Til forsiden

Guldborgland Bådelaug       -       lagunen i Guldborgsund


 
Forsiden
Oversigt
Nyheder
Kalender
Bestyrelsen
Vedtægter
Indmeldelse
Juniorer
Kajakker
Seniorer
Havnen
Links
Interne sider
Medlemsliste
 
Godt at færgen ikke sejler i år!

En farefuld færd gennem tæt tåge i Marstal Bugt


Erria 25 "Hugin" af Guldborg 

Midt i ærtesuppen i Marstal Bugt var der ét lyspunkt: "Godt at Bagenkop-færgen ikke sejler i år!"

Tekst: Flemming Diemer
Rorsmand (-kvinde): Åse Diemer
Illustrationer af blandet herkomst

Tidlig afgang fra Marstal
     Sommerturen år 2000 var på sit sidste. Godt et par uger sidst i august havde vi været undervejs, og nu skulle vi til Kragenæs for at tage et barnebarn om bord til et par dages hyggesejlads i de hjemlige farvande.
     Vi havde været tidligt oppe og sejlede mellem mærkerne gennem Klør Dyb mod syd fra Marstal. Der var ingen vind, så det gik stille og roligt for motor på det blanke vand.
     Der var lidt dis i luften, men der var udmærket sigt, så vi - og to-tre tyske både - sejlede bare derudaf. Kursen var i forvejen lagt ind på GPS'en, og foreløbig skulle vi lige ud, ned syd for Dovns Klint.

I ærtesuppen
     En halv time senere lå vi i en tåge, der var så tæt, at sigtbarheden til tider var mindre end 50 m. Ind imellem følte vi, at vi kun kunne se 10-15 m væk fra båden! Det var ikke rart.
     Nu og da fik vi et glimt af en af de tyske sejlere, der var taget af sted samtidigt med os. Der blev virkelig holdt skarpt udkig, og farten blev nedsat til et par knob.

Indstillet færgefart
     Hvert kvarter læste jeg positionen af og satte den af i kortet for at sikre mig, at vi var på ret kurs. Vi talte om at vende om og gå tilbage til Marstal, men blev enige om, at vi lige så godt kunne fortsætte mod sydøst.
     Vi var glade for, at færgen Bagenkop-Kiel ikke sejlede mere, for under disse omstændigheder ville vi nødigt komme på tværs af nogen - og slet ikke en færge.

Torskepilkere
     Da vi havde haft Bagenkop tværs, blev der lidt bedre sigt - heldigvis. For pludselig lå der foran os en stor jolle med fem-seks mand og pilkede torsk!
     Vi var glade for den nedsatte fart og for, at der nu var sigtbarhed på omkring 100 m. Tågebankerne rullede rundt - der var kommet en smule luft, men ikke nok til at sprede tågen, kun til at tynde lidt ud her og der.

Tågen letter
     Vi holdt vor kurs, og GPS'en fortalte omsider, at vi nu var på den position, hvor vi skulle skifte kurs mod anduvningsmærket til Nakskov. Klokken var omkring 08.30. Solen var ved at få magt, og lidt efter lidt lettede disen for omsider helt at forsvinde.
     Rundt omkring os kunne vi nu se mange småbåde, som lå og fiskede. De måtte være taget af sted, inden tågen havde lagt sig, for man kan næppe forestille sig, at nogen af egen fri vilje ville begive sig ud i sådan en suppe!

Uændret fartplan!
     Resten af dagen sejlede vi i strålende sol. For motor, eftersom der ingen luft var. Sent på eftermiddagen nåede vi Kragenæs, og om aftenen fik vi barnebarnet om bord.
.....men det er en helt anden historie.
     Vi erfarede senere, at færgen Bagenkop-Kiel havde været i gang længe. Også denne dag!

Vi var tidligt på færde, fordi vi skulle nå Kragenæs inden aften, en tur på ca. 45 sømil

 

Søvejsreglerne, regel 19: Tåge

  1. gå med moderat fart
  2. skærpe lytten og kiggen
  3. afgive tågesignal
  4. se efter at lanterner lyser klart og tydeligt
  5. afsætte position i kortet

 

Vi var heldigvis sikre på, at færgefarten fra Bagenkop var indstillet 

 

Pludselig lå der en jolle foran os

 

Mareridtet vendte tilbage, da vi erfarede at færgen Bagenkop-Kiel havde fulgt fartplanen den famøse dag

 


Hilsen fra Åse og Flemming.
Besætning på Hugin

 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen