| |
Storebæltsbroen
1999 Sejladsen og den lange
vandring til vor nationale stolthed, hængebroen, med mange
svinkeærinder undervejs.
Et tilfældigt anløb af Korsør på sommerturen
udviklede sig til en odyssé gennem byen i
fortid og nutid - før og efter broen
Tekst: Niels Nordby Christensen Illustrationer af forskellig herkomst. Medrejsende: Lisbeth, Erik og Margaret
Skoleskibet
"Danmark" Vi, Margaret og Erik i "Aplysia" og
Lisbeth og Niels i "Kis", tog af sted fra Guldborg søndag den
25. juli 1999 kl. 17.00 i frisk vestlig vind og kunne i nogenlunde
tør tilstand indtage et lidt sent aftensmåltid på vor ankerplads ved
Femø. Jeg
havde regnet med at blive liggende her til tirsdag morgen for at
byde skoleskibet "Danmark" velkommen til Guldborgsund ved Skellerev øst for Femø, som 3-masteren ifølge pressen ville passere kl.
kl. 7.00. Mine såkaldte venner ville imidlertid ikke
tilbringe mandagen på ankerpladsen for at vente på sådan noget pjat.
Jeg besluttede mig derfor at føje dem, så de kunne få deres lyst
styret i den lovede friske vind fra NV. Mandag morgen kl. 10.00 lettede
vi. |
|
Skoleskibet
"Danmark" ankom til Guldborgsund tirsdag den 27. juli i
strålende sommervejr. Begivenheden blev udførligt omtalt i
BedemandsNyt. Det fik
jeg ikke lov til at opleve! I stedet knoklede vi af sted i
krapsø og stiv modvind.
Foto: Thomas Skipper |
|
Farvel Fujiyama Knapt havde vi rundet lysbøjen på Skellerev,
før bankeriet gennem Smålandsfarvandets krappe søer satte
rorsmandens (-kvindens, Lisbeth styrer altid, når der kommer meget vand
ind over) årvågenhed på prøve og sendte os på en 7-timerstur til
Agersø med vinden stik imod! Det havde mine enfoldige
medrejsende selvfølgelig ikke forestillet sig, da vi lå på vor
lune ankerplads i læ af Issemosebjerg, hvis top ikke er dækket af evig
sne, men forsynet med en vindmølle. Oh! Issemosebjerg, Femø's Fujiyama! For at
forkorte pinslerne stak jeg kursen ud til tæt under Sjælland, hvis kyst
vi ramte omkring Bisserup. Her var næsten fladt vand og lidt landskab at
se på til styrbord. Efter Glænø løjede vinden lidt og kort før
Stigsnæs måtte vi endda slække ud for at komme uden om
bundgarnspælene. Det sidste stykke, Agersøsund ind, var drøjt, vinden
øgede igen og vi var trætte - især rorsmanden (-kvinden).
Den Sorte Sejler
Samme aften i Agersø Havn lød der selvfølgelig bebrejdelser fra mine
ledsagere over den modbydelige tur, de var blevet udsat for. Dette anslag
mod min suveræne ledelse kunne jeg pure afvise, under henvisning til, at
de selv havde insisteret på at komme videre, i stedet for i magsvejr og
solskin at få en oplevelse for livet. Nu havde de kun glimtvis kunnet
skimte en mørk skygge af råsejleren i horisonten gennem røgvand og
ringe sigt. Med færgen til Agersø
Lisbeth
ville gerne have været til Omø, men jeg bryder mig ikke om at anløbe
læ kyst i frisk pålandsvind. For at være sikre på at ramme Agersø
Havn, som det er en del år siden, vi har besøgt, lagde vi os i
kølvandet på Agersøfærgen, der netop lagde ud fra Stigsnæs. Den stak
fra os på halvvejen og forsvandt i den nordlige ende af det, vi regnede
med var Agersø Havn.
Som sild i tønde
Stor
var min overraskelse, da vi rundede molehovedet og ved skiltning blev vist
til en afdeling af havnen, jeg ikke anede eksisterede. Den er udvidet til
omtrent det dobbelte, siden vi var der sidst! På trods af det, var den
alligevel stuvende fuld med 5 lag både uden på hinanden, men den flinke
havnefoged anviste os en pæleplads mellem to hjemmehørende, som han
skubbede lidt fra hinanden. - Der er altid plads til en Folkebåd, sagde han!
Mine forkomne medrejsende lagde sig i
anden position blandt de store både og fik senere 2-3 stykker udenpå.
Den livlige trafik over deres fordæk forstyrrede dem imidlertid ikke. Vi
nåede akkurat at indtage et fælles måltid mad ved et bord på kajen,
ombølget af grillrøg i den lune sommeraften, inden de udmattede væltede
ned i køjen og straks faldt i søvn.
Langelandsfestival
Næste
morgen, tirsdag, den 27. juli, så tilværelsen anderledes lys ud. I det
stille vejr, som nu var indtruffet, kunne jeg godt indse, at min planlagte
tur til Rudkøbing stillede store krav til en meget stram tidsplan, hvis
vi som aftalt hjemmefra skulle være på ankerpladsen ved Femø for at
mødes med Ingo og Gudrun om fredagen. Nølende
foreslog jeg da som alternativ at besøge den lige så tillokkende
storebæltsby, Korsør. Det var en heldig beslutning, for næste dag
erfarede vi, at den årlige Langelandsfestival netop afvikledes i samme
periode. Det ville have været umuligt at få plads i havnen, for slet
ikke at tale om plads ved et af de lange træborde med de skummende fadøl
i Kafferisteriets gård.
Men næste år.........? |
|
Distancen blev knapt
dobbelt så lang, som den burde have været! Margaret og Erik
sejler i en Olsen 31, også kaldt "hotelskibet", fordi
vi som regel indtager vore fælles måltider der. |
|
Sådan så Agersø havn
ud i 1981, da vi anløb den i øsende regn for at vente på et
vindspring og opklaring fra vest, inden vi fortsatte til
Skælskør. |
|
De glade smil
udspringer af, at en lang, anstrengende sejltur til Rudkøbing
efter fadøl er opgivet |
|
Kafferisteriet i
Rudkøbing |
|
Havneanløb
Der
er mange proppede sommerferiehavne, det ikke kan anbefales at anløbe i
frisk pålandsvind, så dem holder jeg mig fra, indtil vindforholdene
ændrer sig. Korsør Lystbådehavn er imidlertid en
undtagelse. Der hersker normalt barske vind- og vejrforhold på den
vestvendte storebæltskyst, og i denne havn er der afsat rigelig
manøvreplads bag de beskyttende moler til anløb i hård pålandsvind.
Dog
har jeg engang bukket forpulpittet på vores Drabant 22 "Spray",
da vi for sejl på en plat lænser ville vende mellem pælerækkerne for
at løbe i vinden - og ikke nåede hele vejen rundt. Min ærgrelse over ikke at have smidt sejlene i
det rummelige svajebassin svandt imidlertid hurtigt, da Else og Helge fra
Præstø i deres Drabant 22 øjeblikket efter lavede samme mislykkede
manøvre og ramte en pæl med tilsvarende resultat. Andres uheld er ikke
at foragte.Gæstesejlerens ABC
Der
er mindst tre forhold, du skal have for øje ved valg af gæsteplads i
fremmed havn:
- Der skal være læ for vind og sø
- Havnens faciliteter, toilet, bad, klubhus og evt. cafeteria, skal
være inden for rækkevidde
- Man skal kunne opholde sig i sin båd, beskyttet mod nysgerrige
blikke, højrøstet tale, trafikstøj, hundeglam samt grillrøg fra
nabobåde
Hold
dig fra de officielle gæstepladser, som med garanti er de ringeste i hele
havnen. Udsøg en ledig plads blandt de hjemmehørende både, gerne kilet
ind mellem et par sejl- eller motorbåde med stor overbygning, som giver
læ og privatliv. De besøges næppe af deres ejere og er sjældent ude at
sejle, men ligger mærkværdigvis ofte på havnens bedste pladser.
Signalgivning ved fagter og
lyd
Erik
og Margaret fandt hurtigt en ledig plads, men overså at der var en
dagsrejse til land. Vi udsøgte os en plads i det gode selskab blandt
havnens honoratiores lige ved klubhuset og vedligeholdt kontakten med vore
medrejsende over den lange distance ved tegnsprog og fagter, idet det er
ulovligt at benytte VHF-radioen, når man ikke er let. Mobiltelefoni er en
mulighed i den situation, men kun Erik var i besiddelse af et sådant
apparat.
Naboskabet med Flådestationen er en
fordel, hvis man ikke ved, hvad klokken er slået. Præcis klokken otte om
morgenen og om aftenen, når den halve solskive er under horisonten, lyder
et skarpt knald, som giver ekko rundt i byens smalle gader. Vi vænnede os
aldrig til knaldet, men fór sammen hver gang - også de gange vi med
skrækblandet fryd afventede begivenheden. Den oplevelse alene er besøget
værd.
Selvfølgelig forstærkedes indtrykket af
de usædvanligt smukke solnedgange, vi overværede på molens
stensætning. De sidste røde flammer satte vor nationale stolthed,
hængebroen, i relief og fremhævede dens lette konstruktion, som i
modsætning til solen, der sank, forblev helt upåvirket af
Flådestationens kanonsalut.
|
|
Det flotte anlæg blev
realiseret sidst i halvfjerdserne trods protester fra naboerne og
store økonomiske problemer. Kun 5 min. fra centrum og gode
indkøbsmuligheder |
|
Østbroens
himmelstræbende silhuet forblev helt upåvirket af
Flådestationens kanonsalut. |
|
Borgmesteren bød velkommen
Der er nogen havne, man føler sig virkelig velkommen i. Da vi
engang anløb Slesvig gik Dannebrog til tops på den flagmast, som brugtes
til at markere, hvilken nationalitet, den gæstende båd tilhørte. Alle
fjentlige følelser og forbehold mod vore sydlige naboer, fremkaldt af
Treårskrigen, Krigen i 1864 samt Første og Anden Verdenskrig fortonede
sig ved denne gestus fra de venlige nordtyskere.
I Korsør var det borgmesteren selv, der modtog os på rådhuset og
sagde et par venlige ord. De var dog ikke kun rettet mod Lisbeth og mig,
men også mod de øvrige halvt hundrede sejlere fra hele landet, der
anført af flyvende faner og hornmusik gik i procession til rådhuspladsen
i anledning af Drabant 22 DM i 1975.
Den venlige borgmester, som formodentlig
ikke havde begreb skabt om sejlsport, deltog i den afsluttende festmiddag
og foretog præmieoverrækkelsen efter drabantstævnet. I løbet af den uge kom vi ikke blot tæt på
byens borgmester, men lærte mange af dens menige indbyggere at kende,
især naturligvis sådanne, der havde tilknytning til sejlsport:
Mich, Svoger, den Falske Svoger, Vor Far, Hr. Mod, Pølse-Hans,
John Slagter, Guld-Preben, gamle Leismann, Vagn Spidsgatter, Bjarne
Carneval, Ole IF'er, Fessor, Liller, Splint, Boris Karlov samt Keld
Kobbersmed.
Et par stykker har vi bevaret tæt kontakt med i de 25 år, der er
gået. Resten har vi mødt, når vor vej er faldet forbi Korsør
Lystbådehavn. Deres velkomsthilsen har hver gang været mindst lige så
hjertelig som den flinke borgmesters.
|
|
Drabanter ved
pontonbroen i den gamle havn i 1975. Det meste af broen blev
ryddet for at give plads til os gæster. De hjemmehørende fik lov
at ligge på Flådestationenes område så længe stævnet varede.
I baggrunden stationen og jernbanefærgerne |
|
John Slagter
Velkomstkomiteen bestod denne gang af John Slagter, som dels
briefede os om nyt fra havn og by, dels afkrævede os 60,- kr. i
havnepenge. Han er ikke slagter, men har i mange år kørt med kød i
kølebil for et engrosfirma, indtil han for 7 år siden tilbød Korsør
Lystbådehavn A.M.B.A. at afløse den hidtidige havnefoged.
Hjælp til havarister
En vigtig del af arbejdet
består i at betjene havnekranen, en stor mobilkran, plomberet så den kan
lunte rundt som traktor. Fra vor strategisk udvalgte gæsteplads kunne vi
følge hans ekvilibristiske evner med kranen:
- En motorbåd med tovværk i skruen fik løftet hækken fri af
vandet, så tovenden kunne fjernes
- En Folkebåd blev halet op og sat på ladet af en lille - og i vores
øjne - noget brøstfældig pickup for at blive kørt hjem til
Sønderborg, fordi besætningens ferie ikke rakte til transport på
egen køl i det stille vejr
- En stor motorbåd fik meget forsigtigt, uden at beskadige
dørkbrædder, kalechestivere og glaspartier, løftet sin motor ud til
hovedreparation
- En gæstende sejlbåd blev sat op på asfalten mens skrueakslen, som
havde mistet forbindelsen til gearkassen, blev repareret. Dagen før
drev den hjælpeløst ind på Halsskov Rev i havblik trods skippers
forsøg på at gøre opmærksom på sit dilemma over for
forbipasserende lystbåde. John Slagter hentede ham ind i sin Jupiter
30. Der skete ingen skade ved grundstødningen.
- En lang kapsejler blev sat i sine bukke, så bunden kunne rengøres
før næste sejlads.
En druknet Mercedes
Fra vor gæsteplads havde vi ligeledes et godt udsyn til
slæbestedet, hvor joller og små motorbåde kørtes i vandet fra morgen
til aften under John Slagters opsyn. Længe efter mørkets frembrud vendte
de sidste hjem, reglementeret udstyret med tændte lanterner, fra en dag
med torskefiskeri på et blankt Storebælt.
En sejler fra Hamburg
forsøgte at losse en større kølbåd fra sin trailer. Hans tunge
Mercedes havde for mange kræfter og hjulene spandt på den glatte
betonsliske, så han nær var skredet baglæns i vandet. Vi ilede til og
ved hjælp af et langt reb fra bilens krog til trailerstativet firede vi
båden så langt ud, at den fik tilstrækkeligt vand under kølen. |
|
John Slagter i uniform
Foto fra havnens
hjemmeside |
|
Der ånder fred og idyl
mod aften. Om lidt går John Slagter sin runde
Foto fra turistbrochuren |
|
Admiralen
Ingen
af os har nogensinde vist interesse for noget så perifert som motorbåde.
Under en tur til Stege tidligere på sommeren havde vi dog lagt mærke til
en voldsom stor af slagsen med flybrigde, læderindrettet salon, et par
soveværelser og bad med koldt og varmt vand samt et soldæk på
størrelse med vores terrasse derhjemme.
Eneste
ombordværende: Et ægtepar i nyt sejlertøj med smarte farver, han
desuden udstyret med admiralskasket.
Ved
afgang fra Stege havde de stort besvær med at komme fra kaj trods to
brølende motorer.
Først
da 3-4 behjertede sejlere kom til lykkedes det, dog ikke uden ridser i
fribordet, en skævvredet fenderliste og en knækket pæl.
Efter
sådanne oplevelser sender vi hinanden sigende blikke: -
De rige har mange glæder!
En admiral på skrump
Nu
genså vi den veludstyrede motorbåd ved en bro i Korsør Lystbådehavn,
men studsede over størrelsen.
Det
før så voldsomt store admiralsskib forsvandt fuldstændig i skyggen af
naboen, et gigantisk fartøj af mærket "Storebro".
Den
lokale importør af de svenske motorbåde "Storebro" lægger
beslag på en række pladser rundt om i lystbådehavnen. De er alle
udvidet til dobbelt bredde ved at fjerne en hækpæl. Alligevel ligger
hans varelager så tæt, at der kun lige er plads til fenderne.
I banken efter 9 mio.
John
Slagter havde netop været med i Stockholm for at sejle den nyeste og
største model hjem.
Hans uvildige omtale af bådens gode
egenskaber, en turbomotor på 600 hk, 3 soveværelser og 10 løse
køjepladser, opholdsstuens og spisesalens dimensioner, det gode overblik
fra flybrigden med det nyeste isenkram inden for navigation samt en
gennemført kvalitetsaptering, fremkaldte hos os fire varm begejstring for
motorbåde i almindelighed og "Storebro" i særdeleshed.
Straks spankulerede vi på moleræs for at
studere motorbåde. Vi gik systematisk til værks som børn foran en
legetøjsbutik: Vurderede, valgte, skændtes, fortrød, indtil vi i
enighed kastede vor kærlighed på den nyeste og største "Storebro
550" til 9. mio. kr.
Ved hjemkomsten til Guldborg, ville vi
tælle spareskillingerne og lægge dem sammen i én stor bunke. Måske
kunne vi ved John Slagters mellemkomst presse prisen lidt, eller i det
mindste forlange en signalkanon monteret på fordækket. |
|
Vi vil have action i
luksuriøse omgivelser. |
Nu skal det være slut med:
- en beholden fart på 4-5 knob
- at krydse mod vind og sø og blive
kastet rundt som en nøddeskal
- vor krabbede gang efter mange timers
krængning på 35o
- vor krumvoksede fremtoning og ødelagte
knæ p.g.a. manglende ståhøjde i kahytten
- gigtsmerter i alle led som følge af
overbelastning i kulde og fugt
- væskende vabler efter slæbet med
genstridige sejl og vådt tovværk
- udmattelse efter timer ved roret,
hængende i tæerne ud over siden, klamrende sig til storskøde og
rorpindforlænger
- søvnløse nætter i klamt køjetøj på
de alt for smalle og hårde køjebunde
- ringe personlig hygiejne som følge af
en smålig vandration på 0,25 l pr. døgn
- elendig hundeæde, tilberedt over en
upålidelig og stinkende primus
|
Det søde liv
Opstemte
efter den store beslutning om at investere 9 mio. i vores næste båd,
valgte vi at tage hul på vores nye værdighed som motorbådspaver med det
samme: Vi ville spise på restaurant. Nu
var det imidlertid sådan, at vores landgangstøj ikke egnede sig til at
gå i byen og spise fint. I det gode vejr færdedes vi i båden og på
havnen i shorts og kortærmede trøjer, som bar præg af at være brugt
til lidt af hvert.
Det
var derfor nødvendigt at opsøge en tøjbutik i city for at blive
ekviperet i overensstemmelse med vores nye status.
Et bevæget møde
Vi
var utroligt heldige. Lige over for Netto, hvor vi siden provianterede,
lå hvad vi søgte: Røde Kors Genbrug. Det er betegnelsen for en kæde af
tøjbutikker, jævnt fordelt over hele landet, med et meget varieret udbud
af beklædning i god kvalitet.
En
midaldrende dame tog vel imod os og fornemmede straks, at vi ikke var
korsøranere. Det var enten vort miserable udseende eller Margarets
canadiske sprogtone, der afslørede os.
Vi
måtte så indrømme, at vi tilhørte søens folk og netop var landet i
denne udmærkede stads lystbådehavn efter et langt togt over havet.
Tydeligt
bevæget over vore udståede strabadser bød hun os velkommen til byen:
-
Korsør er blevet så velsignet stille og luften er klar og ren! Jeg
savner bestemt ikke færgerne. I lystbådehavnen kommer jeg jævnligt og
spiser i restauranten. De laver god mad, og så er det ikke dyrt!
Hvad med en smoking?
Nu var vi helt på bølgelængde og havde
ikke besvær med at forklare vort ærinde. Mens damerne så på trøjer,
nederdele, kjoler og tørklæder, gik Erik og jeg om bord i
herreafdelingen.
Hos Røde Kors er det frivillige personale
generelt indstillet på at drive forretningen professionelt, så alt
stangtøj er ordnet efter størrelse. Jeg
følte mig et øjeblik fristet af en smoking til 175 kr., men valgte i
stedet et par nydelige sommerbukser til 25 kr. i præcis den rette
længde. Det er endnu aldrig lykkedes mig i en herreekvipering - det med
længden. En skjorte som matchede fik jeg for 15 kr.
Klæder skaber folk
Da
vi efter forvandlingen trådte ind i Restaurant
"Lystbådehavnen", blev vi vist til lokalets bedste bord af
personalet, som straks fornemmede at have med betydningsfulde folk at
gøre.
Knapt
havde vi afgivet bestilling - efter granskning af det righoldige udvalg i
menukortet - før maden stod på bordet og den opmærksomme servitrice
vimsede omkring og skænkede i glassene.
De tre andre roste deres delikate
Frederikshavner, men min yderst velsmagende Wienersnitsel overgik deres
fladfisk i størrelse og mit fad med tilbehør rakte til bespisning af en
hel familie. Hvad kunne det ikke være blevet til, hvis jeg var kommet i
smoking!
Det
smilende og bukkende personale ønskede os på snarligt gensyn, da vi
stopmætte og i lettere opløftet stemning gik til vores udsigtspost på
molen for at overvære at solen blev skudt i sænk.
|
|
Restaurant
"Lystbådehavnen" har solide retter på menuen og ligger
lige ud til en udmærket badestrand. På terrassen kan man nyde et
glas fadøl og beundre den berømte udsigt til hængebroen eller
holde øje med havarister på Badstuerevet
Foto fra turistbrochure |
|
Før - og efter. For at spare emballagen beholdt jeg mit nye udstyr på og
krøllede hastigt skjorten og mine frynsede og ikke helt rene
cowboyshorts sammen. |
|
En
*)antropogeografisk undersøgelse
*) Kulturgeografisk, menneskets
indvirken på naturen.
For ikke at falde ud af køjerne under
morgensalutten fra Flådestationen var vi tidligt på færde onsdag den
28. juli. Først under morgenmaden i cockpittet ramte trykbølgen vort
veldækkede bord, så termokanden nær var gået i dørken. Hele denne udslagne dag var helliget ét eneste
projekt: En samvittighedsfuld undersøgelse af gårsdagen udsagn fra vores
Røde Kors-dame: "Korsør er blevet
så velsignet stille og luften så klar og ren" Umiddelbart virkede udtalelsen noget
kryptisk, men Lisbeth og jeg, der havde besøgt byen mange gange før,
vidste godt hvordan det havde været:
|
Kortskitse visende beholden
kurs, distance (5,9 sømil) og fart (0,74 knob) |
|
- En permanent lavfrekvent buldren af ubestemmelig oprindelse - så
kraftig at alle vinduer, døre og løse genstande i hele byen svingede
med.
- Endvidere nogle dumpe drøn og skingre hvin i én uendelighed.
- Dertil en fed hørm af uforbrændt, tung fuel-olie, som lagde en
fedtet dis over by og omegn og udelukkede solens stråler, så man
midt på dagen vandrede om i skumring.
- Sluttelig en sky af sodpartikler i så store mængder, at alle
korsøranere gik klædt i tøj af ubestemmelig farve, fordi skyen
havde en ulyksalig evne til at indhylle alle tørresnorene.
Hun tydeliggjorde sagens sammenhæng ved at
tilføje: "Jeg savner bestemt
ikke færgerne" Vor undersøgelse skulle derfor gerne munde ud i
en konklusion om, i hvilket omfang den drastiske trafikomlægning over
Storebælt, som betød et brud med en 150-årig tradition i Korsør, havde
sat sig spor i byen. Allerede i forbindelse med vores anduvning havde
vi oplevet en positiv forandring i antropogeografisk henseende: De
voldsomme dønninger fra færgernes hækbølger, som ved motorsejlads i
vindstille fik vores storsejl til at slå fra side til side og båden til
at opføre sig som en gyngehest, var forsvundet - Storebælt lå blank som
Guldborgsund en sommermorgen! Den lange Vandring Som ægte antropogeografer forberedte vi nøje
undersøgelserne i marken. Vi iførte os solide travesko og vort daglige
landgangstøj, shorts og kortærmede trøjer, som bar præg af at være
brugt til lidt af hvert og som ikke ville vække opmærksomhed og dermed
påvirke undersøgelsesresultatet. Vi medbragte ikke nogen form for
proviant, end ikke den styrkende humle på flaske, vi sædvanligvis pakker
i rygsækken under lignende omstændigheder. Vores ekspedition - i vide kredse senere kendt
som "Den lange Vandring" - tog sin begyndelse tidligt onsdag
formiddag i strålende sol og vindstille og afsluttedes hen mod aften
under samme vejrforhold, der gav os ideelle arbejdsbetingelser. |
Pejlemærker undervejs:
- Den gamle bykerne med kirke og
gågade
- Halsskovbroen, som forbinder de to
bydele. Den indsatte kortskitse øverst til højre illustrerer
tydeligt, at Korsør er omgivet af vand på tre sider.
- "Jerntæppet", det fhv. bane- og
rangerterræn med en imposant stationsbygning
- Gågaden i Halsskov, som er en dublet
til den i Korsør, med en indlagt pause ved en iskiosk
- Revsporet, der viste sig lige så
ufremkommeligt som et isbelagt Storebælt hvortil det førte, da der
foregik befordring pr. isbåd
- Opmarchbåse til bilfærgerne, hvor
mange mio. danskere har tilbragt lange perioder af deres liv
- Betalingsanlægget til den faste
storebæltsforbindelse, hvor mange mio. danskere bliver berøvet
illusionerne om de fælles gratis goder
- Cafe Bælt'Stedet med
Storebæltsudstillingen og et passende udbud af fast-food
- Vor nationale stolthed, hængebroen.
- Revhusene, som i sidste øjeblik blev
reddet fra tilintetgørelse på trods af entreprenante ignoranter i
Storebæltskonsortiet
- En nyoprettet, alternativ færgefart
til Kerteminde
- Vagn og Åses sommerhus, hvor vi fik
udlignet væskebalancen
- Og sidst, men ikke mindst,
genbrugsbutikkerne, de 3 oaser, som var en kilde til megen
fornøjelse/fornyelse og hvis strategiske beliggenhed gav os fornyet
styrke under hele ekspeditionen.
|
Med
livet som indsats Gennem Fiskergade med de engang bittesmå og
fattige, men nu moderniserede og pittoreske huse, hvor Boris boede, indtil
et antal familieforøgelser gjorde en flytning påtrængende, kom vi over
kirkepladsen til rådhuset ved Gamle Havn, hvor vi for første gang
stødte på den optimistiske byggeaktivitet, der præger Korsør efter
færgerne. Vi passerede Halsskovbroen med en vis
forsigtighed og i al hast, fordi vi stadig husker det gådefulde
bombeattentat mod broens oplukningsmekanisme, der blev forøvet af ukendte
gerningsmænd i begyndelsen af 80'erne. Hændelsen blev af politiet taget meget
alvorligt. Det var ikke drengestreger, men sabotage mod et offentligt
bygningsværk. Flådestationens værnepligtige blev - så vidt jeg husker
- draget ind i kredsen af mistænkte, fordi eksplosionen var så kraftig,
at den måtte være fremkaldt af sprængstof af militær oprindelse. Broen kunne ikke repareres og var lukket for
gennemsejling i flere år, indtil byen havde sparet sammen til en ny,
hvilket betød store merudgifter til transport af gods for industrierne
på norsiden (nej, der mangler ikke et d). Den blå stålkonstruktion fra
1985 - den femte i rækken af Halsskovbroer - er meget flot med sit tårn
til brovagten, som nu igen kan lukke større skibe ind i den smalle, dybe
passage, der forbinder Storebælt og Korsør Nor.
Med øjne på stilke Vi fulgte Amerikakajen og kunne modsat denne se
over til Fyr- og Vagervæsenets (nu Farvandsvæsenet) oplagsplads, stuvet
med nymalede bøjer og lystønder, som syner meget store på land. Ved
kajen lå det imponerende opmålingsfartøj "Argus", opkaldt
efter den græske mytologiske kæmpe med 100 øjne, som aldrig var
tillukkede alle på én gang. Denne gode egenskab var også indbygget i
krydstoldvæsenets inspektionsfartøj "Argus", som i midten af
1800-tallet registrerede - og dermed navngav - "Argus Grund" med
2,8 m vand i indsejlingen til Guldborgsund. Inspektionsfartøjet blev
bygget 1854 af skibsbygmester E.C. Benzon i Nykøbing F. Han var kendt for
sine fremragende skibskonstruktioner. Den uendelige række af grå betonsiloer, som
over en lang strækning spærrede for udsigten til Amerikakajen og Gamle
Havn, den larmende trafik på Tårnborgvej, hovedfærdselsåren gennem
Korsør, samt den tiltagende varme forstyrrede vore observationer, men
distraktionen afløstes snart af koncentreret nærvær og vor slæbende
gang gik over i målrettet trav ved det overraskende syn af Folkekirkens
Genbrug lidt fremme til styrbord.
Villige kvinder Det var på tide med et hvil og en fornyelse af
garderoben. Det var et fejlskøn, at vi havde valgt vort sædvanlige
landgangstøj som forklædning. Ingen af de få korsøranere, vi hidtil
havde mødt gik klædt i tøj af ubestemmelige farve efter ophold på
tørresnoren. Igen var jeg heldig og fandt et par velsiddende shorts i den
assorterede rodekasse til 15 kr. og en trøje til 10. Erik skruede som sædvanligt op for charmen og
spillede det store ubehjælpsomme mandfolk med den for søfolk
karakteristiske "rullende" gang. Omsorgsfulde kvinder vimsede
omkring ham for at måle livvidde, arm-, ben- og skridtlængde, give gode
råd om farvevalg og udtale sig med megen ekspertise om kvaliteten af de
udvalgte beklædningsgenstande. Det eneste der kom ud af anstrengelserne var en
rød kasket, udvalgt af Erik selv. Han frygtede, at ekspeditionen ville
fortsætte i det uendelige under den ubarmhjertigt brændende sol, hvorved
han enten ville omkomme af solstik eller blive alvorligt forbrændt i
hovedbunden. Investeringen på 5 kr. blev, efter mange rosende ord om hans
gode smag fra de elskværdige kvinder, afprøvet i utallige
krængningsvinkler foran spejlet. Lige før den hjertelige afsked udbad vi os
vejledning i forcering af "Jerntæppet", der i 150 år effektivt
havde udelukket ethvert samkvem mellem beboerne i Korsør og Halsskov. Med
en undertone af betænkelighed over vores vovelige forehavende blev vi
ledt på vej og formanet til den yderste agtpågivenhed. |
|
Gennem City direkte til
Halsskovbroen |
|
"Amerikakajen"
vakte associationer, som desværre ikke havde bund i den støvede
virkelighed ved betonsiloerne |
|
Før - og efter. Denne gang prøvede jeg at give skjorten og mine frynsede og ikke
helt rene cowboyshorts i bytte for det nye elegante sæt, men
forgæves. Folkekirken ville ikke engang modtage landgangstøjet
som gave! |
|
Erik tog ved lære af
den forudseende Lisbeth og blev ejermand af en rød, turistet
sommerkasket |
|
Minefare og snigskytter Vi fandt et hul i hegnet til det område, ingen
civilist havde betrådt i mands minde og hvorfra tidligere kun hørtes
dumpe drøn og skingre hvin i én uendelighed. Vi bevægede os forsigtigt
ind i et månelandskab, der dels gav mindelser om Berlin lige efter murens
fald, dels om Kosovo efter voldsomme krigshandlinger. Jeg bad derfor mine
ledsagere om at holde sig tæt bag mig i gåsegang for at minimere
minefaren og samtidig holde skarpt udkig efter eventuelle snigskytter. Banestyrelsen og DSB har fjernet hver en stump
fra det meget omfattende rangerterræn og stationsområde: De moderne,
overdækkede perroner forbundet af en flot gangbro, alle skinnelegemer med
utallige hvinende skiftespor og tilhørende signalstandere, broklapperne,
færgelejerne - alt hvad der før var en forudsætning for verdens mest
effektive person- og godstransport med jernbane over vand er forvandlet
til et trøstesløst øde med grus- og stenbunker så langt øjet rækker.Ukrudt og forfald Kun en massivt forurenet undergrund, langt mere
dødbringende end landminerne, og den fredede stationsbygning har man
velvilligt overdraget Korsør Kommune. Begge dele kan blive en yderst
kostbar foræring. På stationens brede granittrappe piblede ukrudtet frem
og alle indgangspartier var spigret til for at imødegå begyndende
hærværk. Hvem har brug for en slotslignende bygning med utallige
værelser og et tårn med løvefødder og gesvejsninger? Afløseren er et uanseligt trinbræt langt uden
for byen, hvor højtalernes beskedne skratten slet ikke kan hamle op med
fordums rungende gjalden: Toget til Ålborg-år-år-år kører om
bord-or-or-or om få minutter-ter-ter-ter!
En gerningsmand på
åstedet Vi stod midt i den mest brutale konsekvens af
tunnelbyggeriet og kunne levende forestille os de bevægede scener der
udspillede sig, da en tusindtallig skare en sen aften modtog den sidste
jernbanefærge med fakkeltog og sang. Midt i elendigheden mindedes Erik, hvordan han
bar sig ad med at komme gratis over Storebælt, når målet var Odense: Af
sted til Korsør i bil, som blev parkeret ved stationen, hoppe på et tog,
der straks kørte om bord på færgen. Først ved afgang fra Nyborg St.
var det nødvendigt at fremvise lovlig rejsehjemmel til den videre færd.
Gevinsten fordobledes ved at benytte samme strategi i omvendt rækkefølge
på hjemturen. I lammet tavshed, som ramt af en snigskytte,
hørte vi hans forargelige historie og forstod pludselig, hvorfor
myndighederne havde anset det for påtrængende nødvendigt med det
tunnelbyggeri. |
|
Et gabende sår eller
en spændende udfordring for folk med visioner? |
|
En død
by *)I sine unge år blev
nobelpristageren Johs. V. Jensen (1873-1950) af den store igangsætter,
redaktør Cavling, Politiken, sendt ud på en rejse i de danske provinser.
Sine indtryk fra Korsør formede den unge digter og journalist med
følgende ord: Men hvor er de indfødte, er der intet selskab i
en by som Korsør? Jeg viser mig på hovedgaden til alle døgnets timer,
jeg afsøger byen om søndagen, jeg går ud ad den anlagte spadseresti
langs Kongevejen - ikke et menneske. Der var påfaldende stille og mennesketomt i
bydelen Halsskovs gågade, så vi kunne, hundrede år senere, gøre
digterens ord til vore egne. Var alle flygtet efter "murens"
fald, var livsbetingelserne blevet så ringe, at en hel befolkning var
evakueret?
I kirken - på stranden
Endelig, fortsætter
digteren, faldt jeg på at gå ind i kirken søndag formiddag, og der
fandt jeg dem. Jeg stod nede ved døren og så kun deres nakker. Der var
vel et par hundrede fordelt i staderne, og deres nakker var så
udtryksfulde, at jeg frafaldt ethvert ønske om at se disse hoveder,
hvorfra der udgik salmesang. Det var ene fattige baghoveder, hule nakker,
det var tyndt og glansløst konehår, skrabet sammen i stædig mangel på
fylde eller ynde. Uovervindelig tarvelighed.
Af gode grunde kunne vi ikke, denne onsdag
formiddag, opsøge kirken for at anstifte en lignende undersøgelse. Et par timer senere fandt vi imidlertid hele den
evakuerede befolkning: Alle halsskovitter med frihed til det, var taget
til stranden, hvor de, iklædt spraglede badedragter, som kun
nødtørftigt skjulte deres yppige former, tog solbad i sandet eller
kastede sig i Storebælts svale bølger. Kun tåbelige turister og energiske ekspeditioner
kunne finde på at opholde sig i bymæssig bebyggelse i den bagende varme.
Linedans Eftersom vi ikke kunne forvente de store
oplevelser i det evakuerede Halsskov, stilede vi målbevidste mod
Revsporet, en meget brugt genvej fra centrum mod Halsskov Rev. Det består
af et skinnelegeme med nedtrampede stier i græsset på begge sider,
omgivet af et tæt tjørnekrat, så man færdes som i en grøn tunnel. Der er ingen chance for at blive kørt ned af et
tog, men derimod fare for at blive torpederet bagfra af en cyklist eller
træde i en hundelort. Sikrest er det at balancere på skinnerne eller
hoppe fra svelle til svelle.
Junglekrig Få meter inde i tunnelen måtte vi konstatere,
at der til vort udstyr burde have hørt en machete pr. mand. Tjørnetorne
rev i vort pæne, nye genbrugstøj, brændenælder slaskede os om benene
og græsvækstens frodighed forhindrede sikkert fodfæste på skinner og
sveller. Den førhen meget benyttede genvej var åbenbart
i en længere periode blevet svigtet af både nærgående cyklister og
trængende hunde. I gåsegang holdt vi os tæt bag Erik, der med
livlige armbevægelser, tykhudet ufølsomhed og umanerligt store fødder
banede en korridor, som straks lukkede sig efter os. Nogle hundrede meter fremme blev al videre
fremtrængen effektivt stoppet, fordi skinnerne var fjernet og svellerne
smidt rundt i et ufremkommeligt virvar. Et hul i tjørnehækken viste ud til en villavej,
som vi fulgte til dens blinde ende. Vi trængte påny gennem
tjørnehækken, snublede over et roderi af sveller og stod på bunden af
en udgravning, omgivet af stejle skråninger til nyanlagte vejramper. Ad et støvet spor med aftryk efter larvefødder
nåede vi endelig et vidtstrakt betonbelagt område og kunne med besvær
identificere stedet, hvor mange mio. danskere har tilbragt lange perioder
af deres liv: Opmarchbåsene til
bilfærgerne i Halsskov-Knudshoved overfarten.
Betonarkæologi Betonpladerne forvitrede, ukrudt og småbuske
krøb op af sprækkerne og den engang flotte hvide bygning med kiosk og
restaurant, som alle danskere har haft god tid til at studere gennem
bilens forrude, var sømmet til med store finerplader for alle vinduer og
døre. Nye til- og frakørselsramper til motorvejen med tilhørende
parkeringsanlæg og rasteplads krøb langsom ind over hele det forladte
område. Vi følte os ikke tynget af stedets forfald, men
studerede ivrigt detaljer, som inden længe kun ville være tilgængelige
ved arkæologiske undersøgelser:
- Kantstenene, som afgrænsede hellen mellem tvillingebåsene
- De mørke skjolder, afsat af oliedråber fra bilernes bundkar og
bagtøj gennem 40 år
- Rester af afstribningen, som markerede den smalle kørevej mellem
bilrækkerne og netop tillod passage af de små røde elektriske
køretøjer, der i ventetiden lydløst trillede frem og faldbød
ugeblade, slik og benzin
- Det buskads, hvor man skjult for nysgerrige blikke kunne forrette
sin nødtørft, fordi blæren, af bar nervøsitet over ikke at nå
tilbage til bilen i rette tid inden ombordkørsel, måtte tømmes i en
fart og ikke kunne holde sig den lange strækning til det
fjerntliggende offentlige toilet.
De kunne godt bevare en lille stump beton med
olieplet og afstribning samt det beskedne buskads for eftertiden!
Evigt ejes kun det tabte Modstræbende afsluttede vi vore undersøgelser
af fragmenter ved opmarchbåsene i taknemmelighed over, at denne oplevelse
var blevet os beskåret, før bulldozere og glemsel havde udslettet det
hele. Få hundrede skridt længere fremme tog vi
opstilling ved autoværnet mod tilkørselsrampen til Østbroen for at
gøre iagttagelser omkring den nye, og omtrent identiske foranstaltning:
Betalingsanlægget.
|
|
Forsideillustration fra
jubilæumshæfte
*)Uddrag af
"Korsør ......sådan lidt på skrå" af Jørgen
Thorborg. Artikel i jubilæumshæfte, udgivet 1975 i anledning af
Korsørs 550 år som købstad |
|
Mine medrejsende faldt
omkuld i stolene udenfor den første kiosk i Halsskov for at
fordøje is og indtryk efter den sindsoprivende passage af
"ingenmandsland". Jeg opmuntrede alle til endnu en lille
bid antropogeografisk studierejse. I baggrunden skimtes den
hærværkstruede stationsbygning |
|
Revsporet var engang
dobbelt så langt. Det blev amputeret i 1957 ved Halsskov
Færgehavn |
|
Opmarchbåsene ved
Halsskov 1959. Jeg, min søster, min kusine og min bror.
Velstandsstigningen gjorde det muligt for mine forældre at skifte
en grå Vespa ud med en sort Morris Minor. Jeg havde lige fået
kørekort og vi unge fik lov at køre i den, mens de fire voksne
kørte forrest i en tilsvarende lysegrå Morris på teltturen til
Jylland, kun to år efter indvielsen af det imponerende anlæg |
|
Keine Hexerei...... For at sløre de slette hensigter om en
mia.-fortjeneste på enfoldige bilister, som hver dag betaler til broen
via skatten, uanset om de benytter den eller ej, har man indrettet
opmarchbåse ligesom i færgernes tid og sørger endda for, at der med
passende intervaller opstår kødannelser og ventetid, så illusionen om
fortsat færgeoverfart er fuldkommen: Bilisterne trækker automatisk
pungen frem og betaler som de altid har gjort for at blive befordret til
Fyn. Til at iscenesætte hele denne fingerede
færgeoverfart er opført en bygning, der i størrelse og tilknappet
fjentlighed minder om Fort Knox og hvis anlægsudgifter kunne have betalt
en fast forbindelse over Østersøen. Herfra styres et utal af vippende bomme, blinkede
lyssignaler og vildledende skiltning. Over det bjæffende højtaleranlæg
udsendes permanent uforståelige anvisninger, som med nøje tilrettelagte
mellemrum får trafikken til at bryde sammen.Forlystelsesafgift For yderligere at skabe usikkerhed og splittelse
blandt bilisterne, lader man jyderne køre gratis over både Vest- og
Østbroen. Vi kunne fra vor udsigtspost iagttage bilfulde af glade jyder i
tre generationer, der med forbavsende selvfølgelighed betalte for at få
lov til at køre til forlystelserne i København. Vi måtte i hast forlade hele dette cirkus, for
ikke at lade uvedkommende følelser styre vore antropogeografiske
undersøgelser og fandt vej til Café Bælt'stedet, hvor mine udmattede
medrejsende fik afsat en halv time dels til indtagelse af forskellige
varianter af fast-food dels til at udligne væskebalancen. Den tilstødende udstilling om brobyggeriet
afstod vi fra at besøge, fordi den ægte vare lå lige uden for murene.
Uspoleret
idyl Vi nærmede os rejsens vendepunkt ad en
grusbelagt kørevej. Hvor man før havde en vidtstrakt udsigt over det
bølgende vestsjællandske landskab mod nord, rejser brorampen sig i en
jævn bue og spærrer for udsynet. Mellem grusvejen og rampen ligger et langstrakt
vådområde, omkranset af siv og tæt buskads og beboet af andefugle og et
svanepar, som uberørte af aktiviteterne på grus- og motorvej fouragerede
med deres ællinger. |
|
At benytte det danske
vejnet har alle dage været et alment gode, som vi betaler over
skatten, hvorimod bæltoverfarten var en serviceydelse, brugerne
rimeligvis skulle betale for |
|
Et nyt rekreativt
område, som har inddraget den nordre molearm |
|
En dragende udsigt Mod syd havde vi, over et stort græsbeklædt
areal, anlagt i forbindelse med brobyggeriet, udsigt til Agersø,
Langeland og Fyn i horisonten. Uheldigvis fik mine medrejsende i samme udsigt
øje på masteskoven i Lystbådehavnen og udtrykte længsel efter de
bløde hynder i sofakøjen, øjensynligt kun et stenkast borte. Jeg måtte
dels rive dem ud af vildfarelsen om stenkastet, dels lokke dem videre med
malende beskrivelser om den oplevelse for livet, der ventede forude: Vor
nationale stolthed, hængebroen.Endelig fremme! De 254 m høje pyloner virker på billedet ikke
højere end os, men der er 2 km ud til den første og næsten 7 km over
til Sprogø, som anes i baggrunden. Mere impnerende af størrelse fra vort
udsigtspunkt var kørebanernes trapezformede stålkasser og betonpillerne. Stålkasserne er på undersiden dækket af sort
rustbeskyttelse. Man kan række op og banke på den hule konstruktion,
hvis indre rummer en servicebane. Vi hørte næsten ikke trafikken oven
over og kunne endelig nyde udsigten over det bølgende vestsjællandske
landskab.
Sejladshindring Vi studerede, beregnede og beundrede det nye
bygningsværk, som vi gennem en halv snes år udelukkende havde anskuet
fra søsiden som en sejladshindring lidt ud over det sædvanlige. Ved
passage skulle man følge tvangsruter og sno sig imellem vekslende
afmærkninger. Som byggeriet skred frem blev restriktionerne
skrappere. Afviserfartøjer lå på lur efter syndere, der kom ind på
arbejdsområdet. De frygtede muligvis, at vores Folkebåd skulle sejle på
en ankerklods, så den forskubbede sig.
Vi måtte kun sejle igennem de smalle
korridorer, som mest var anlagt med tanke på motorbåde. På kryds i let
vind og modstrøm, uden mulighed for at søge strømlæ, var det noget af
en opgave. Foruden storskibstrafikken i dybvandsruten og
færgerne på tværs skulle man holde øje med utallige arbejdsfartøjer
på kryds og tværs, der sejlede mandskab og materialer fra arbejdshavnen. Alle spor efter sidstnævnte på Halsskov Rev er
fjernet og kun de normale restriktioner for lystsejlads i dybvandsruten er
gældende i dag, så nu er der fri sejlads i de førhen forbudte
vandområder, når bare man husker at vige for en bropille.
Fatamorgana Engang passerede vi byggeriet på vej hjem fra en
sommertur til Samsø og Århusbugten. Midt i havet stod noget, der mest af
alt lignede et buddhistisk tempel, som blot ventede på at menigheden blev
fragtet til gudsdyrkelse pr. båd. Det var i pylonernes første støbefase
med 20-30 m i højden, hvor den omfattende trækonstruktion til
glideforskallingen fuldendte illusionen. Vi kan fra vores ankerplads ved Femø Sletterev i
30 sømils (55 km) afstand med god sigt - og tværs over Agersø, som
ligger skjult under horisonten - i kikkert tydeligt se det meste af
pylonerne og med det blotte øje i klare nætter flashlysene på toppen af
dem. Med lyskæderne på hovedkablerne sidst i
byggefasen blev det til et helt festfyrværkeri. Kun brodækket med
kørebanerne 60 m over vandspejlet er under kimingen. Nu blev vort fjerne fatamorgana endelig til
håndgribelig nærkontakt i stål og beton.
|
|
Flertallet af mine
trætte ledsagere holder sig på benene, mens billedet tages med
selvudløser |
|
De fleste kører over
broen, vi gik under |
|
Da det meste var
forbudt på Storebælt. |
|
Isbådsstationen Den lange travetur helt ud til revet var ikke kun
motiveret af det imponerende nye anlæg på piller, fast forankret i
havbunden, men nok så meget af en lige så stor attraktion med dybe
rødder i fortiden. Snart vil den være det eneste og ældste minde om
Storebæltsoverfarten uden for Lokalhistorisk Museums udstilling på
Korsør Fæstning. Efter et passende hvil ledte jeg mine nysgerrige
medrejsende på primitive trappetrin over den 9 m høje klinteknold, som
adskiller nutid og fortid. Ganske umotiveret - der er flere km til al
anden bebyggelse - lå det betydelige anlæg, Revhusene,
for de uindviedes fødder. I den stærke sommervarme rakte vor fantasi
knapt til forestillingen om det drama, der ved vintertide har udspillet
sig på stedet i århundreder:
*)Isbådstransporternes
kapitel i Storebæltsforbindelsernes historie er ved at gå i glemmebogen,
for der har ikke gået isbåde på bæltet siden de strenge vintre under
Anden Verdenskrig. Med vore dages maskinkraft i færger og isbrydere
kommer de sikkert heller aldrig til at gå der mere, men indtil 1940'rne
var isbådstransporter ikke noget opsigtsvækkende eller ualmindeligt.
*)Erik Aalbæk Jensen:
LIVET PÅ ØERNE 1-8, Sundet og bælterne s. 384, Gyldendal 1983
Et troværdigt vidne Jeg spurgte en indfødt, Mich, om han havde nogen
erindring om isbådstransporterne. Hans svar uddybede ovenstående udsagn
om "de strenge vintre under Anden Verdenskrig":
Jeg blev født lørdag
den 19-09-1942. kl. 02:40 i villaen på Jens Baggesensgade 2b og vejede
3750 g og var 55 cm lang. Det hele foregik under en af de få luftalarmer
i Korsør under krigen, og der blev skudt en flyver ned ude omkring
Badstuerevet og Koen. Lægen hed G. C. Andersen, jordemoderen hed frk.
Hansen og sygeplejersken var frk. Nielsen. Endvidere var min gudmor,
Anette Jepsen, til stede, hustru til min gudfar, konsul og skibsmægler
Jørgen Jepsen, der arrangerede de sidste isbådssejladser over bæltet i
1941 eller 1942.
Med den detailrigdom i besvarelsen er der
ingen, der tør betvivle vidneudsagnets lødighed.
*)Det var
fiskerbefolkningen i Nyborg og Korsør, som leverede mandskab til
isbådstjenesten, da den kom i faste rammer med vagthusene til
isbådsmandskabet på Halsskov og ved Knudshoved og siden hoteller til de
rejsende og mandskabsrum og bådehaller på begge sider af bæltet. Der lå tolv isbåde i Halsskov, tolv på Fyn og
to på Sprogø med svære glideskinner, så bordklædningen var beskyttet
mod skrueis og båden var lettere at få frem på jævn is.
Drama
på isen Det var sjældent,
folk ligefrem kunne gå eller køre over Storebælt. Som oftest lå
bæltet en isvinter med flader af åbent vand vekslende med pakis, som
mandskabet måtte hugge sig igennem med økserne. En isbådstransport var
ingen kanefart. Det var et optog af både og mandskab og rejsende med
flotilleføreren i spidsen ud over den ru is ved stranden og alle op i
bådene over en strømrende.
Det var fiskere ved årerne og fiskere, der
sprang udenbords på en vandfyldt isrand og lagde kræfterne i ved
slæbetovet og halede båd og passagerer og postlader og sække op på
isen og igen hjalp passagerer ud til en vaklende og springende,
langsommelig fremfart over bjerge af sammenpakket is. Der var tågehorn i bådene og vandtønder, rom og cognac og nødproviant
og redningsudstyr til dem, der fik en sok eller gik helt igennem og blev
bjerget op på isen. Der var isbådsmandskaber, der endte helt nordude
under Æbelø. Der var elleve både med deres mandskab og femogfyrre
passagerer, som gik ud fra Halsskov en februarmorgen og trods alt var så
heldige at ende på Musholm oppe under Reersø om aftenen, og der var
mandskab og passagerer, som drev med isen den anden vej og havnede på
Egholm ved Agersø. Både kuldsejlede, rejsende og mandskab druknede,
postsække gik udenbords og ned i drivisen og forsvandt med breve og
penge. Og der var selvfølgelig også festlige ture med
højt humør en solskinsdag og husly og varme, mad og drikkelse i lange
baner, hvis man ikke nåede længere end til Ishuset og gæstgiveriet på
Sprogø.
*)Erik Aalbæk Jensen:
LIVET PÅ ØERNE 1-8, Sundet og bælterne s. 384, Gyldendal 1983 |
|
Revhusene, som
Storebæltskonsortiet ønskede at jævne med jorden, da de lå i
vejen for anlægsarbejdet. At de stadig står der skyldes heftige
protester fra byens befolkning. Som modtræk okkuperede konsortiet
husene og spærrede adgangsvejen til det attraktive område i hele
byggeperioden. En sådan fremgangsmåde benyttes kun af
entreprenante ignoranter |
|
Hotel, mandskabsrum og
bådehaller. Hotellet (af de lokale kaldt Chr. IV's hus), med det
overdimensionerede udhæng mod syd, minder i byggestil om de gamle
toldsteder, acciseboder, ved indfaldsportene i København. Bagved
ligger bådehallen, som stadig rummer de gamle isbåde. Husene
benyttes og vedligeholdes bl.a. af Strandjagtforeningen. Lige bag klinten med flagstang på toppen ligger Østbroens
landfæste. I baggrunden Højeklint, 20 m, med Vagtbanken, hvorfra
man kunne varsko om fjendtlig søaktivitet i Storebælt. (Foto uden data er venligst stillet til rådighed af Mich) |
|
Har isen lagt sig tæt
i Storebælt, så normal færgefart ikke kan gennemføres, og skal
man, eller vil man absolut over vandet, må man pr. isbåd begive
sig ud på en kombineret slæde-, sejl-, ro- og vandretur, med
udsigt til eventuel overnatning på Sprogø. Tegning af C.
Neumann, Illustreret Tidende 1860-61 (Axel Steensberg: Dagligliv i
Danmark i det nittende og tyvende århundrede, Bind I side 586.
Nyt Nordisk forlag Arnold Busck, København 1964.) |
|
Revsporets svanesang Lisbeth og jeg har mange gange sammen med
Vagn og Åse (Svoger og konen) travet ud ad Revsporet. Hver gang gav
navnet mig anledning til spekulationer: Sporet gik ikke ud til revet - og
hvad skulle det også dér - men stoppede ved opmarchbåsene ved
bilfærgerne i Halsskov, som heller ikke var en rimelig destination.
Nedenstående korte citat satte en effektiv stopper for videre
spekulationer:
*)Statsbanerne anlagde
tilmed en stikbane ud til isbådsstationen og hotellet på Halsskov.
|
|
Forsøg på
rekonstruktion af historien om en 3 km lang banestrækning: |
|
Ugangspunktet var rangerterrænnet midt i
Halsskov, endestationen Revhusene. Ved anlægget af Halsskov Færgehavn i
1957 lå den røde strækning i vejen og blev fjernet. Vi kunne forudse en total sløjfning, da vi med Erik i spidsen banede os
vej på den strækning, der er markeret med grønt og blev stoppet af
svellebunker i den gule markering. Jeg frygter
at den gule farve breder sig mod øst og tilintetgør et vidnesbyrd om
forventningsfulde rejsende ved vintertide, der hurtigt og komfortabelt
blev befordret til en langsommelig og barsk transport på et isbelagt
Storebælt. Dertil kommer at eventuelle
fremtidige ekspeditioner, af samme karakter som vores, må give afkald på
en charmerende færdselsåre i grønne omgivelser.
Hallucinationer Vi indledte tilbagetoget på den støvede grusvej
ad hvilken vi var kommet. Mine ledsagere fremstammede med besvær ordet
"isbåd" gennem deres sprukne læber i håb om at fremkalde
hallucinationer, som kunne fortrænge det faktum, at de ikke havde fået
hverken vådt eller tørt, så langt deres hukommelse rakte. Glædeligt overrasket over, at en stump af deres
nyvundne lærdom fra Revhusene viste sig brugbar, pegede jeg opmuntrende
mod masteskoven i lystbådehavnen, kun et stenkast borte. Yderligere
stillede jeg dem i udsigt, at de inden længe ville få rig lejlighed til
at indtage læskende drikke hos et par gæstfri halsskovitter.
Fortrøstningsfulde vaklede de videre, monotont mumlende deres mantra. En flok mørklødede drenge havde indtaget de
tidligere færgelejer med portaler og ramper i Halsskov Færgehavn og
benyttede dem som badeanstalt. De brugte broklappen til øverste vogndæk som
platform for solbadning og tårnspring og følte sig øjensynligt hjemme i
disse omgivelser af rustne jerndragere og snusket forfald. På trods af vor ophedede tilstand veg vi gysende
tilbage alene ved tanken om at blive opslugt af det sorte vand i
færgelejet.
Alternative aktivister Vor opmærksomhed blev fanget af et større
opløb ved kajen længere henne. Unge mennesker i flagrende gevandter, med
blomster i håret og flagsmykkede cykler flokkedes om noget, som mine
medrejsende fejlagtigt troede var en iskiosk, men som viste sig at være
landgangsbrættet til en lille færge, som de alle, under musikledsagelse
fra blokfløjte og guitar, syngende gik om bord i. - Skal I med til Kerteminde? Det tager 3 timer og
vi sejler retur i morgen. Spørgsmålet blev stillet os af en venligt
smilende alternativ, som kaldte minder frem om Woodstock og vor oprørte
ungdom i 60'erne. Han besad en smule mere organisationstalent end resten
af den syngende flok, som var ved at indrette sig ved de opstillede borde
og bænke på vogndækket. Mine medrejsende syntes et øjeblik fristet af
tilbudet, da de indsnusede den liflige duft af pølsevand og varm
fritureolie, der antydede gode fourageringsmuligheder om bord. Jeg måtte i kraftige vendinger minde dem om
vores mission på denne side af Bæltet og insinuerede samtidig, at Erik
ikke udelukkende havde øje for de kulinariske muligheder under
overfarten, men også kastede sultne blikke efter de langlemmede
pigebørn, som udgjorde en ikke ubetydelig del af passagererne. Med fingerkys og varme ønsker om en
lykkelig rejse over havet vinkede vi færgen og ikke mindst dens indhold
fra kaj.
Idyl med sprækker "Fjordpilen" af Holbæk fortonede sig i
modlys og solflimmer med kurs mod Kerteminde. Et flag- og blomstersmykket
hestekøretøj, som havde befordret en del af aktivistoptoget til færgen,
forsvandt klaprende mod byen. Vi satte os på kajen og nød stilheden. Vi vendte ryggen til to oplagte færger fra
Vognmandsruten for ikke at blive forstyrret af de uharmoniske skroglinier
og det dårlige håndværk, som står i grel kontrast til de elegante og
velbyggede fartøjer, der i statens regi gjorde tjeneste i
Storebæltsoverfarten. Til gengæld nærer vi et begrundet håb om, at
der i Vognmandsrutens kølvand ikke udspilles de tragedier, som ledelsen i
Scanlines ved salg af udtjente færger mod bedre vidende har medvirket
til.
På en indisk strandbred Den lurvede handling kan forhåbentlig ikke
gentages af noget dansk rederi efter TV-udsendelsen, som viste billeder
fra en sandstrand i Indien af en sværm udsultede, halvnøgne og barfodede
skrotarbejdere, som strømmede til stedet lokket af lønninger, der kunne
forsørge hele familien i deres fjerne landsby. Alverdens rustne plimsollere sejledes for fuld
kraft op på stranden og den billige arbejdskraft myldrede om bord, så
skrotningen kunne begynde. En stor del af dem blev invalideret af
vildfarne stålwirer, defekte skærebrændere og flossede stålkanter,
dræbt i en sky af giftige gasser og voldsomme tankeksplosioner, begravet
under væltede stålplader og sammenstyrtede skibssektioner. Scanlines form for u-landshjælp er
forkastelig og lader os tilbage med en flov smag i munden. Vi burde selv
have ryddet op efter en afsluttet epoke i dansk færgefart i stedet for at
eksportere affaldet. Der er nok at tage fat på. Den populære
"badeanstalt", færgelejerne og ramperne med de rustne
jerndragere, skal skrottes og hele området forhåbentlig føres tilbage
til noget, der kommer til at minde om tilstandene fra før 1957. Yderst på den sydlige molearm, hvor der før var
adgang strengt forbudt, ligger et stort, forsømt tankanlæg. Herfra
udgår en rusten rørledning, som følger molen og kysten over en
strækning på små 1000 m og ender ved de nedlagte færgelejer. Gennem
den er løbet mange mio. liter tung fuelolie til bilfærgerne. Ved skiltning og afspærringer advares man i dag
mod at færdes på de strækninger af molen, især ude ved tankanlægget,
der er undermineret af Storebælts bølger. En dag lækker det måske og
bringer os indiske tilstande.
|
|
Tilbagetogsruten langs
vandet var velvalgt. En sagte søbrise svalede vore mødige lemmer |
|
Den alternative
færgerute til Kerteminde havde bragt nyt liv i den nedlagte
færgehavn. "Fjordpilen" af Holbæks lidenhed
forhindrede den i at benytte de tidligere bilfærgelejer, hvorfor
den blot lagde stævnen mod betonkajen med skruen gående. |
|
Der er så stille og
luften er så klar og ren, men bag idyllen lurer følgerne af de
store omvæltninger. Hvad skal der ske med efterladenskaberne fra
Vognmandsruten? |
|
En
skov på Halsskov Der ligger en oase af ozonduftende fyrreskov med
ældre sommerhuse klods op ad de tidligere opmarchbåse og bilfærgelejer.
Alle vi i de ventende bilrækker anede intet om dens eksistens. Vort
ærinde var dengang ikke naturoplevelser, men at komme om bord i en fart.
Sådan må man forestille sig hele strækningen langs vandet har set ud
før anlæggelsen af færgehavnen i 1957. Måske er det de sidste rester
af den skov, som har givet halvøen navn. Klokken 15:15 betrådte vi det absolutte
klimaks og forjættede endemål for vores ekspedition: Vagn og Åses
sommerhus. Vi fandt førstnævnte henslængt i en sofa, hvor han prøvede
at komme til kræfter efter en arbejdsdag i ulidelig varme. Ud for sommerhuset ligger den strand, hvor
størstedelen af de halsskovitter, vi troede evakuerede, tog solbad i
sandet eller kastede sig i Storebælts svale bølger. Lige på den anden side af hækken er sandet
hobet op i en marehalmsbeklædt dæmning, som foruden at sikre sommerhuset
mod oversvømmelse ved højvande i vinterlige vestenstorme, beskytter mod
uvedkommende indblik og dæmper støjen fra de badende, men tillader
udblik til pyloner og hængebro. Mine tørstige rejsefællers hallucinationer
materialiserede sig, da Åse satte glas, duggede hvidvins- og ølflasker
samt kander med isafkølet læskedrik på terrassebordet. Den trætte smed
kom hurtigt op af sofaen, så vi kunne fortsætte der, hvor vi slap ved
sidste sammenkomst for et lille års tid siden med udveksling af
oplevelser og tildragelser.Skruevandets gavnlige
indflydelse på tangforekomsten Jeg havde netop over for værtsparret redegjort
for oplæg, rute og opnåede resultater omkring vores just afsluttede
antropogeografiske ekspedition - som i øvrigt blev rost for dens
dynamiske ledelse og konsekvente gennemførelse - da Vagn tilførte
foretagendet nye aspekter med følgende udtalelse: - Jeg savner færgerne! Med forbavselse hørte vi for første og eneste
gang dette udsagn fremsat. Vagn er på ingen måde ramt på brødet af
omvæltningen. Han har i det meste af sit arbejdsliv været beskæftiget
på virksomheder uden tilknytning til Storebæltsoverfarten, så vi bad
ham uddybe sit synspunkt. - De holdt stranden ryddet for ålegræs og tang
med det voldsomme sug fra skruevandet. Nu hober det sig op og generer mig
og mine børnebørn, når vi er ude at soppe. Lettede over, at det denne gang drejede sig om en
menneskelig tragedie af mindre dimensioner foreholdt vi ham, at i fald han
havde ret i sin antagelse, skulle skruevandet fra den samlede flåde af
bil- og jernbanefærger i døgndrift have haft samme gavnlige indflydelse
på vores private og hidtil blændende hvide strandbred ved Femø Sletter,
30 sømil mod sydøst. Netop i år var den dækket af en tyk, ilanddrevet
tangbræmme, som besværliggjorde landgang fra gummibåden. Vi enedes om at fremsætte en mere holdbar
hypotese om fænomenet efter flittige observationer i en årrække, hvor
vi ikke udelukkede en mulig sammenhæng mellem nedbørsmængde i
forårsmånederne og gødningsforbrug i de kystnære områder.
Et 50% orgie Åse beklagede at måtte forlade os for en kort
stund, fordi hun skulle træffe aftaler om en mannequinopvisning på
gågaden førstkommende lørdag. Vi kendte ikke til hendes nye engagement
i modebranchen. Hun forklarede, at opvisningen skulle reklamere for
Sudanmissionens genbrugsbutik, hvor hun ekspederede nogle timer om ugen.
Mine velforsynede rejsefæller røg op af stolene og ville straks af sted
for at nå butikken inden lukketid. Åse bad dem drikke ud i fred og ro,
imens hun cyklede af sted og introducerede os til personalet. Efter en hjertelig afsked med Vagn stilede vi
direkte ad en bred villavej mod Halsskovs centrum og Sudanmissionen, hvor
vi blev budt indenfor af Åse og et særdeles velforberedt personale.
Butikken holdt udsalg for at tynde ud i sommerkollektionen. 50% på alle
varer førte til et sandt orgie af impulskøb og udtynding. Mine grådige
medrejsende, som Åse havde fremstillet som offervillige, men erfarne og
velovervejede genbrugskunder, vakte en del opmærksomhed.
Jeg forsøgte at dæmpe deres aktivitet under
henvisning til den temmelig lange strækning, vi endnu havde at
tilbagelægge, før indkøbene kunne styrtes gennem lastelugerne. Trods
mine advarsler gennemførtes de sidste kilometer af
Den
Lange Vandring med usikre skridt, suk og støn og krumbøjede
nakker under byrden af fyldte rygsække og bugnende plastikposer. |
|
Der er ikke noget så
velkomment for en sommerhusejer som uindbudte gæster, der bringer
et frisk pust ind i den daglige trummerum. |
|
Før - og efter. Det
faldt ikke i mit lod at blive den lykkelige ejer af en smoking -
der var udsolgt! |
|
Gensyn med Fujiyama Der er mange, der ikke forstår, hvad vi får
tiden til at gå med, når vi er ude at sejle. Som det fremgår af
nærværende beretning, der kun omfatter vore oplevelser i 3 dage, er det
meget svært at forklare med få ord. En detaljeret rapport ville blive
mere end dobbelt så lang. Derfor vil jeg på falderebet, i summarisk
form, redegøre for fjerdedagen: En tiltagende havnekuller fik os til at stå ud
på Storebælt tidligt torsdag som skudt ud af kanonen på
Flådestationen. Vi kastede et sidste, vemodigt blik på
Koen
og Tyren, de to store grundmurede inaktive anduvningsfyr ud for
Halsskov og Korsør færgehavne som bortsprængtes i løbet af efteråret
1999.
Efter 7 timers motorsejlads i vindstille over
Smålandshavet, hvor vi mødte Skoleskibet Danmark for nordgående,
rundede vi igen lysbøjen på Skellerev og ankrede under Issemosebjerg,
hvis top ikke er dækket af evig sne, men forsynet med en vindmølle. Oh!
Issemosebjerg, Femø's Fujiyama! Vi vandrede langs stranden og samlede mærkelige
sten, skaller og drivtømmer til bålet om aftenen. Da maden var grillet
og spist, gik solen ned over Vejrø, mens toppen af pylonerne på
Storbæltsbroen så til på afstand. Søfuglene gik til ro på revet under skrig og
skrål og stod småpludrende hele natten for sammenholdets skyld og i
håbet om at holde farlige rovdyr væk.
- Hvad laver I egentlig, når I er ude at
sejle? -Tja...!
|
|
Med besvær gjorde Erik
og Margaret landgang på stranden, som var dækket af en tyk,
ilanddrevet tangbræmme |
|
Solen gik ned over
Vejrø og søfuglene gik til ro på revet |
|
Copyright ©
1999 Niels Nordby Christensen
|
|