Med
"Agnete" til Stralsund
Et togt med Gedesbyskibet fra 1320
10 erfarne lystsejleres
togt i Gedesbyskibet "Agnete" fra 1320 til byfesten "Wallensteintage"
med en teltlejr og marked fra 1600-tallet.
Tekst: Lisbeth Christensen Redaktion: Niels N Christensen Fotos: Lisbeth & Niels N Christensen, Hanne & Bent Brund og
Thomas Wal.
Sophielauget i
lånt båd Igennem forårsmånederne mødtes en gruppe
gæve, erfarne og aldrende sejlere, Sophielauget, hver mandag på
Middelaldercentret
og sejlede en tur på Guldborgsund med centrets ene større fartøj,
Gedesbyskibet "Agnete", for at lære at sejle og manøvrere en
råsejler, så vi står godt rustede, når "vores" fartøj,
Bredfjedskibet "Sophie", i foråret 2002 skal prøvesejles. Vi har næsten lært alle de
fremmedartede
navne på skibets udstyr, vi har roet, gået for motor og sejlet med
sejl. Vi har lagt fra og lagt til, åbnet vippebroen og lukket den igen.
Der har været vendinger undervejs, såvel ko- som stagvendinger.
Invitation fra Stralsund I begyndelsen af juni måned forlød det, at
"Agnete" skulle en tur til Stralsund til havnefest, men det
viste sig at være et træf for store marinefartøjer. Så kom en ny invitation til den 18. juli samme sted,
og denne passede bedre til vores hartkorn: Der var byfest og "Wallensteintage"
i Stralsund. Besætning blev søgt. Man kunne melde sig til
skipper Kjeld Gerdrup. 3 piger og 6 mand mødtes en mandag aften og gjorde
"Agnete" klar til en længere sejlads. Alt tovværk blev
efterset, vant og stag tottet op og bomteltet afprøvet. Onsdag eftermiddag blev kistebænke og spisebord
stillet op. Samtidig blev besætningens grej og proviant, øl og vand samt
C.C.'s 40 l rødvin af bedste kvalitet stuvet under fordækket.
Bugsering til Gedser Onsdag den 18. juli 2001 klokken 18.00 var vi
klar til afgang. Vejret var fint, solen skinnede og vinden let fra Ø-SØ. Vi fik bropassage gennem Kong Frederik den 9.'s
bro kl. 18.32. På turen til Gedser blev vi trukket af
arbejdsbåden, "Falken II". Den afleverede Kjeld i Gedser
lystbådehavn til centrets leder, Peter Vemming. Undervejs til Gedser begyndte vi madlavningen.
Der blev skrabet og kogt kartofler og lavet en gryderet med oksekød,
gulerødder og peberfrugter. - Flere viste gode evner som skaffere. Ud for Gedser Fyr blev sejlet sat i let Ø-lig
vind. Vi indtog det fantastiske aftensmåltid, inden vi nåede ud på
revet, hvor der stod noget strømsø, så sejladsen blev lidt urolig.
Kadetrenden om natten Efter nogle timer med Gedser Fyr ret agterude
skrallede og løjede vinden og dønningerne fra skibstrafikken i
Kadetrenden bankede mod den brede stævn, råsejlet klaskede i mørket og
strømmen drev os vestover. Sejlet blev bjerget. Det lagde sig dekorativt
oven på de sovende på fordækket, som søvndrukne kæmpede sig fri,
vendte sig en gang i soveposen og sov videre. Påhængsmotoren, en 15 Hk
Yamaha, blev startet og kursen lagt om til ret Ø langs den nordlige side
af trafiksepareringen, som vi senere slap over gennem et hul i
erhvervstrafikken. Der var livlig trafik, en perlerække af toplys
til begge sider, så det var om at være vågen. Det var der desværre
nogle stykker, der ikke var - søsygen havde fået overtaget, og vi måtte
ned at ligge på dørken. Ovenover os var himlen fuld af stjerner og
masser af stjerneskud - et pragtfuldt syn i den lune nat - sagde de friske
senere til os.
Stralsund efter 22 timer Tidligt torsdag den 19. juli om morgenen
passerede vi Darsser Ort for sejl og fik kaffe, juice og Connies lækre
boller med ost til morgenmad. Sejladsen fortsatte på fladt vand mod
indsejlingen til Strela Sund i flot solskin og let vind fra S. På et
tidspunkt måtte motoren tages til hjælp, da vinden løjede helt af. Vi nåede indsejlingen ved Hiddensee ved 10-tiden
og snoede os for motor gennem den afmærkede rende mod Stralsund. Ved
middagstid ankrede vi under kysten, så vi kunne få frokost i ro og mag. Herefter var der kun kort til Stralsund, hvortil vi ankom ved 16-tiden.
Gøgl og larm på kajen Der var ikke nogen, der rigtig vidste, hvor vi
skulle ligge, og andre fartøjer af samme slags som "Agnete" var
der ingen af. Hele havneområdet var fyldt op med gøgl og musiktribuner -
ikke spor middelalderligt! Kort efter ankom de fire deltagere fra
turistforeningen i Nykøbing F. i bil med campingvogn. De fik styr på
tingene ved hjælp af deres kontakt i byen, hr. Frankenstein, der havde
reserveret plads til "Agnete" ved den nordre mole. Der var højt op, men en stige i spunsvæggen
lettede landgangen. Vi hjalp turistfolkene med at samle og opstille deres
boder med brochurer og gik derefter i gang med aftensmaden: Koteletter med
kartofler, sovs og grøn salat. Det var igen et fællesforetagende. Bent stegte
koteletterne med et fantastisk slutresultat. Denne gang var vi 14 til
bords, så vi måtte have ekstra bord og stole fra campingvognen oppe på
molen. Uheldigvis fik vi en ordentlig regnbyge, inden
den sidste kotelet var spist. Hurtigt måtte oversejlet op, så vi har
stadig desserten til gode! Efter oprydningen gik nogle i byen - der var
1600-talsmarked på torvet foran rådhuset - andre gik til køjs.
En nøgle fra
Frankenstein Fredag den 20. juli. Morgentoiletten kunne ordnes
i en badecontainer, som stod oppe på Alter Markt. Hr. Frankenstein
sørgede for, at vi fik vores egen nøgle. Det fungerede udmærket. Efter morgenmaden var der flere muligheder: Nogle
blev på "Agnete", andre hjalp til ved turistforeningsstandene
og et hold tog med bil en tur til Putbus, Nykøbings venskabsby på Rügen.
Putbus
Putbus
var tidligere Rügens kulturelle hovedstad. Den er grundlagt i begyndelsen
af 1800-tallet af familien Putbus, som opførte kur- og badesteder, et
orangeri og smukke klassicistiske huse. I dag en by med mange bevarede
huse, som dog trænger til en kærlig hånd. Byens torv, der bl.a. rummer rådhuset og en
bank, var ved at blive renoveret og skal nok blive flot. Heroverfor lå en
dyrehave med mange hjorte og en svanedam, så udsigten manglede ikke, men
ellers var der ikke meget liv i den by, hvor mange indbyggere er draget
mod vest efter murens fald. Indehaveren af et lille spisested, en ældre
dame, var helt enig heri. - Borgmesteren er skam udmærket, men han er fra
Hessen og interesserer sig kun for kunst og kultur! Der skulle efter hendes mening trækkes nogle
virksomheder til byen samtidig med, at huspriserne blev sat ned, så
almindelige mennesker havde råd til at bosætte sig i byen.
Renæssance-marked Vi var tilbage igen til frokost kl. 14. Mange
mennesker fandt vej til molen, hvor vi lå, og de var meget interesserede
i "Agnete", så vi måtte hurtigt vænne os til, at alt foregik
med tilskuere på. Resten af eftermiddagen kunne bruges til at kigge
sig omkring i byen eller blive om bord. Der var meget larm fra gøglet på
havnen, så det var rart af og til at komme væk derfra.
I byen Nu havde vi selv sørget for forplejning i 2
dage, så i dag skulle vi ud at spise. Der var bestilt bord på en
restaurant med udsigt over lystbådehavnen, og vi fik dejlig mad og god
vin, dog var desserten lidt voldsom: Friturestegt camembert, en hel rund
til hver plus flutes og salatblade. Så var det igen tid til at vælge, om man skulle
i byen eller til køjs.
Sovepladser Om bord var der sat telt op over råen og
kisterne blev flyttet ud til siderne. Det gav god plads til 4 ved siden af
hinanden midtskibs. Skipper Kjeld i sin private afdeling til styrbord
agter og Martin om bagbord. Resten lå på fordækket beskyttet af en
plastpresenning, 3 ved siden af hinanden og 1 helt forude. Det gode vejr gjorde sit til, at vi kunne ligge
sådan. Vi sov i hvert tilfælde godt, selv om folk vente hjem fra
nattelivet på forskellige tidspunkter - og ikke altid lige elegant.
Enkelte havde meget svært ved at orientere sig i mørket på de smalle
trin i spunsvæggen, men ingen kom alvorligt til skade.
Landsknægte Lørdag den 21. juli. Vi vågnede op til endnu en
solrig dag, hvor man igen kunne komme på tur i omegnen, men det var der
ingen, der følte trang til. Vi skulle have provianteret, og så ville vi
få besøg om bord kl. 13.00. Det viste sig nemlig, at nogle af vore
"natteravne" havde fået kontakt med et hold tyske landsknægte
med et par kanoner, som de dagligt fyrede af under deres optræden på
Alter Markt. De ville utroligt gerne prøve at affyre kanonerne til vands.
Søslag Klokken 13.00 ankom 5 landsknægte i farverigt
tøj med kalvekrøs og fjerprydede hatte. Kanonen blev slæbt om bord, og
vi var klar til afsejling. Om bord på "Agnete" blev
landsknægtene, som aldrig havde set Stralsund fra søsiden, balstyriske
sørøvere. De svingede truende med sværdene, puslede om kanonen
(nærmest en musket), proppede ladning i og tændte lunten. Alt ledsaget
af skarpe kommandoer fra "der Kanoniermeister". Skuddet drønede med en ildfane fra
kanonmundingen ud over vandet og indhyllede mandskab og "Agnete"
i røg fra sortkrudtet. Alle lystsejlere for indgående fik et skud for
boven og landknægtene var ovenud lykkelige for denne mulighed for
søværts aktivitet. Turen gik mod nord i sundet, så vi kunne komme
tilbage mod byen for sejl og skyde kanonen af ud for havnen, men
desværre. Landsknægtene havde et bestemt antal skydetilladelser i byen,
og dem skulle de bruge på markedet, så de turde ikke fyre af ved havnen
også. Det var med yderste beklagelse, de måtte undlade at skyde
Stralsund i grus. "Agnete" kom tilbage og sejlede ind
gennem havneindløbet for fulde sejl og ud igen i den anden ende, tog en
lille tur mod nord og kom så tilbage, så landsknægtene lige akkurat
kunne nå at stille på torvet til deres forestilling kl. 15. Et par timer senere kom de på besøg med en
flaske rødvin til damerne, udnævnte Bent til "kanonérmester"
og overrakte ham en miniaturekanon. Han havde under søslaget fået lov
til at tænde lunten og modtog udmærkelsen under stor ceremoni. Senere lod han os forstå, at han ville
værdsætte at blive tituleret "hr. admiral".
Klabautermann Hen under aften ankom motorbåden "Falken
II" fra Middelaldercentret med Peter Vemming og 2 mands besætning. Om aftenen var der igen spisning ude. Denne gang
var vi på "Klabautermann" og fik også her et dejligt måltid. Gøglet på havnepladsen var i fuld gang. Der var
utroligt mange mennesker og larmen var enorm. Efter et farvestrålende
festfyrværkeri, som for en stund overdøvede musiktribuner, karruseller
og radiobiler, satte vi os alle agter i "Agnete" og snakkede,
tappede livligt af C.C.'s vinkartoner og havde det hyggeligt til langt
over midnat.
Vejene skilles Søndag den 22. juli. Nu var dagen kommet, hvor
vi skulle hjem igen. Det så igen ud til en solfyldt dag uden vind.
Vi havde håbet på, at vi kunne sejle noget af vejen selv, men under
morgenmaden blev sagen afgjort: "Falken" skulle trække os hjem. Vi var klar til afgang kl. 10.45 og tog afsked
med folkene fra turistforeningen, som skulle køre bil og campingvogn
hjem. Det sidste vi så til dem, var nogle små
skikkelser, der med ivrig vinken og taktfaste hurraråb ønskede os god
tur - indtil vi fattede den rette sammenhæng: - Nøglen! Nøglen! Nøglen! Hr. Frankensteins adgang til toilettet dampede
nordpå.
Hjælp til grundstødt Undervejs i Strela Sund, ved sydspidsen af
Hiddensee, var en stor dansk lystsejler gået på grund.
"Agnete" blev sluppet og vi måtte passe os selv i den smalle
rende, mens "Falken" forsøgte at trække ham af grunden. Han
stod hårdt, for trossen sprang i første forsøg. Det lykkedes i andet forsøg, da Kjeld fik fat i
spilerfaldet og lod "Falken" krænge ham hårdt over. Vi klarede
os så længe, selv om de tørre grunde til sidst kom foruroligende
nærmere.
Over Østersøen med 8 knob Der er ikke meget at tage sig til under sådan en
tur andet end at nyde udsigten, spise lidt mad og indhente den søvn, vi
havde til gode. Klokken 18.00 nåede vi Gedser og havde16 mil
hjem. Kjeld kaldte broen i Nykøbing. Sidste oplukning var kl. 19.55!
Falken fik et hak mere på omdrejningerne. Kl. 19.40 var vi ved Flatø og kunne se broen. I
den smalle rende sejlede en tysk lystsejler stille af sted. Den fik en
ordentlig hækbølge og gik på grund i kanten af renden, men heldigvis
kom han af igen ved egen hjælp. Da vi var ud for Lergraven gik broen op - klokken
var 19.53 - vi for af sted og røg igennem kl. 19.56. Broen gik ned, brovagten tog hjem - vi nåede det!!!
Afsked På Middelaldercentret lagde vi til kaj og tømte
skibet for bagage, kølekasser og møblement. Så lå hun der igen,
"Agnete", mellem pæl og bolværk, og vi kunne tage afsked med
hinanden efter en meget vellykket tur. I adskillige dage derefter fremkaldtes hele turen
i erindringen ved en ram duft af hamp og finsk tjære, der hang ved alt
tøj og sengetøj.
|
|
"Agnete" ved
udrustningskajen i Middelaldercentret.
Foto:
Niels N. Christensen |
|
Kjeld har styr på
drikkevand, bord, kistebænke, motor, brændstof,
batterier til lanterner, VHF og GPS køkkengrej, flaskegas og tørkloset.
Foto: Niels N. Christensen |
|
Distance 70 sømil,
sejltid 20 timer. Rød: For sejl. Blå: For motor.
Illustration: Niels N.
Christensen |
|
Agterlanternen på
rorhovedet er slukket og vi sejler for sejl efter passage af
Kadetrenden. Henning styrer - med søvn i øjnene - mod Darsser
Ort. Foto: Bent Brund |
|
Vi blev mødt med et
infernalsk spektakel fra et omrejsende tivoli på kajen.
Foto:
Lisbeth Christensen |
|
Råhygge om et måltid.
Kistebænkene gav plads til alle 10
Foto:
Bent Brund |
|
Vi måtte hurtigt vænne
os til, at alt foregik med tilskuere på
Foto: Bent Brund |
|
Teltlejr på Alter
Markt ved rådhuset i Stralsund. Foto: Hanne Brund |
|
Smeden banker plader
til rustninger. Foto: Hanne
Brund |
|
Der er masser af
soveplads under teltdugen, som er spændt ud over råen på
"Agnete". Foto: Bent
Brund |
|
Landsknægtene fra
Frankfurt a.d. Oder slæber kanon og lavet om bord.
Foto: Lisbeth Christensen |
|
"Agnete"
omdannet fra middelalderlig kreaturtransport til marinefartøj fra
30-årskrigen Foto Lisbeth Christensen |
|
"Feuer!" Drøn, mundingsflamme og røg fra sortkrudtet holder ven og fjende
på afstand. Foto
Thomaswal@gmx.de |
|
"Falken II",
en Targa 25, kan med sine 200 turboheste bugsere
"Agnete" på 12 tons med 7-8 knob på fladt vand |
|
3 mand og en rorgænger
er vågne, mens resten kommer til hægterne efter 4 anstrengende
dage Foto: Bent Brund |
|
Tilbage ved
udgangspunktet. Distance 65 sømil, sejltid 9 timer
Foto: Bent Brund |
|
Klart skib i en ram
duft af hamp og finsk tjære.
Foto:
Bent Brund |
|