| |
Referat
af generalforsamling 2000
Klubhuset, Guldborg den 14.
marts 2000
Dagsorden
iflg. vedtægterne
1.
Valg af dirigent |
Efter at Jørgen
Eriksen havde budt velkommen til de fremmødte, heraf 52
stemmeberettigede, gik vi over til valg af dirigent. Bestyrelsen foreslog
Flemming Christensen, som blev valgt uden modkandidater. Flemming konstaterede, at generalforsamlingen var
lovligt indvarslet. Der blev foreslået 2 stemmetællere, Nanette Erskov
og Niels Christensen, der begge blev valgt. |
2
a. Formandens beretning |
Jørgen Eriksen
fremlagde formandens beretning, som i særlig grad omhandlede vores
situation m.h.t. nyt byggeri foranlediget af kommunens salg af
toiletbygningen. Se i øvrigt formandens beretning. Jørgen Winkler og Niels Christensen havde fået
til opgave at finde
forskellige fonde, som kunne tænkes at ville støtte foreningen.
Jørgen Eriksen takkede herfor og oplyste, at bestyrelsen ville se
nærmere på dem, når vi var lidt længere fremme i planlægningen af
vores byggeri. Vi får måske brug for støtte til retablering af broerne
i den gamle havn, da pæleormene tilsyneladende ikke har fået stillet
deres sult. Såfremt vi får gennemført det
"store"
projekt, medfører det, at de gamle bygninger med stor sandsynlighed
skal rives ned. På spørgsmål om der skal stemmes om godkendelse af det
nye projekt ved en evt. ekstraordinær generalforsamling er svaret nej, da
det ikke ventes at overskride de økonomiske rammer for
det
tidligere godkendte projekt. Men selvfølgelig vil der blive indkaldt
til orienterende møder. Vi kan komme med gode ideer, men når først
arkitektkonkurrencen er afsluttet, har vi ikke mulighed for at forkaste
projektet uden så at stå på helt bar bund. Vi kan selvfølgelig ikke
være sikre på at blive valgt, men da vores forhold netop passer til det
skitserede projektoplæg, har vi gode muligheder. Jørgen Bojesen redegjorde for den forventede
økonomi i projektet. Niels Møller fastslog at kommunen ikke har givet
tilsagn om støtte på kr. 700.000.- men efter at være oplyst om at der
heri indgik pengene fra salget af
toiletbygningen, er det rigtigt at kommunen vil være venligt
indstillet overfor at støtte med resten. Det er klart, at vi på nuværende tidspunkt ikke
kan fremvise noget projekt, men vi må forvente, at der er tillid til at
vi kan gennemføre det. Med hensyn til ideen om at huset også kan bruges
som medborgerhus o. lign. ændrer ikke ved at: Det
er bådelauget, der suverænt ejer huset og dermed har hånds- og halsret
over det. Da det store projekt selvfølgelig
formindsker
vinteropbevaringspladsen lidt, er vi stillet i udsigt, at vi kan
anvende pladsen på den anden side af vejen. På spørgsmål om hvor pengene til
færdiggørelsen af lagunen og leje af skurvogne skal komme fra, kan det
oplyses, at dem skal vi selv udrede bl.a. fra midlerne fra salg af
toiletbygningen. Hvis det glipper med det store projekt, er det
tanken at arbejde videre på
det
oprindelige. Lagunen bliver lavet, så den er funktionsdygtig til
sommeren. Med hensyn til bad og toiletter, er der lejet skurvogne til en
pris af kr. 3.600 pr. måned. Herefter blev beretningen sendt til afstemning og blev enstemmigt
godkendt. |
2
b. Kapsejladsudvalget |
Kapsejladsudvalgets
beretning blev ligeledes enstemmigt godkendt. |
2
c. Motorbådsudvalget |
Motorbådsudvalgets beretning har ikke været
udsendt, men Hans Bonde takkede Jørgen Petersen for det store arbejde,
han har gjort for at få gang i motorbådene hvilket er lykkedes i form af
spændende tirsdagsmøder.
"Beretningen" blev enstemmigt godkendt. |
2
d. Juniorudvalget |
Juniorudvalgets
beretning enstemmigt godkendt uden bemærkninger. |
2
e. Festudvalget |
Også festudvalgets
udførlige beretning blev enstemmigt godkendt. |
3.
Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab |
Jørgen Bojesen
fremlagde det reviderede
regnskab. På spørgsmål om udgifter til generalforsamling
/møder / kørsel., blev det oplyst at heri indgår den gratis bådplads
til bestyrelsen. Denne må ikke benævnes som sådan, men erstattes af
kørsel, telefon m.m. I øvrigt kunne man ved selvsyn se de forskellige
bilag. Regnskabet var pænt til trods for store udgifter
til nye pæle. Det blev herefter enstemmigt godkendt. |
4.
Fastlæggelse og godkendelse af budget |
Budgettet blev
fremlagt på samme måde og forklaret grundigt af Jørgen Bojesen, der
også kom ind på diverse ændringer. Herefter blev det enstemmigt
godkendt. |
5.
Fastlæggelse af kontingent, pladsleje, indskud, bod og rykkergebyr |
Bestyrelsen foreslog uændret
kontingent, pladsleje og indskud som blev enstemmigt godkendt. I forbindelse med dette punkt forelagde Jørgen
Eriksen problemet m.h.t. Bådmagasinet.
16 stemte for at modtage det, med en dertil hørende forhøjelse af
kontingent på kr. 100.- for 6 numre. 29 stemte imod hvorved forslaget
faldt. Medlemmerne må selv fremover købe bladet. |
6.
Behandling af indkomne forslag |
Der var indkommet 4
forslag til behandling:
- Medlemmernes gennemsnitsalder er stærkt stigende, og bestyrelsen
finder det derfor ikke rimeligt, at stadig færre skal arbejde for, at
stadig flere kan have bedst mulige faciliteter. Selvom man er fyldt 67
år, er vi overbeviste om, at man godt kan gøre en indsats efter evne
for bådelauget. Derfor ændres §4 stk.4 til følgende:
§
4 stk. 4. Bestyrelsens medlemmer er fritaget
for pligtarbejde. Bestyrelsens forslag blev efter lidt snak
frem og tilbage om det rimelige i at pensionister skal arbejde, (det
er selvfølgelig meningen at man skal gå til hånde med mindre ting
som man kan klare) vedtaget med 36 stemmer for og 1 imod.
Stemmeflertallet opfylder hermed kravet for godkendelse af
vedtægtsændring.
- Da der de senere år har været fejl i proceduren m.h.t. valg af
bestyrelse (det skyldes vist et bestyrelsesmedlems afgang i utide)
foreslås følgende ændring så det er i orden fremover:
§11 stk.
3. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen.
således at der afgår hhv. 3 og 4 medlemmer. Formand. sekretær og 2
bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Næstformand, kasserer og 1
medlem vælges i lige år. Genvalg kan finde sted. Der var 47 stemmer for forslaget, som derfor også opfylder kravet ved
vedtægtsændring
og dermed er vedtaget.
- Flemming Diemers forslag om
at
bestyrelsen udarbejder en plan for placering af både på
vinterpladsen kom til debat, og der fremkom både for og imod,
men da der var uklare punkter, og Flemming ikke var til stede og kunne
uddybe dem, blev der ingen afstemning. Det kan dog oplyses, at der er
lavet en liste over bådenes placering på pladsen. Den kan måske
bruges næste år. Bestyrelsen vil selvfølgelig arbejde med sagen og
søge at løse den så godt som muligt.
- Forslag fra Aksel Høy vedr. havnens størrelse.
Da det er Sakskøbing Kommune der ejer havnen har vi reelt ingen
indflydelse på udviklingen heraf. Aksel mente nu også snarere at vi
ikke skulle have flere bådpladser og medlemmer så ikke klublivet og
hyggen skal gå tabt. Vi kan som bestyrelse ikke sætte et sådant
forslag til afstemning og derved også pålægge evt. senere
bestyrelser dette. Vi har selvfølgelig forståelse for problemet og
er i princippet enige med Aksel.
|
7.
Valg af formand |
Jørgen Eriksen ikke på valg. |
8.
Valg af kasserer |
Jørgen Bojesen bliver enstemmigt
genvalgt. |
9.
Valg af den øvrige bestyrelse - 5 medlemmer og 2 suppleanter |
Hans Bonde og Michael Tambour bliver enstemmigt
genvalgt. 1. suppleant Torben Petersen og 2. suppleant Frank Rasmussen bliver
ligeledes enstemmigt genvalgt. |
10.
Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant |
Revisorer Nanette Erskov og Gert Willendrup
bliver enstemmigt genvalgt. Suppleant Niels Christensen bliver ligeledes
enstemmigt genvalgt. |
11.
Eventuelt |
- Der er problemer med strøm på bro 3. Dette vil blive lavet
til sæsonen.
- Det indskærpes at nøgler, vedtægter og velkomstfolder skal sendes
til nye medlemmer. Et genoptryk er nødvendigt.
- Kontrakten med Sakskøbing kommune skal ligge fremme i
klubhuset.
- Niels Christensen blev opfordret til som pligtarbejde at være
klubbens webmaster og lave og
vedligeholde vores hjemmeside, hvilket han lovede at overveje
positivt.
Herefter takkede dirigenten for god ro og
orden. Sluttelig takkede Jørgen Eriksen også for en
god og saglig debat.
Endelig var der kaffe og brød tilsat
hyggestemning.
Sakskøbing, den 20.03.2000. Erik Andersen, sekretær.
|
Bestyrelse og takster
for 2000
Generalforsamlingen i
klubhuset, Guldborg den 14. marts 2000
|
Bestyrelse,
havnefoged, webmaster 2000 |
Formand |
Næstformand.
Motorbåds- og havneudvalg |
Kasserer |
|
Hans Bonde
Sølvgade 10
4840 Nr. Alslev
Tlf.: 54 43 24 92 |
|
|
|
Jørgen E. Bojesen
Alstrup Strandvej 6
4840 Nr. Alslev
Tlf.: 54 43 20 90 |
|
jeb@jbmarine.dk |
|
Sekretær
|
Juniorudvalg
|
Kapsejladsudvalg
|
|
|
Lars Nordstrøm
Grænge Skovvej 87
4891 Toreby L.
Tlf.: 54 86 93 22 |
|
lan@nyk-f-kom.dk |
|
Festudvalg
|
Havnefoged
kl. 11-21 |
Webmaster |
|
Karina Pedersen
Guldborg Havn
4862 Guldborg
Tlf.: 54 70 11 14 |
|
lagunen@c.dk |
|
|
|
Takster
2000 |
|
Kontingent
|
Aktive |
550 kr. |
Passive |
125 kr. |
Juniorer |
125 kr. |
Ægtefæller |
600 kr. |
Indskud
|
Kølbåde: |
2500 kr. |
Joller: |
500 kr. |
|
Medlemstal: 143
Medlemmer kan leje klubhuset
uden for sæsonen til f.eks. familiefester for kr. 300,- |
Pladsleje
|
Kølbåde |
1225 kr. |
Joller |
650 kr. |
Pladslejerabat
for |
pensionister |
350 kr. |
Vinterplads
|
Havnen: |
250 kr. |
Laden: |
500 kr. |
|
|
Gæstesejlere |
0 - 9 m |
75 kr. |
9 - 12 m |
100 kr. |
12 - 15 m |
125 kr. |
|
|
Hej, Erik.
Da vi desværre ikke kan være til stede til
generalforsamlingen, eftersom vi er bortrejst, sender jeg dig følgende,
som har beskæftiget mine tanker en del. Det står helt klart, at vinterpladsen bliver
betragteligt indskrænket, når det nye byggeri er færdigt. Det er også
sikkert, at antallet af både, som skal have en vinterplads, vil være
stigende i takt med antallet af nye medlemmer. Endelig må vi se som en
realitet, at den tid, da foreningens medlemmer kan disponere over plads i
laden, måske snart rinder ud. Det må derfor være ønskværdigt, at
foreningens bestyrelse - eller et udvalg nedsat af bestyrelsen - påtager
sig den opgave at udarbejde en dispositionsplan for
placering af både på det areal, der vil være til foreningens rådighed. |
Det skal være en klar, overskuelig
oversigt med tydelig angivelse af bådenes placering, baseret på en
opmåling af det areal de enkelte både fylder. Da bådene alle nu står
på land, skulle det være rimeligt let at måle "grundarealet"
nu. Hensigten hermed skal være, dels at sikre det
enkelte medlem en vinterplads, der passer til hans båd, dels at undgå at
private dispositioner bringer uvenskab og stridigheder medlemmerne
indbyrdes. En sådan udarbejdet plan over placering af
bådene vil også medføre den sidegevinst, at det vil være nemmere at
beregne det tidspunkt, hvor medlemmerne skal møde frem, når bådene skal
op af eller i vandet.
Flemming Diemer |
|
|