Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015

Årgang 1997
Medlemsliste

23.02.07
Februarnyheder fra formand, kasserer og næstformand
Årsberetninger fra juniorafdelingen, kajakafdelingen, festudvalget og kapsejladsudvalget

Formanden

Efter "store badedag", oversvømmelsen den 2. november 2006. Foto: Niels Nordby Christensen

Ødelæggelser for 1 mio. kr.
     Efter den "store badedag", oversvømmelsen i november, er vi nu ved at finde vore ben igen.
    Men indrømmet, det var noget af et slag at se vores nye hus blive ødelagt for næsten 1 mill.

Hurtig indsats
     Allerede morgenen efter var vi i gang med at hente grej, vandstøvsugere, skaffe generatorer, da strømmen var gået og sætte affugtere op.
     Karina og hendes familie og hjælpere gik forrest og allerede dagen efter blev Cafeen genåbnet.
     Michael afmonterede den nederste del af ydervæggene samt isolering så der kunne komme luft til og træet kunne tørre og vi andre hjalp til de bedste vi kunne.
     Set i bakspejlet gik det faktisk hurtigt, det var en god indsats fra de tilstedeværende.
     Tak til alle der deltog.

Klubhuset må vente
     Det der nu står tilbage er i første omgang at få gjort Cafeen færdig, så den kan åbne til tiden hvilket ser ud til at lykkes.
     Klubhuset kommer så til at vente sommeren over, idet vi endnu ikke har klarhed over, om det kan lade sig gøre at aftale et fast beløb i erstatning fra Stormrådet og præcis hvad vi får.

Kontingentforhøjelser
     Det ligger fast at vi har en selvrisiko på 10%, desuden er der visse ting vi ikke får dækket, hvilket tilsammen betyder at bestyrelsen efter grundig overvejelse ser sig nødsaget til at stille forslag på den kommende generalforsamling om at hæve medlemsbetalingen.

Omsætningsrekord
     I tilbageblikket står det tydeligt at Karina igen i 2006 har sat nye omsætningsrekorder, hvilket er glædeligt for os alle og at vi for en gangs skyld havde tilbagegang på antallet af gæstesejlere og det skal vi finde årsagen til, men det skyldes sandsynligvis bl.a. vejret, foruden ændringer i nogen af vores nabohavne.
     Vi kommer igen i år ud med et godt regnskab, det kan ses i kassererens indlæg.
     Husk at møde frem til generalforsamlingen den 20. marts i klubhuse.

I første omgang skal Café Lagunen gøres færdig, så den kan åbne til tiden. Inventar mm. står klar i containeren. Foto: Niels Nordby Christensen

Sæson 2007 uden stormflod
     Ser vi fremad håber vi på mindre "højvande" og på en ny sæson som vil bringe os alt det bedste, som sol og vind til vore sejlture, mange glade gæster i havnen og en god lang ferie.
     Med ønsket om god vind til alle, håber jeg vi ses til generalforsamlingen.

Jørgen Eriksen
formand

Kassereren
23.02.07

Reparation i 2006 af bro 1 blev dyrere end antaget. Foto: Niels Nordby Christensen

Afvigelser fra budgettet
     Som det fremgår af årsrapport 2006 er der - man fristes til at sige - selvfølgelig nogle afvigelser fra det budgetterede til det realiserede, og det bør der i sagens natur også være, da et budget jo skal afspejle en forventning, og så kan man efterfølgende konstatere om så tingene udviklede sig som forventet.

Positive afvigelser
     Der har både været positive og negative afvigelser i 2006, og hvis vi skal starte med de positive, så har Cafe Lagunen endnu engang sat omsætningsrekord, hvilket afspejler sig på forpagtningsafgiften til bådelauget, som er steget betydeligt i forhold til sidste år. Godt gået af Karina, Helle og co.
     Med til de positive afvigelser hører også, at vi stadig formår at styre omkostningerne stramt, således at de samlet set er langt mindre end budgetteret, til trods for at reparation af bro 1 blev dyrere end antaget. Vi ender således med et plus mod et budgetteret rundt nul!

Negative afvigelser
    Men vi kommer ikke uden om de negative sider af dette regnskab, som nævnt i rækkefølge er faldende indtægter på kontingenter, pladslejer og gæstesejlere. Specielt nedgangen i antallet af gæstesejlere er bemærkelsesværdig, da vore nabohavne uden undtagelse tilsyneladende har haft fremgang.
     Bestyrelsen har - indtil videre - den opfattelse, at det må være en enlig svale, som skyldes sidste sommers gode vejr, som gør, at man specielt i Guldborgsund hellere ligger for svaj end går i havn. Udviklingen vil dog nøje blive fulgt her i 2007.

Negative afvigelser (fortsat)
     Hvad angår nedgang i kontingenter og pladslejer må vi desværre konstatere, at vore medlemmer bliver ældre og ældre, og flere er således berettiget til "rabat".
     Desuden må vi se i øjnene, at vi går glip af en hel del nye medlemmer, da vi ikke har "store" bådpladser at tilbyde. Som havnen er indrettet i dag kan vi vanskeligt huse både større end 35 fod, og da den gennemsnitlige familiebåd jo bliver større og større, vil vi se problemet vokse i fremtiden.

Stormflod
     Vi havde som bekendt også stormflod i efteråret, hvilket medførte omfattende skader på vore bygninger, primært klubhuset og Cafe Lagunen.
     Udbedringerne er beregnet til at koste ca. kr. 800.000, og i skrivende stund aner vi ikke, hvor meget af dette vi får godtgjort af Stormrådet. Det eneste som er sikkert er, at vi bærer 10% = ca. kr. 80.000 i selvrisiko, og som vi altså skal skaffe af egen lomme!

Kontingent

2006 2007
Aktive (familie) 940 kr. 1.040 kr.
Passive 275 kr. 300 kr.
Juniorer 100 kr. 100 kr.

Indskud

2006 2007
Familiebåde 3.330 kr. 3.700 kr.
Joller 1.115 kr. 1.250 kr.

Pladsleje

2006 2007
Kølbåde 1.880 kr. 2.080 kr.
Joller 940 kr. 1.040 kr.
Pensionistrabat

395 kr.

435 kr.

Underskud i 2007 trods kontingentforhøjelse
     Bestyrelsen foreslår derfor kontingenter og pladslejer forhøjet til næste år, og set i lyset af et budgetteret underskud, så vil man - hvis alt andet er lige - have udlignet dette minus over 2 år.

Med venlig hilsen - og på gensyn på generalforsamlingen

Jørgen Bojesen
kasserer

Næstformanden

Vandet stod 40 cm over gulvet i klubhuset. Foto: Niels Nordby Christensen

Orientering efter stormfloden

Hermed en orientering vedr. skadeomfanget samt udbedring af denne som følge af stormfloden i november 2006.

40 cm over gulvet
     Den 1. november 2006 mellem kl. 21 og 24 stod vandet 40 cm over gulvet i klubhuset. På trods af at vi i forhold til det gamle klubhus hævede det nye hus betragtelig, var det altså ikke nok den pågældende aften.

Skadeomfang
     Skadeomfanget er stort. Alle gulve er skadet samt alle vægge i ca. 50 cm. højde over gulvet. Køkken og foldevæggene samt indvendige døre er ligeledes skadet.
     Taksatoren som repræsenterer Stormrådet er dog fortrøstningsfuld på vores vegne. Han mener at vi nok skal få alt dækket. Intet er dog afgjort før sagen er behandlet i Stormrådet.

Den nederste bræddebeklædning blev fjernet for at kunne udtage den våde isolering. Foto: Niels Nordby Christensen
Udluftning
     Få dage efter den 2. november gik vi i gang med at fjerne den nederste bræddebeklædning, for at kunne udtage den våde isolering. Konstruktionen er nu tør og der kan lukkes igen.
     Indvendig skal alle vægge have fjernet den skadede beklædning. Som ny beklædning overvejer vi i øjeblikket at montere nogle vægpaneler i lav højde over gulvet. Det vil i tilfælde af ny stormflod være lettere at udtørre huset igen.

Café Lagunen klar 1. marts
     I Karinas afdeling er væggene allerede nedskåret og erstattet af vandfast krydsfiner. Vi har i bestyrelsen valgt her at erstatte gulvene med støbte gulve med en belægning af klinker.
     Arbejdet pågår i øjeblikket og forventes færdigt omkring 1. marts, da vi jo er forpligtiget af vores kontrakt med Karina.

Det nye støbte gulv i caféen hæves op i samme niveau som gulvet i klubhuset og belægges med klinker. Foto: Niels Nordby Christensen

Klubhuset venter til efteråret
     Klubhuset som også skal have støbte gulve med klinker, må vi vente med til sæsonen er slut for i år. Dette vil strække sig over nogle måneder og ville derfor ikke kunne stå færdigt inden sæsonen starter.

Michael Tambour

Juniorafdelingen, årsberetning 2006
23.02.07

Juniorerne mødte trofast frem til junioraftener i klubhuset en gang om måneden fra oktober til april. Foto: Niels Nordby Christensen

Vintersæsonen oktober 2005 - april 2006

Juniorerne mødte trofast frem til junioraftener i klubhuset en gang om måneden fra oktober til april og traditionen tro - ofte med kage og masser af kakao med flødeskum til.
     Vi arbejdede med søkort, så film om sejlads, lavede knob mv - og fik løst nogle opgaver om sikkerhed, vind og vejr samt navigation og manøvrer, og en tur i svømmehallen blev det også til.

Sæsonstart maj 2006
     For et par år siden satte juniorafdelingen sig det mål at ville satse på at udvide ungdomsafdelingen for også at kunne tilbyde sejladstræning for de unge, når de vokser fra optimistjollerne, - og det må siges, at det er lykkedes.
     Ved sæsonstart 2006 udgjordes juniorafdelingen således af 5-6 af de "gamle" juniorer i aldersgruppen 14 og 17 år og 3 nye juniorer på ca. 10 år.
     På de første træningsaftener i maj tjekkede vi optimistjoller, rig og udstyr samt kajakker for at planlægge evt. reparationer. - Og vi kom først rigtig i gang med træningen i midten af maj.

De nye juniorer trænede i optimistjollerne og de store juniorer roede kajak. Foto: Biørn Stubbæk

Juniortræningen 2006
     Juniorafdelingen havde ved sæsonstart endnu ikke fundet træningsfartøj til de store juniorer, nu da optimistjollerne er blevet for små til dem.
    Så på de første træningsaftener trænede de nye juniorer i optimistjollerne og de store juniorer roede kajak, trænede overbord- og havnemanøvre med følgebåden og endelig trænede alle kæntring med jollerne.
    I løbet af sommeren stillede Birte og Erik deres Nimbus 26 til rådighed for juniorafdelingen. Den gjorde stor lykke, og gjorde det muligt at gennemføre sejlads-træning for både unge og "ældre" juniorer. Vi havde således mange gode træningsaftener med god vind og godt humør i Nimbussen, hvor alle kunne være med.
     Kølbådssejlads er en vigtig del af juniortræningen. I kølbåden kan alle være med og være en del af det team, der skal til for at få en kølbåd til at sejle - nogle ser på søkort, andre står for sejladsen - og det er også her, at juniorerne bliver rystet sammen socialt.

Juniortræningen 2006 (fortsat)
     Kølbåden er således et oplagt udgangspunkt for nogle gode timer med teamoplevelser med trænerne tæt på, hvor aktuel/akut praksis og relevant teori og repetition er mulig. Træningen i juniorafdelingen er, som før nævnt, ikke konkurrencepræget - men bygger mere på at have det godt sammen, at have fælles oplevelser og sammen eller alene overskride grænser og det er de unge gode til.

Lige nu er vi på jagt efter en H-båd som træningsfartøj til de "gamle" juniorer (for penge, som lauget fik af boet efter Roforeningen Fjorden).

Juniorafdelingen 2007
     Vi har også i denne vinter haft en række juniormødeaftener, og vi har været i svømmehallen og aflagt svømmeprøve samt trænet kæntring med kajakker.
     Juniorsejlsæsonen starter 9 juniorer i aldersgruppen 10 - 18 år mandag den 14. maj og vi er lige nu på jagt efter en H-båd som træningsfartøj til de "gamle" juniorer (for penge, som lauget fik af boet efter Roforeningen Fjorden).
     Birte og Erik har meldt ud, at juniorafdelingen også kan bruge den flotte Nimbus i år- så det bliver rigtig fint. Nu kan vi bl.a. træne med 2 kølbåde.
     Juniorafdelingen arbejder fortsat på at kunne tilbyde sejladstræning for unge i aldersgruppen 8 - 17 år - og tænk - hvis bådelauget også kunne tilbyde noget for voksne. Nar vi får en H-båd er der jo mulighed for, at vi også kan lave en sejlerskole for voksne.
     Men der skal jo trænere til. Det kunne være spændende, hvis vi kunne lave et trænerteam, der kunne stå for juniorafdeling for unge og sejlerskole for voksne.

Niels Bach

Merethe Kepp og Niels Bach

Kajakafdelingen, årsberetning 2006
23.02.07

Nogle af interessegruppens medlemmer har roet i de to havkajakker.

To havkajakker

Kajakafdelingen i Guldborgland Bådelaug har nu eksisteret i lidt over et år. Nogle af interessegruppens medlemmer har roet i de to havkajakker, som bådelauget købte ved årsskiftet 05-06, og i juniorafdelingen er kajakkerne et stort hit. Her er de blevet brugt flittigt - og er en fast del af programmet i sæsonen.

På mastereolen om sommeren
     Afdelingens to havkajakker hænger tiptop i orden ovre i laden ved Købmandsgården, og når bøgen springer ud, og masterne er rigget på bådene, flyttes kajakkerne over på mastehylderne bag "Lagunen", hvor de tøjres med en wirelås, og nøglen hænges bag døren i depotrummet/værkstedet.

Kajakkursus i juni 2007
     I andet halvår af 2006 har der været en del henvendelser til kajakafdelingen fra folk, som godt kunne tænke sig at ro kajak i Guldborg og/eller som kunne tænke sig at prøve det.
     Kajakafdelingen har derfor besluttet at afvikle et Basiskajakkursus i weekenden 9. - 10. juni ved havnen i Guldborg. En instruktør fra Maribo kajakklub, står for weekendkurset og der er pt. ca. 10 tilmeldte.
     Er du interesseret, så kontakt kajakafdelingen.

Niels Bach

Traditionelle sammenkomster
     2006 har budt på de traditionelle festlige sammenkomster:

Stemningen i top
     Festerne har været med det sædvanlige fremmøde. Vi kunne jo stadig ønske os, at flere af foreningens medlemmer deltog, men det kan sammenfattende siges, at stemningen altid er i top når Guldborgland Bådelaug holder fest.

"Normal" afriggerfest
     I 2007 vil vi gå tilbage til det gamle system, at holde standerstrygning og afriggerfest hver for sig.

Bro 4 står for standerhejsning 2007
     Det første arrangement af festlig karakter er standerhejsningen lørdag den 5. maj. Det er i år bro 4, der står for arrangementet, og jeg vil aftale nærmere med broformanden, når vi nærmer os.

Hermed ønsker jeg alle et godt og festligt 2007.

på festudvalgets vegne
Erik Staal.

Kapsejladsudvalget, årsberetning 2006

Onsdagssejlads 2006
     Sejlsæsonen startede og sluttede inde i sundet, men ellers er de fleste onsdagssejladser afviklet på bane nord.
     Vi har haft nogle gode dyster ude nord for Guldborgbroen i rigtigt dejligt vejr, en gang imellem lidt for meget sø til vores dommere, Bo og Torben. De to`s overbærenhed overfor os sejlere sætter vi meget pris på.
     I år har et par bådejere skiftet til lidt større både, og et par nye er kommet til, så løbsinddelingen er blevet lidt anderledes.
     Se resultatliste.

Præmierne - vandrepokaler og skibsglas - blev overrakt vinderne af sæsonens aftensejladser under afriggerfesten i oktober 2006. Foto: Niels Nordby Christensen

Sejlerfestival
     Sejlerfestivalen starter i Kragenæs allerede fredag med fællesspisning. Lørdag er den egentlige velkomst og sejlads Fejø rundt. Den er både for motorbåde, tursejlere og sejlbåde, og er første del af konkurrencen, som ender i Bandholm.
     Sejladserne afsluttes på havnen med musik ved måltagning, og de efterfølges af spisning i det store telt, i år et dejligt grillarrangement med mange retter efterfulgt af dans og musik.
     Anden del af konkurrencen foregår om søndagen, Capranicup en sjov sejlads hvor man vender havnen flere gange, så den har tilskuere meget glæde af.
     Vi havde 2 både med, Frank Rasmussen i Aphrodite 101 "Pernille Helene" og Edmund Jensen i Omega 36 "Freja", som begge gjorde det godt.

Snart skal presenningen af og båden klargøres før en ny sæsons sejladser på Guldborgsund. Foto: Niels Nordby Christensen

Sundsejlads
     Skippermøde kl. 10.00 velkomst, en lille en til halsen og udlevering af starttider til alle, omvendt respit, så vi starter en ad gangen, men er hjemme næsten samtidig, vi havde naturligvis højt solskinsvejr, kun lidt strøm og 7 m./sek. fra SSØ ganske som var det bestilt.
     Et lækkert kryds hele vejen til Nykøbing og slædetur med masser af spilere retur til Guldborg, en tur vi sent vil glemme.
     52 sultne sejlere til spisning, de var ikke nemme at få ind i huset i det gode vejr.
     Hans Bonde og div. hjælpere sørgede for aftensmad, en lækker gryde Bøf Stroganoff, som blev fortæret med stort velbehag oven på præmieuddelingen.

Lars Nordstrøm, kapsejladsudvalget

i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.