| |
Kaptajn Hummel ved at
være klar 19.02.09
Oprensning ved bro 3
Vi skal have uddybet havnen ved bro 3 og mellem bro 3
og 4.
Der har været mange diskussioner om hvordan problemet
med med tilslamning af havnen skal løses. Der er pt. truffet den
beslutning, at klare uddybningen med kaptajn Hummel.
Der er derfor taget initiativ til at få gjort Kaptajnen
klar hurtigst muligt og få startet uddybningen.
Mandskab
Med i projektet er: Bernard Jaunet, Ib Jensen, Kurt
Larsen, Leif Christensen, Michael Jensen, Søren Wiil, Niels Jensen,
John Poulsen, Claus Pedersen og Frans Balzer.
En stor del af holdet har været samlet til et møde for
at få projektet i gang.
Kaptajnens tilstand
På mødet blev Kaptajn Hummels tilstand gennemgået og
kommenteret. Der var enighed om at der er mange fejl og mangler, men
at tiden ikke er til de store ombygninger. Det er vigtigt at vi
kommer gang med oprensningen / uddybningen.
Bestyrelsen er indstillet på at Kaptajn Hummel generelt
skal bringes i bedre stand.
Forbedringer
Der er indkøbt materialer til at udskifte den flexible
tryk– og sugeslange og til at forbedre ansugningen ved montering af
2 stk. kontraventiler. Endvidere blev et forslag til en ændret
placering af sugeslangen drøftet og det blev besluttet at afprøve
forslaget. |
|
Kaptajnen er køreklar i
løbet af få dage.
Foto Niels Nordby Christensen 29.03.08 |
Isforholdene
Selve sammensætningen af pumpehold afventer at
Kaptajnen er køreklar, hvilket forventes i løbet af få dage (så må
vi håbe is-situationen tillader opstart).
Det nye ventil-arrangement er forsigtigt prøvekørt og
resultatet ser meget lovende ud.
Frans Balzer |
|
< Der har været nogle
problemer, bl.a. har vandpumpen på motoren drillet. Den har Ib
repareret til ug.
De nye sugerør har også givet lidt hovedbrud, fordi de har en
tendens til at ”klappe sammen”
> Med de nye (blå) ventiler er der
overhovedet ikke problemer med at få ”spædet” pumpen, så den kan
suge an – ventilerne virker bare. |
|
|
Tekst og foto: Claus Pedersen |
|
|
< Efter en del
justeringer m.h.t. ophængningen af sugeslangen og nogle
forstærkninger de rigtige steder, så er Kaptajn Hummel tilbage på
banen. > Den suger slam, så det
er en hel fornøjelse. Der bliver suget til en dybde af 2,5 m. |
|
|
|
|
|
Under
sugningen søndag den 1. Marts, faldt sugeevnen kraftigt. Vi (Michael
Jensen og undertegnede) stod noget uforstående overfor problemet,
idet vi havde kontrolleret både at sugeslangen ikke var klappet
sammen, og at sugekurven ikke var stoppet til – hvad kunne så være
problemet ?
Jo! Svaret var ”søsvin” i form af
nogle lystsejlere, der havde droppet gammelt tovværk i havnen. Inde
i selve pumpehuset måtte vi med knive og andet værktøj, udtage 20 –
30 m tovværk og div. metalbeslag. |
På trods af
alle problemerne, er der indtil den 1. Marts, uddybet ved bro 3 på
pladserne nr. 301 til 307. Der
er lavet en Kaptajn Hummel logbog, som ligger i klubhuset. Her kan
man læse om hvad pumpeholdene har været ude for i forbindelse med
arbejdet med uddybningen.
Med venlig hilsen
Claus Pedersen |
Grafik: Niels Nordby Christensen |
Ved seneste bestyrelsesmøde redegjorde kassereren,
Jørgen Bojesen, for diverse rokeringer med bådpladserne i havnen.
Bådejerne, der er blevet flyttet, er blevet
underrettet. Du kan studere broplanerne
for bro 1-5 på de interne sider ved at klikke på modstående plan.
Såfremt du er medlem af Guldborgland
Bådelaug, men har glemt brugernavn og adgangskode til de interne
sider, kan du udfylde og sende en formmail på det særlige
skema til webmaster.
De krævede koder vil blive returneret
snarest muligt. |
Grafik: Niels Nordby Christensen
|
|
|