Til forsiden

Guldborgland Bådelaug       -       lagunen i Guldborgsund


 
Forsiden
Oversigt
Nyheder
Kalender
Bestyrelsen
Vedtægter
Indmeldelse
Juniorer
Kajakker
Seniorer
Havnen
Links
Interne sider
Medlemsliste
 
Pensionistens første singlehandsejlads

11 dage i august-september 2000

En gæsteskribent fra Sejlforeningen Vikingen beskriver sin første længere tur som alene-sejler og gør rede for sine erfaringer.

Tekst: Leif Videcrantz
Foto: Leif Videcrantz
Yderligere illustrationer er af blandet herkomst

Forberedelser
     Tirsdagssejlladsen er overstået. Ingen topplacering, men kamp til stregen med Flickan II, som ikke kom forbi. Hurtigt hjem for at hente udstyret til sejlturen. Birgit har som sædvanligt tænkt det hele igennem og pakket alt nødvendigt - tøj, mad, vin, piller, salve m.m.
     Jeg overnatter i båden for at kunne komme tidligt af sted. Vejrudsigten lover regn i løbet af dagen og svag til jævn vind fra vestlige retninger.
     Forberedelserne har omfattet snak med Vikingens to singlehandsejlere - Remi og Henning. Ikke mindst Hennings sikkerhedsforanstaltninger bider sig fast og efterleves på turen:
  • Bliv så vidt muligt i cockpittet.
  • Ikke som du plejer - tisse ud over rælingen - brug en spand.

En ankerplads på Egholm?
     Efter besøg hos Jens Bager begynder turen mod Guldborg i svag vind. Efter broen sættes krydsstellet og vinden øger langsomt.
     Første sejlads er planlagt til Egholm på Agersø, men vinden øger konstant og loggen svinger mellem 5,5 og 6,5, mens farten over grunden ofte er over 7. Solen skinner og kun over land bygges comulusskyerne op.
     Allerede klokken 14 er jeg gennem Agersøsund og fortsætter mod Kerteminde, hvor Søren Løftgård vil møde mig, hvis jeg når frem onsdag.

Frihed og Lykkefølelse
     Flemming Hansen havde spurgt, om jeg ikke var lidt nervøs for turen, men det oplevede jeg ikke. Tværtimod var det en sand lykkefølelse at suse af sted med selvstyreren i funktion og frihed til i fulde drag at nyde tilværelsen, læse kortplotteren, lave kaffe og frokost.
     Jeg brød flere gange ud i sang og følte for alvor, hvor privilegeret jeg er med frihed til at gøre, hvad jeg har lyst til, når jeg har lyst.

Et kongerige for en rullefok
      Vinden tiltager yderligere på forsiden af truende skyer fra vest, og umiddelbart før bygerne sætter ind ville jeg ønske, at jeg havde haft rullefok, idet vind og bølger nu er af en sådan beskaffenhed, at fokken burde pilles ned.
     Der var dog en tydelig lysning i underkanten af skysystemet, så jeg forventede, at den kraftige vind var af kortere varighed og valgte at ride blæsten af.
     De korte bukser blev udskiftet med heldragten og i susende fart gik det mod Storebæltsbroen. Her blev vinden helt vild og sprang 180 gr.
     Jeg faldt af, for at afbøde de værste pust, og da vinden trods vejrudsigten åbenbart valgte at blive i nord/nordøst, slog jeg et slag for atter at komme på kurs for 10 min. senere at konstatere, at det blev vindstille.

Fisk i Kerteminde efter 60 sømil
     Motorsejlads resten af vejen til Kerteminde og Søren i telefonen med forslag om aftensmad sammen. Ingen problemer med at lande. 60 sm på 10,33 timer.
     Søren var på vej fra Haderslev til Odense efter en lang og travl dag. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hans travlhed og succes set i relation til min nuværende tilværelse, men jeg må erkende, at jeg i hans unge alder havde en tilsvarende travl tilværelse uden tanke for at stoppe.
      Søren havde fundet en ny fiskerestaurant ned til kanalen tæt på havnen, og vi spiste en lækker middag og havde en rigtig hyggelig aften, der i sagens natur ikke kunne afsluttes med en "lille en" i båden, da Søren måtte retur til Odense i bil.

Lummervarme og truende skyer
     Torsdag morgen med strålende sol over Kerteminde og kurs mod Stavns Fjord på Samsø. Samme lykkelige fornemmelse som første dag.
Læns og drønende varmt i cockpittet, så alle kludene faldt og jeg tænkte på forårsturen i Kroatien. Lidt dårlig samvittighed over at også redningsvesten blev lagt, men den kradser i nakken, når jeg ikke har tøj på.
     Vejret artede sig som første dag. Vinden øgede og væmmelig sorte skyer buldrede frem over Fyn. Igen kraftig vind på forsiden af skysystemet og lyn og torden kom truende tættere på.
     Igen for megen sejlføring med krydsstellet, men båden fløj af sted med over 7 knob og jeg havde brug for farten, hvis jeg skulle nå Samsø, før uvejret brød løs. Motorsejlads ville i den kraftige sø højst kunne ske med 5 knob.

"Nødhavn" i Ballen
     Stavns Fjord blev opgivet og jeg satsede på at nå i sikkerhed i Ballen havn. Lynene blev skarpere og tordenbragene øredøvende og bølgerne meget høje og ikke gode for en skipper ensom på fordækket.
     Umiddelbart før havnen satte tordenregnen ind. Jeg tog selvstyreren af og gik op i vinden, rev sejlende ned og sejlede ind i havnen med et syndigt rod på båden og uden at have fundet fortøjninger eller fendere frem.
     Jeg sejlede helt ind i bunden af havnen og lagde til ved dieselstanderen trods forbudsskiltet og lå i læ for de værste vindstød under uvejret.
     I løbet af en times tid var det hele overstået og efter oprydning på dæk og i resten af båden lagde jeg mig uden på en motorsejler fra Lynæs, et lidt uheldigt valg, idet skipperen havde hold i ryggen og ikke kunne tage imod mine fortøjninger, men der var i øvrigt ingen problemer med at lægge til.
     Det blev en flot aften og jeg overvejede at fortsætte mod Stavns Fjord, men jeg besluttede at blive og sejle de sidste 10 sømil næste dag.

En fortøjningsbøje i Stavns Fjord
      Smukt vejr om fredagen. Jeg havde god tid til at studere de oversigter over fortøjningsbøjer, som Henning havde lånt mig, og jeg kom så tidligt frem til Stavns Fjord, at jeg kunne udvælge mig den bedste bøje for vind og udsigt.
     Igen torden og vind op ad dagen, men nu lå jeg trygt og godt og kunne blæse på vejret.
     Jeg tilberedte et lækkert måltid. Engelsk bøf, løg, svampe, nye kartofler, agurker og god rødvin.

En skramlende ankerkæde
     Henning har ringet og jeg regner med at møde ham i Kaløvig i næste uge. 2 dage for anker uden landkontakt.
     Om aftenen andendagen skramlede et anker tæt på og til min store overraskelse var Henning ved at ankre op. Gummibåden blev sat i vandet og vi fik en hyggelig aften.
 

     Henning og jeg i jævnlig kontakt. Vi besøgte bl.a. langturssejlernes sekretariat i Århus og fik kontakt til nogle spændende personer, der alle havde taget turen over Atlanten. Henning fik fat i en masse litteratur til sin forberedelse af den store tur i 2001.Resten af turen var

13 timer for motor
     Resten af turen var helt uden dramatik, men da vejudsigten lød på hård sydøstlig vind umiddelbart før den planlagte hjemtur og vi lå indeblæst i Århus i sydvestlig kuling, besluttede vi at tage hjemturen næste dag i et langt hug.
     Det blev en sløv tur med 10 sm på de første 3 timer og efter at Henning havde bagt varme croissanter og smidt en posefuld over til mig, blev motorerne startet, og i de næste 13 timer sejlede vi til Vejrø og ankrede op i bugten vest for havnen. 80 sm.
     Det var en smuk aften med klar stjernehimmel, som kun kan opleves til søs væk fra kunstig belysning.
     Lørdagen på 11. dagen sejlede jeg mod Nyk. F. og sluttede turen med en god frokost på ydersiden af den nye bro.

Første erfaringer
Prøv en singlehand-tur. Her er nogle gode argumenter:

  • Man får et helt nyt forhold til sit skib.
  • Det bliver hurtigt naturligt at være alene om bord
  • Havnemanøvrer giver ikke problemer, blot man tænker sig godt om.
  • Kortplotteren var fantastisk, ikke mindst under dårlige vejrforhold, hvor de mange oplysninger er med til, at skipper ensom kan træffe de rette beslutninger.
  • Man bør som singlehandsejler anskaffe rullefok og have ordentligt ankergrej.
  • I dårligt vejr bør man tage sejlene ned eller mindske sejl og søge til havs i stedet for at gå i havn.

Tak til Henning for lån af anker og råd og vejledning før turen.

Olsen 31 D 8 "Gitte"

 

 

Turen mod Guldborg begynder i svag vind

 

 

Første sejlads er planlagt til Egholm på Agersø

 

 

Et kongerige for en rullefok!

 

 

Søren havde fundet en ny fiskerestaurant 

 

 

Drønende varmt i cockpittet, så alle kludene faldt

 

 

Jeg kom så tidligt frem til Stavns Fjord, at jeg kunne udvælge mig den bedste bøje for vind og udsigt

 

 


Foreningen til Langtursejladsens Fremme

 

 

På 13 timer for motor sejlede vi til Vejrø og ankrede op i bugten vest for havnen.

 

Leif Videcrantz
Olsen 31 D 8 "Gitte"

 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen