Til forsiden

Interne sider
Medlemsliste

Canal du Midi 1998

Sejlads på "middagskanalen" i det sydlige Frankrig med udgangspunkt i Port Neuf i Beziers nær Middelhavet

Kanalsejlads gennem ovale sluser, under skyggefulde platantræer og langs grønne vinmarker. Fra LaguneNyt aug. 98

Tekst: Bent Malchow
Illustration: Crown Blue Line

Fra Soesmarke til Beziers
     Efter en tur på motorvej ca. 1900 km, Hamburg, Hannover, Frankfurt, Mulhouse, Lyon, Nimes, Montpellier nåede vi til Port Neuf i Beziers, som er basen for vores tur på Canal du Midi.
     Kanalen som er håndgravet, er over 300 år gammel og har en længde på mellem 400 og 500 km fra Bordeaux til Middelhavet.
     Fra basen i Beziers kan man vælge enten at sejle ind i landet eller ud mod Middelhavet. Vi havde på forhånd valgt at sejle ind i landet, men sådan skulle det ikke gå.
     Ankomst skal være mellem kl. 16.00 og 18.30 og om lørdagen. Vi havde lejet en båd, som hed Belle Fleur med plads til 5-7 personer og en længde på 10,5 m og bredde 3,20 m, men da vi ankom havde vores båd fået maskinskade, så motoren skulle udskiftes.

I sluser mod Middelhavet
     Efter en del diskussion fik vi en luksusbåd på 42 fod med plads til 12 personer. Vi var kun 4 personer og vi måtte kun sejle ud mod Middelhavet, som var den modsatte vej af, hvad vi havde valgt, fordi den var lejet ud 2 dage efter, så vi skulle komme og bytte om til den, vi havde lejet.
     Vi sejlede mod Middelhavet gennem en masse sluser, som er en interessant ting. Alle sluserne er ovale med plads til 4-6 både, alt efter størrelse.
     Alle sluserne var betjent af en slusemester. De sluser vi passerede havde en højdeforskel på 8-10 m. Det går hurtigt med at komme igennem, højst 10-15 minutter.
     Er slusen åben når man kommer, sejler man bare ind i den, ellers gælder anvisningerne fra slusemesteren.

Skyggefulde platantræer og grønne vinmarker
     Efter 2 dage var vi så tilbage i basen for at bytte båd. Men goddaw do, motoren hang stadig i kranen og franskmændene skal du altså ikke sådan fortælle, at de skal se at få fingrene ud af gaskammeret, så de måtte indkvartere os på et hotel, men (allerede) næste eftermiddag var den sejlklar, så da begyndte vores oprindelige tur.
     Efter passage af sluserne ved Fonserannes, 7 på stribe, gik det forbi pragtfulde landsbyer som Poilhes, Capestang, Le Somail.
     Kanalen har store skyggefulde platantræer, så man sejler i en hel allé, som er skønt i varmen. Da båden er forsynet med 2 jernspigre og en muggert, kan man lægge til overalt langs kanalen og betragte naturen. Pyrenæerne kan man se hele tiden.
     Vinmarker er der overalt og vinbønderne har skilte langs kanalen, hvor man så kan gå op til deres vinslot og købe deres lokale vin.

Uspolerede landsbyer
     Efter nogle dages sejlads vendte vi skuden. På tilbagevejen gik vi så ind i de gamle landsbyer, som ikke er så turistprægede. Her lever de faktisk uforstyrret af den moderne verden.
     Jeg kunne fortælle meget mere om den skønne tur, men slutter her, hvor jeg kun kan anbefale jer at prøve sådan en tur på en af Europas vandveje.

Det er bare skønt.
M.v.h.
Bent Malchow.

Vi havde valgt at sejle mod vest fra Beziers, men.....

Fra Beziers sejlede vi i vores luksusbåd mod Middelhavet. Foto: Niels Nordby Christensen 2009

Ni sluser klarer højdeforskellen på 23 m lige uden for Beziers Foto: Niels Nordby Christensen 2008

Skyggefulde plataner Foto: Niels Nordby Christensen 2006

Vi gik ind i de gamle landsbyer, som ikke er så turistprægede.

Copyright © 1998 Bent Malchow. Illustration: Brochuremateriale fra Crown Blue Line og feriefotos af Niels Nordby Christensen

Steen Hovard, formand

i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.