Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2000
Klubhuset, Guldborg den 14. marts 2000
Dagsorden iflg. vedtægterne

1. Valg af dirigent      Efter at Jørgen Eriksen havde budt velkommen til de fremmødte, heraf 52 stemmeberettigede, gik vi over til valg af dirigent. Bestyrelsen foreslog Flemming Christensen, som blev valgt uden modkandidater.
     Flemming konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet. Der blev foreslået 2 stemmetællere, Nanette Erskov og Niels Christensen, der begge blev valgt.
2 a. Formandens beretning      Jørgen Eriksen fremlagde formandens beretning, som i særlig grad omhandlede vores situation m.h.t. nyt byggeri foranlediget af kommunens salg af toiletbygningen. Se i øvrigt formandens beretning.
     Jørgen Winkler og Niels Christensen havde fået til opgave at finde forskellige fonde, som kunne tænkes at ville støtte foreningen. Jørgen Eriksen takkede herfor og oplyste, at bestyrelsen ville se nærmere på dem, når vi var lidt længere fremme i planlægningen af vores byggeri. Vi får måske brug for støtte til retablering af broerne i den gamle havn, da pæleormene tilsyneladende ikke har fået stillet deres sult.
     Såfremt vi får gennemført det "store" projekt, medfører det, at de gamle bygninger med stor sandsynlighed skal rives ned. På spørgsmål om der skal stemmes om godkendelse af det nye projekt ved en evt. ekstraordinær generalforsamling er svaret nej, da det ikke ventes at overskride de økonomiske rammer for det tidligere godkendte projekt. Men selvfølgelig vil der blive indkaldt til orienterende møder.
     Vi kan komme med gode ideer, men når først arkitektkonkurrencen er afsluttet, har vi ikke mulighed for at forkaste projektet uden så at stå på helt bar bund. Vi kan selvfølgelig ikke være sikre på at blive valgt, men da vores forhold netop passer til det skitserede projektoplæg, har vi gode muligheder.
     Jørgen Bojesen redegjorde for den forventede økonomi i projektet.
     Niels Møller fastslog at kommunen ikke har givet tilsagn om støtte på kr. 700.000.- men efter at være oplyst om at der heri indgik pengene fra salget af toiletbygningen, er det rigtigt at kommunen vil være venligt indstillet overfor at støtte med resten.
     Det er klart, at vi på nuværende tidspunkt ikke kan fremvise noget projekt, men vi må forvente, at der er tillid til at vi kan gennemføre det.
     Med hensyn til ideen om at huset også kan bruges som medborgerhus o. lign. ændrer ikke ved at: Det er bådelauget, der suverænt ejer huset og dermed har hånds- og halsret over det.
     Da det store projekt selvfølgelig formindsker vinteropbevaringspladsen lidt, er vi stillet i udsigt, at vi kan anvende pladsen på den anden side af vejen.
     På spørgsmål om hvor pengene til færdiggørelsen af lagunen og leje af skurvogne skal komme fra, kan det oplyses, at dem skal vi selv udrede bl.a. fra midlerne fra salg af toiletbygningen.
     Hvis det glipper med det store projekt, er det tanken at arbejde videre på det oprindelige. Lagunen bliver lavet, så den er funktionsdygtig til sommeren. Med hensyn til bad og toiletter, er der lejet skurvogne til en pris af kr. 3.600 pr. måned.
Herefter blev beretningen sendt til afstemning og blev enstemmigt godkendt.
2 b. Kapsejladsudvalget Kapsejladsudvalgets beretning blev ligeledes enstemmigt godkendt.
2 c. Motorbådsudvalget Motorbådsudvalgets beretning har ikke været udsendt, men Hans Bonde takkede Jørgen Petersen for det store arbejde, han har gjort for at få gang i motorbådene hvilket er lykkedes i form af spændende tirsdagsmøder. "Beretningen" blev enstemmigt godkendt.
2 d. Juniorudvalget Juniorudvalgets beretning enstemmigt godkendt uden bemærkninger.
2 e. Festudvalget Også festudvalgets udførlige beretning blev enstemmigt godkendt.
3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab      Jørgen Bojesen fremlagde det reviderede regnskab.
     På spørgsmål om udgifter til generalforsamling /møder / kørsel., blev det oplyst at heri indgår den gratis bådplads til bestyrelsen. Denne må ikke benævnes som sådan, men erstattes af kørsel, telefon m.m. I øvrigt kunne man ved selvsyn se de forskellige bilag.
     Regnskabet var pænt til trods for store udgifter til nye pæle. Det blev herefter enstemmigt godkendt.
4. Fastlæggelse og godkendelse af budget      Budgettet blev fremlagt på samme måde og forklaret grundigt af Jørgen Bojesen, der også kom ind på diverse ændringer. Herefter blev det enstemmigt godkendt.
5. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje, indskud, bod og rykkergebyr      Bestyrelsen foreslog uændret kontingent, pladsleje og indskud som blev enstemmigt godkendt.
     I forbindelse med dette punkt forelagde Jørgen Eriksen problemet m.h.t. Bådmagasinet. 16 stemte for at modtage det, med en dertil hørende forhøjelse af kontingent på kr. 100.- for 6 numre. 29 stemte imod hvorved forslaget faldt. Medlemmerne må selv fremover købe bladet.
6. Behandling af indkomne forslag      Der var indkommet 4 forslag til behandling:
  1. Medlemmernes gennemsnitsalder er stærkt stigende, og bestyrelsen finder det derfor ikke rimeligt, at stadig færre skal arbejde for, at stadig flere kan have bedst mulige faciliteter. Selvom man er fyldt 67 år, er vi overbeviste om, at man godt kan gøre en indsats efter evne for bådelauget. Derfor ændres §4 stk.4 til følgende:
    § 4 stk. 4. Bestyrelsens medlemmer er fritaget for pligtarbejde.
         Bestyrelsens forslag blev efter lidt snak frem og tilbage om det rimelige i at pensionister skal arbejde, (det er selvfølgelig meningen at man skal gå til hånde med mindre ting som man kan klare) vedtaget med 36 stemmer for og 1 imod. Stemmeflertallet opfylder hermed kravet for godkendelse af vedtægtsændring.
     
  2. Da der de senere år har været fejl i proceduren m.h.t. valg af bestyrelse (det skyldes vist et bestyrelsesmedlems afgang i utide) foreslås følgende ændring så det er i orden fremover:
    §11 stk. 3. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. således at der afgår hhv. 3 og 4 medlemmer. Formand. sekretær og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Næstformand, kasserer og 1 medlem vælges i lige år. Genvalg kan finde sted.
    Der var 47 stemmer for forslaget, som derfor også opfylder kravet ved vedtægtsændring og dermed er vedtaget.
     
  3. Flemming Diemers forslag om at bestyrelsen udarbejder en plan for placering af både på vinterpladsen kom til debat, og der fremkom både for og imod, men da der var uklare punkter, og Flemming ikke var til stede og kunne uddybe dem, blev der ingen afstemning. Det kan dog oplyses, at der er lavet en liste over bådenes placering på pladsen. Den kan måske bruges næste år. Bestyrelsen vil selvfølgelig arbejde med sagen og søge at løse den så godt som muligt.
     
  4. Forslag fra Aksel Høy vedr. havnens størrelse.
    Da det er Sakskøbing Kommune der ejer havnen har vi reelt ingen indflydelse på udviklingen heraf. Aksel mente nu også snarere at vi ikke skulle have flere bådpladser og medlemmer så ikke klublivet og hyggen skal gå tabt.
         Vi kan som bestyrelse ikke sætte et sådant forslag til afstemning og derved også pålægge evt. senere bestyrelser dette. Vi har selvfølgelig forståelse for problemet og er i princippet enige med Aksel.
7. Valg af formand Jørgen Eriksen ikke på valg.
8. Valg af kasserer Jørgen Bojesen bliver enstemmigt genvalgt.
9. Valg af den øvrige bestyrelse - 5 medlemmer og 2 suppleanter Hans Bonde og Michael Tambour bliver enstemmigt genvalgt.
1. suppleant Torben Petersen og 2. suppleant Frank Rasmussen bliver ligeledes enstemmigt genvalgt.
10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant Revisorer Nanette Erskov og Gert Willendrup bliver enstemmigt genvalgt. Suppleant Niels Christensen bliver ligeledes enstemmigt genvalgt.
 
11. Eventuelt
  1. Der er problemer med strøm på bro 3. Dette vil blive lavet til sæsonen.
  2. Det indskærpes at nøgler, vedtægter og velkomstfolder skal sendes til nye medlemmer. Et genoptryk er nødvendigt.
  3. Kontrakten med Sakskøbing kommune skal ligge fremme i klubhuset.
  4. Niels Christensen blev opfordret til som pligtarbejde at være klubbens webmaster og lave og vedligeholde vores hjemmeside, hvilket han lovede at overveje positivt.

     Herefter takkede dirigenten for god ro og orden.
     Sluttelig takkede Jørgen Eriksen også for en god og saglig debat.

     Endelig var der kaffe og brød tilsat hyggestemning.

Sakskøbing, den 20.03.2000.
Erik Andersen, sekretær.

 

Bestyrelse og takster for 2000
Generalforsamlingen i klubhuset, Guldborg den 14. marts 2000
 

Bestyrelse, havnefoged, webmaster 2000

Formand Næstformand. Motorbåds- og havneudvalg Kasserer
Jørgen Eriksen
Froensevej 15
4863 Eskilstrup
Tlf.: 54 45 45 50

eriksen@eriksen-marketing.dk
Hans Bonde
Sølvgade 10
4840 Nr. Alslev
Tlf.: 54 43 24 92
 
Jørgen E. Bojesen
Alstrup Strandvej 6
4840 Nr. Alslev
Tlf.: 54 43 20 90

jeb@jbmarine.dk

Sekretær 

Juniorudvalg 

Kapsejladsudvalg 

Erik Andersen
Orebyvej 69 A
4990 Sakskøbing
Tlf.: 54 70 66 95

easakskoebing@info...

Michael Tambour
Guldborgvej 338
4862 Guldborg
Tlf.: 54 77 06 28

tambur@mail.tele.dk

Lars Nordstrøm
Grænge Skovvej 87
4891 Toreby L.
Tlf.: 54 86 93 22

lan@nyk-f-kom.dk

Festudvalg 

Havnefoged kl. 11-21 Webmaster
Erik Staal
Vigsnæsvej 12
4862 Guldborg
Tlf.: 54 77 03 50

plantagen@teliamail.dk

Karina Pedersen
Guldborg Havn
4862 Guldborg
Tlf.: 54 70 11 14

lagunen@c.dk

Niels N Christensen

postmaster@guldborg-havn.dk

 

 

Takster 2000

 

Kontingent

Aktive 550 kr.
Passive 125 kr.
Juniorer 125 kr.
Ægtefæller 600 kr.

Indskud

Kølbåde: 2500 kr.
Joller: 500 kr.

Medlemstal: 143

Medlemmer kan leje klubhuset uden for sæsonen til f.eks. familiefester for kr. 300,-

Pladsleje

Kølbåde 1225 kr.
Joller 650 kr.
Pladslejerabat for
pensionister

350 kr.

Vinterplads

Havnen: 250 kr.
Laden:

500 kr.

 

Gæstesejlere

0 - 9 m 75 kr.
9 - 12 m 100 kr.
12 - 15 m 125 kr.
 

 

Hej, Erik.

     Da vi desværre ikke kan være til stede til generalforsamlingen, eftersom vi er bortrejst, sender jeg dig følgende, som har beskæftiget mine tanker en del.
     Det står helt klart, at vinterpladsen bliver betragteligt indskrænket, når det nye byggeri er færdigt. Det er også sikkert, at antallet af både, som skal have en vinterplads, vil være stigende i takt med antallet af nye medlemmer. Endelig må vi se som en realitet, at den tid, da foreningens medlemmer kan disponere over plads i laden, måske snart rinder ud.
     Det må derfor være ønskværdigt, at foreningens bestyrelse - eller et udvalg nedsat af bestyrelsen - påtager sig den opgave at udarbejde en dispositionsplan for placering af både på det areal, der vil være til foreningens rådighed.

     Det skal være en klar, overskuelig oversigt med tydelig angivelse af bådenes placering, baseret på en opmåling af det areal de enkelte både fylder. Da bådene alle nu står på land, skulle det være rimeligt let at måle "grundarealet" nu.
     Hensigten hermed skal være, dels at sikre det enkelte medlem en vinterplads, der passer til hans båd, dels at undgå at private dispositioner bringer uvenskab og stridigheder medlemmerne indbyrdes.
     En sådan udarbejdet plan over placering af bådene vil også medføre den sidegevinst, at det vil være nemmere at beregne det tidspunkt, hvor medlemmerne skal møde frem, når bådene skal op af eller i vandet.

Flemming Diemer


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen