Godt
at færgen ikke sejler i år!
En farefuld
færd gennem tæt tåge i Marstal Bugt
Erria 25 "Hugin" af
Guldborg
Midt i ærtesuppen i
Marstal Bugt var der ét lyspunkt: "Godt at Bagenkop-færgen
ikke sejler i år!"
Tekst: Flemming Diemer Rorsmand (-kvinde): Åse Diemer Illustrationer af blandet herkomst
Tidlig
afgang fra Marstal Sommerturen år 2000 var på sit sidste.
Godt et par uger sidst i august havde vi været undervejs, og nu skulle vi
til Kragenæs for at tage et barnebarn om bord til et par dages
hyggesejlads i de hjemlige farvande. Vi havde været tidligt oppe og sejlede mellem
mærkerne gennem Klør Dyb mod syd fra Marstal. Der var ingen vind, så
det gik stille og roligt for motor på det blanke vand. Der var lidt dis i luften, men der var udmærket
sigt, så vi - og to-tre tyske både - sejlede bare derudaf. Kursen var i
forvejen lagt ind på GPS'en, og foreløbig skulle vi lige ud, ned syd for
Dovns Klint.
I ærtesuppen
En halv time senere lå vi i en tåge, der
var så tæt, at sigtbarheden til tider var mindre end 50 m. Ind imellem
følte vi, at vi kun kunne se 10-15 m væk fra båden! Det var ikke rart. Nu og da fik vi et glimt af en af de tyske
sejlere, der var taget af sted samtidigt med os. Der blev virkelig holdt
skarpt udkig, og farten blev nedsat til et par knob.
Indstillet
færgefart Hvert kvarter læste jeg positionen af og
satte den af i kortet for at sikre mig, at vi var på ret kurs. Vi talte
om at vende om og gå tilbage til Marstal, men blev enige om, at vi lige
så godt kunne fortsætte mod sydøst. Vi var glade for, at færgen Bagenkop-Kiel ikke
sejlede mere, for under disse omstændigheder ville vi nødigt komme på
tværs af nogen - og slet ikke en færge.
Torskepilkere
Da vi havde haft Bagenkop tværs, blev der
lidt bedre sigt - heldigvis. For pludselig lå der foran os en stor jolle
med fem-seks mand og pilkede torsk! Vi var glade for den nedsatte fart og for, at der
nu var sigtbarhed på omkring 100 m. Tågebankerne rullede rundt - der var
kommet en smule luft, men ikke nok til at sprede tågen, kun til at tynde
lidt ud her og der.
Tågen
letter Vi holdt vor kurs, og GPS'en fortalte
omsider, at vi nu var på den position, hvor vi skulle skifte kurs mod
anduvningsmærket til Nakskov. Klokken var omkring 08.30. Solen var ved at
få magt, og lidt efter lidt lettede disen for omsider helt at forsvinde. Rundt omkring os kunne vi nu se mange småbåde,
som lå og fiskede. De måtte være taget af sted, inden tågen havde lagt
sig, for man kan næppe forestille sig, at nogen af egen fri vilje ville
begive sig ud i sådan en suppe!
Uændret fartplan!
Resten af dagen sejlede vi i strålende
sol. For motor, eftersom der ingen luft var. Sent på eftermiddagen nåede
vi Kragenæs, og om aftenen fik vi barnebarnet om bord. .....men det er en helt anden historie. Vi erfarede senere, at færgen Bagenkop-Kiel
havde været i gang længe. Også denne dag! |
|
Vi var tidligt på
færde, fordi vi skulle nå Kragenæs inden aften, en tur på ca.
45 sømil |
Søvejsreglerne,
regel 19: Tåge
- gå med moderat fart
- skærpe lytten og kiggen
- afgive tågesignal
- se efter at lanterner lyser
klart og tydeligt
- afsætte position i kortet
|
|
Vi var heldigvis sikre
på, at færgefarten fra Bagenkop var indstillet |
|
Pludselig lå der en
jolle foran os |
|
Mareridtet vendte
tilbage, da vi erfarede at færgen Bagenkop-Kiel havde fulgt
fartplanen den famøse dag |
Hilsen fra Åse og Flemming. Besætning på Hugin |
|