Baltic
Cable
"Lady Marjan" og Kabelskibet "Sea Spider"
februar-marts 2000
"Lady Marjan"
sejlede mandskab til "Sea Spider" af Delfzijl, der
reparerede et højspændingskabel i Østersøen
Tekst: Jørgen Bojesen
Foto: Jørgen Bojesen
Redaktion: Niels N Christensen
Hvem afbrød strømmen?
Havnens absolut største fartøj, "Lady
Marjan", ligger i denne tid ikke på ydersiden af vores mole.
|
Kabelskibet
"Sea Spider" 8 sm. NØ for Warnemünde, lige S for
T-ruten |
Det skyldes et engagement som serviceskib for
det hollandske kabelskib "Sea Spider" fra Delfzijl, der
reparerer det store søkabel, Baltic Cable, der går fra Trelleborg
i Sverige til Travemünde i Tyskland, og ejes af Sydkraft AB i Malmø
og Preussen Elektra GmbH i Hannover.
Et større skib ankrede - eller drev for sit
anker - under orkanen i december 1999 og beskadigede højspændingskablet
så alvorligt, at man er nødt til at udskifte ca. 400 m.
Kablet er 180 mm i diameter og vejer ca. 78
kg. pr. løbende meter, så der er tale om svært grej.
Hvem kan ankre uden anker?
Reparationen udføres for Baltic Cable af
ABB High Voltage Cables, som er medejer af "Sea Spider"s
hollandske rederi.
Kabelskibet er næsten helt nyt, og meget
moderne. Man bruger f.eks. ikke ankre til at fastholde positionen,
men et såkaldt dynamisk positioneringssystem:
Man har konstant 4 stk. 360 graders
vendbare thrustere (bov-propeller) kørende, som fastholder
kabelskibet på den forudvalgte position og retning.
Det er "Lady Marjan"s opgave at
forsyne "Sea Spider" med personale - dvs. specialuddannede
teknikere til opgaver ombord i forbindelse med reparationen.
Transporten foregår både fra Gedser og Rostock.
Uden skrammer?
"Sea
Spider" er daglig arbejdsplads for 52 personer - søfolk og
teknikere af enhver art - og man arbejder ligesom på
boreplatformene i Nordsøen - 12 timer job og 12 timer fri.
Det kræver godt sømandskab at stå ud fra
Gedser eller Rostock med "Lady Marjam" i al slags vejr med
folk til "Sea Spider" og gå på siden af kabelskibet i
grov sø og høje hækbølger fra hurtigfærgerne, som stryger forbi
uden at nedsætte hastigheden.
Indtil nu er der heldigvis ikke opstået
skader af større betydning. |
|
"Lady Marjan"
i Gedser Havn klar til udrykning de 18 sømil til
arbejdsstedet |
|
|
"Sea Spider
er ikke køn, men effektiv. Ankrene i den buttede stævn
bruges ikke under kabelreparationen |
|
|
Direktørerne for
elselskaberne på vej til inspektion af arbejdsstedet i
luksuriøse omgivelser i "Lady Marjam"s salon |
|
|
Selv i stille
vejr skal man passe på dønningerne. "Lady Marjan"
nærmer sig kabelskibet med sagte fart |
|
|
Der er vakse folk
ved fortøjningerne, så det nye hold teknikere kan kravle
sikkert om bord til specialopgaverne |
|