team for en god indsats.

Oversigt

  1. Roligt år indtil november
  2. Efter oversvømmelsen
  3. Vandskaderne
  4. Krav fra Stormrådet
  5. Takstforhøjelser trods Karinas rekordår
  6. Baltic Sailing
  7. Forbedret slæbested
  8. Kaptajn Hummel
  9. Brofornyelse og flåder til kajakfolket
  10. Sejlrende sikret

Baltic Sailing
     Vort medlemskab af Baltic Sailing har gjort at vores havn også i forgangne sæson har været repræsenteret på Bådudstillingerne i Hamburg, Düsseldorf og sidst i Fredericia. Vi er stadig en enestående organisation, som på den måde repræsenterer en hel egn af lystbådehavne, og selvom vi her i havnen har haft en lille tilbage gang sidste år, så viser der sig i regionen år for år en større tilgang af sejlende turister end gennemsnittet af havne i dk.
     Et nyt tiltag fra Baltic Sailing er gratis hot spot i de havne der er interesseret. Det drejer sig trådløst internet, som besøgende eller vi selv kan bruge ude i bådene. Man kan købe 1 eller 2 timers adgang ligesom man også kan købe uges-, måneds- eller årskort. Klubben har en fortjeneste ved at sælge kortene dertil, men ingen udgifter på at drive netværket. Vi har bestilt det her i havnen, og det forventes etableret i maj måned.

Kommunens folk begyndte arbejdet lige før oversvømmelsen og har nu færdiggjort udvidelsen af slæbestedet.
Foto: Niels Nordby Christensen

Forbedret slæbested
     Som nogen har lagt mærke til er der sket forbedringer af slæbestedet. Der er lagt køreplader ud som gør slæbestedet 1,8 m. bredere, i alt 4 m. bred, og samtidig giver mulighed for at køre til direkte ad havnens indkørsel. 
     Kørepladerne er som sagt lagt ud og kommunen har netop i dag støbt beton på den øverste del af nedkørslen og lavet det hele færdigt som lovet. Nu mangler kun kædeholderne at blive sat på plads.

Kaptajn Hummel
     Som man har kunnet se er der endnu ikke kommet gang i oprensningen af havnen. Der har været lidt problemer med samarbejdet omkring Kaptajn Hummel, men vi regner med en snarlig løsning, sådan at vi atter kan komme i gang.

Bro I skal færdiggøres. Den yderste del skal fornyes, så den kommer i samme flotte stand som resten af broen. 
Foto: Niels Nordby Christensen

Brofornyelse og flåder til kajakfolket
     Som den sidste del af broreparationerne bliver den yderste del af Bro I nu fornyet, samtidig bliver der lagt flåder ned ved de tværgående pæle inderst i den gamle havn, sådan at optimister samt kano og kajak folk kan stå af og på her.

Sejlrende sikret
     Renden syd for Nykøbing er nu på plads med en mindste dybde på 2,10 m. Der er uddybet og omlagt en smule men de nyeste søkort har det hele med. 
     Hold jer i sejlrenden, den er sikker. Dette budskab er også kommunikeret ud til Tyskland som jo er vores samarbejdspartner i Baltic Sailing.

     Til slut vil jeg gerne sige tak til alle som har bidraget til at få foreningen til at fungere og hermed ønske alle en god sommer.


Jørgen Eriksen


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen