Til forsiden

Til minde om Koen og Tyren

Om sikker sejlads i farvandet ved Korsør Lystbådehavn
og Badstuerevet

En bevæget afsked med to udmærkede husdyr, som ledte os uden om skæbnesvangre undersøiske skær

Tekst og illustration: Niels N Christensen
Rorgænger på Nordisk Folkebåd FD 681: Lisbeth Christensen

Agersø Havn
     Det var en meget smuk dag, sol fra en skyfri himmel og let vind fra NNV, da vi tirsdag den 27. juli 1999 forlod Agersø Havn. Lige inden fik vi hilst på Svend og Elinor fra Vordingborg, begge langt over 70 år, men stadig på sommertogt i tumleren "Snipa", en norsk spidsgattertype, der med sine 30 cm fribord ikke syner af meget mellem plastikyachterne.
     Vi har mødt Svend i "Snipa" med års mellemrum gennem 25 år. Han ligner sig selv, stor og firskåren, sortbrændt i ansigtet uden en rynke, mens Elinor ser lidt skrøbelig ud og Svend siger omsorgsfuldt:
     - Ja, den er gal med bentøjet, men vi sitter jo ned, når vi sejler!

Ved Klarskov gav vi op
     Vel ude af havnen gik en 806'er forbi til luv, selv om vi prøvede at luffe ham, mens en ældre trækutter sakkede til læ på samme kurs som os. Han følte sig i den grad agterudsejlet, at han snart efter faldt af for at finde indsejlingen til Skælskør Fjord.
     Det var rart af få stivet selvfølelsen og bådens omdømme som kapsejler lidt af.
     Men ved Klarskov, næsten oppe på land, smed vi fokken i vindstille, startede maskineriet og stævnede direkte mod Korsør Lystbådehavn

Koen overét med Revhusene
     Som det er sket flere gange før, havde jeg besvær med i kikkerten at identificere de 2 grønne indsejlingsprikker til lystbådehavnen i skilteskoven ved den nye bro og de tidligere færgehavne, så da en større sejlbåd målrettet og for fuld kraft sejlede samme kurs som os, men meget tættere på land, blev jeg lettere irriteret på min overforsigtige rorsmand (-kvinde):

- Han må være stedkendt. De har sikkert fjernet Badstuerevet under bygningen af Østbroen, så vi kan gå helt ind til stensætningen langs lystbådehavnen!

- Den tror jeg ikke på. Jeg holder Koen overét med Revhusene - godt og vel!

Et hult drøn
     Kort efter lød et hult drøn. De havde alligevel ikke fjernet Badstuen! Han stod hårdt og forsøgte at komme af for motorkraft, men måtte sætte sejl og i et let pust fra NV lykkedes det ham at krænge båden af stenene og sejle retur.
     Det har muligvis været hans agt at aflægge lystbådehavnen et besøg, men han har vel været klar over, at alle hans manøvrer blev fulgt med stor interesse af en skare sagkyndige tilskuere, som nød et glas fadøl på sejlklubbens terrasse.
    Vi så ham ikke siden.

Sjælland Rundt fra Stubbekøbing
     Den 18.-20. juni 1976 sejlede vi "Sjælland Rundt", arrangeret af sejlklubben "Grønsund" i Stubbekøbing, med Torben og Grethe i deres nye Bandholm 28.
     Efter nogle drøje kryds i meget frisk V-lig vind med grov sø i Kattegat, hvor Lisbeth blev skrækkeligt søsyg for første og eneste gang i sit liv og Grethe serverede lune frikadeller for os andre og hvor vi mødte mange af de udgåede 420 af 1258 startende sejlere fra det "rigtige" Sjælland Rundt, fik vi jævn vind om natten efter Sjællands Rev.
    Det var hidtil lykkedes at holde en Maxi 87 et godt stykke bag os, men i den rosenfingrede dagning efter Røsnæs mindskedes afstanden, og i meget let luft, lidt før Halsskov Rev, var han kommet betænkelig tæt på - ca. 100 m!

Koen og Tyren overét
     Da var det, jeg kunne sige til skipper:
     - Hold Koen og Tyren overét, så går vi over revet!
     Overrasket over mit udsagn, som fremkaldte associationer om barndommen på landet og faderen, der ernærede sig som slagter og kommissionær, måtte jeg forklare ham at det drejede sig om de to store, grundmurede anduvningsfyr ud for Halsskov og Korsør færgehavne.
     I det nervepirrende øjeblik overså jeg, at anvisningen mest gjaldt Drabant 22 med en dybgang på 1,10 m. Ikke desto mindre kom vi uhindret over, mens vor forfølger ramte en sten, stagvendte af bar forskrækkelse og gik på et langt ben ud i Storebælts modstrøm. Så var han knækket og vi holdt ham bag os hele vejen til Stubbekøbing.

Aldrig mere Korsør?
     I løbet af efteråret 1999, bortsprængtes de sidste rester af fundamenterne til de to inaktive færgefyr, Koen og Tyren. Jeg må se i øjnene, at dette måske blev mit sidste besøg i den smukke storebæltsstad, Korsør.
     Om føje år er der ingen der husker, hvordan disse udmærkede husdyr ledte os uden om de skæbnesvangre undersøiske skær, så vi undgik havari og latterliggørelse over for de sagkyndige tilskuere på sejlklubbens terrasse.

Nordisk Folkebåd FD 681 "Kis"

Ved Drabant 22-DM i Korsør i 1975 fik vi banket ind i hovedet af Mich, der dengang var styrmand på Storebælt: Koen overét med Revhusene, når du passerer Badstuerevet.
Tyren og Koen overét, når du passerer Halsskov Rev. Det var dog ikke den slags fiduser, der gjorde, at Mich vandt DM!

Der skulle 2 stærke kvinder, Lisbeth og Grethe, til at holde roret under spilersejlads. Af 23 startende både fuldførte kun 6. Selvfølgelig vandt vi vores løb!

Hold Tyren og Koen overét, så går vi over revet! Torben fik associationer om barndommen på landet og faderen, der ernærede sig som slagter og kommissionær

Hvis du fra dit cockpit har denne udsigt til sejlklubbens terrasse, er det fordi du står urokkeligt fast på Badstuerevet

Steen Hovard, formand

i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.