Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2011
Onsdag den 23. marts kl.19.00 i klubhuset
Dagsorden iflg. vedtægterne

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
  5. Fastlæggelse og godkendelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  1. Valg af formand
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af den øvrige bestyrelse - 4 medlemmer og 2 suppleanter
  4. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  5. Eventuelt
1. Valg af dirigent


Niels Bach

Formanden Jørgen Eriksen bød velkommen og gik til punkt 1.
Niels Bach blev foreslået og valgt.

Dirigenten sikrede sig, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
Der blev foretaget registrering af de fremmødte medlemmer. Der var mødt stemmeberettigede medlemmer svarende til 86 stemmer ud af bådelaugets samlede 172 stemmer. Dette betød at generalforsamlingen kunne vedtage vedtægtsændringer.

Der blev valgt 2 stemmetællere – John Arildsen og Edmond Jensen.
Dirigenten gik herefter over til det næste punkt på dagsordnen.


2  Bestyrelsens beretning for det
forløbne år 
 
Før generalforsamlingen serverede Karina ribbensteg med sprød svær, rødkål, hvide kartofler og lækker brun sovs. Foto: Niels Nordby Christensen
 
Formanden aflægger sin beretning. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Eriksen fremlagde bestyrelsens beretning for det forløbne år. Han kom ind på:

Beretningen kom herefter til debat.

Der kom indlæg omkring visefestivalen, manglende højtalere i klubhuset, tilbageholdelse af leje til kommunen for manglende opfyldelse af lejekontrakten og Guldborgbroens åbningstider.

Bestyrelsens beretning blev vedtaget.


3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
 
Jørgen Bojesen aflægger regnskab. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen fremlagde og gennemgik regnskabet.

  • Der blev stillet spørgsmål til den manglende/dårlige rengøring af baderummene.
    • Hertil blev det oplyst, at bestyrelsen har bedt div. firmaer om at give tilbud på en professionel rengøring.

Regnskabet blev herefter godkendt.


4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje
og indskud

 
Jørgen Bojesen fremlægger takster og budget for 2011. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen fremlagde taksterne for 2011. Ifølge vedtægterne reguleres indskud, kontingent og pladsleje med pristallet. I 2011  forhøjes de med ca. 2,3%.

Kontingent

2011

Pladsleje

2011

Aktive (familie) 1.140 kr. Familiebåde 2.280 kr.
Passive 330 kr. Joller 1.140 kr.
Juniorer 330 kr. Pensionistrabat

475 kr.

Indskud

2011

Vinterplads

2011

Familiebåde 4.040 kr. Havnen

335 kr.

Joller 1.370 kr.  

 

De nye takster blev vedtaget


5. Fastlæggelse og godkendelse
af budget

Budgettet blev ligeledes gennemgået.

Det fremlagte blev godkendt.


6. Behandling af indkomne forslag

 

De mange afstemninger vedr. vedtægtsændringer krævede forsamlingens fulde koncentration. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Sidste år blev det vedtaget, at bådene på P-pladsen ikke permanent må være koblet til ”landstrøm”. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Frank Juul Nielsens forslag indebærer, at det samme gælder i sommersæsonen for medlemmernes både. Der skulle gerne være ledige stik til gæstesejlerne. Foto: Niels Nordby Christensen

 


Bestyrelsen fremlagde forslag til ændringer af vedtægterne.

Vedr. § 1.
Forslag om ændring af stk. 2, 3 og 4 blev vedtaget ved håndsoprækning – ingen stemte imod. § 1 vil herefter lyde sådan:

Vedr. § 4.
Forslag om ændring af stk. 2, 5, 6 og 7. Generalforsamlingen ønskede skriftlig afstemning. For vedtagelse af en vedtægtsændring, krævede at 2/3 af de tilstedeværende stemmer var for en ændring. 2/3 = 57,3 stemmer.
Pkt. 2 blev nedstemt med 42 ja stemmer.
Pkt. 5 blev nedstemt med 25 ja stemmer.
Pkt. 6 blev trukket af bestyrelsen.
Pkt. 7 blev vedtaget med 71 ja stemmer.
§ 4 vil herefter lyde sådan

Vedr. § 5.
Forslag til ændring af pkt. 1 og 3.
Pkt. 1 bortfaldet.
Pkt. 3 vedtaget med 74 ja stemmer.
§ 5 vil herefter lyde sådan

Vedr. § 6.
Forslag til ændring af pkt. 2.
Pkt. 2 vedtaget med 70 ja stemmer ved håndsoprækning.
§ 6 vil herefter lyde som følger:

Vedr. § 7.
Forslag til ændring af pkt. 2 og 3.
Pkt. 2 vedtaget med 60 ja stemmer ved håndsoprækning.
Punktet vedtaget med en bemærkning om at medlemmer, der ikke har e-mail, kan få tilsendt indkaldelsen pr. alm. post.
Pkt. 3 blev trukket af bestyrelsen.
§ 7 vil herefter lyde sådan

Vedr. § 15.
Forslag om ændring af pkt. 2.
Pkt. 2 vedtaget med 80 ja stemmer ved håndsoprækning.
§ 15 vil herefter lyde sådan
 

Der var indkommet forslag fra Frank Juul Nielsen.

  • Forslag nr. 1:
    Ny regel som indebærer, at man kun må have landstrøm til sin båd, når man er i eller ved havnen.
    Forslag nr. 1 blev vedtaget med 68 ja stemmer ved håndsoprækning.
  • Forslag nr. 2:
    Tvungne bi-målere på både som ønsker landstrøm under vinteropbevaring i eller ved havnen.
    Forslag nr. 2 blev vedtaget med 69 ja stemmer ved håndsoprækning.

7. Valg af formand
Jørgen Eriksen
formand
genvalgt

Formand Jørgen Eriksen blev genvalgt ved akklamation – ingen modkandidater.

8. Valg af kasserer

Punktet udgår i ulige år.

 


9. Valg af den øvrige bestyrelse - 3 medlemmer og 2 suppleanter  
Erik Staal
næstformand
genvalgt
Frans Balzer
best.medlem
genvalgt
Jesper Knudsen 
best.medlem
genvalgt

  • Erik Staal, Frans Balzer og Jesper Knudsen genopstillede. Der var ingen modkandidater. De blev alle genvalgt ved akklamation.
     

  • Suppleanterne Bo Bøyesen og Frank Rasmussen blev genvalgt ved akklamation.

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

  • Revisorerne Edmund Jensen og Hans Bonde blev genvalgt ved akklamation.
  • Revisorsuppleant Niels Nordby Christensen blev genvalgt ved akklamation.

11. Eventuelt
Det er ved at være sidst på aftenen og trætheden melder sig så småt. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Efter flere medlemsindlæg under eventuelt takkede Niels Bach for god ro og orden. Foto: Niels Nordby Christensen

  • Jørgen Petersen ønskede at det skulle indføres i vedtægterne, at bådelauget skulle være medlem af Danmarks Fritidssejler Union.

    • Formanden redegjorde for at bådelauget allerede var medlem af Danmarks Fritidssejler Union. Til generalforsamlingen næste år vil bestyrelsen foreslå, at medlemskaber af div. foreninger vil fremgå af et bilag til vedtægterne, i stedet for at de skal skrives ind i vedtægterne.

  • Michael Tambour rettede opmærksomheden på mastekranens tilstand.

    • Bestyrelsen vil se på mulighederne for reparation / udskiftning af mastekranen.

  • Erik Andersen spurgte til redningsstiger på broerne.

    • Formanden redegjorde for at Tryg-fonden var ved at udvikle nogle stiger. Bestyrelsen vil undersøge muligheden for at få fremstille nogle stiger.

  • Frans Balzer redegjorde for kaptajn Hummels tilstand. Den var blevet afprøvet og fungerede OK, indtil køleren blev utæt. Køleren er pt. under reparation og det forventes at Kaptajn Hummel er operationsklar inden for kort tid.

 

Niels Bach takkede for god ro og orden på generalforsamlingen og hævede mødet kl. 23.15.


Claus Pedersen
referent

 

 
Formandens beretning for 2010
23.03.11.
 

     Det forgangne år, 2010, har været præget af en hel del aktivitet med nye arrangementer og gamle kendinge mellem hinanden.
 
Sejladsudvalget har indført et medlemsmøde med præmieuddeling, som ellers foregik ved det hedengangne afriggergilde. Foto: Niels Nordby Christensen

Medlemsmøder
     Først på året blev der holdt medlemsmøde som vi også har gjort i år. Medlemsmøderne er indført for at gøre det muligt at få en god og uhøjtidelig dialog, uden at skulle beslutte noget, men med muligheden for at diskutere emner der er relateret til klubben og havnen.
     Altså muligheden for at kaste en ide op, lade den diskutere og måske modne, sådan at den senere kan bruges i afpudset form eller måske en ide der er så fuldstændig færdig at den umiddelbart kan bruges, evt. fremsende forslag til generalforsamlingen og forelægge den der.
     Vinsmagning med forskellige kulinariske oplevelser har været i spil og har også vundet indpas og er blevet en god fast del af vinteren.

Taleren aflyste selv sin tilstedeværelse og aftenen forløb i øvrigt fredeligt. Foto: Niels Nordby Christensen

Skt. Hans
     Den efterhånden gamle tradition med at holde Skt. Hans aften på havnen er naturligvis bibeholdt og samler altid en pæn forsamling på havnen.
     Sidste år var der dog lidt komplikationer og en del dramatik omkring arrangementet, idet vi blev truet med demonstration mod vores båltaler. Der var gået politik i noget med en skole som desværre ikke fik lov at overleve, og da båltaleren også var kommunalpolitiker og havde deltaget i afstemningen om skolelukninger, var der nogen der ikke kunne skille tinge ad, og derfor ønskede at spolere aftenen.
     Taleren aflyste selv sin tilstedeværelse og aftenen forløb i øvrigt fredeligt.

Frans Balzer lavede en speciel webside www.guldborg-visefestival.dk

Visefestival 2010
     I slutningen af juli måned var der et nyt stort tiltag, der blev døbt Guldborg Visefestival og den næste dag hed arrangementet Havnens Dag.
     Visefestivalen var længe undervejs og længe om at afsluttes. Vi søgte tilskud forskellige steder, bl.a. det der kaldes FAG midler, som er EU penge der kan bruges primært steder, hvor der er fiskeri som erhverv og hvor der samtidig ønskes udvikling. Efter at have fået forskellige versioner af hvordan og til hvad tilskud kunne ydes, fandt vi en form der kunne bruges.
     Foruden FAG midlerne søgte og fik vi til skud fra Dagli'Brugsen her i Guldborg, fra Guldborgsund Kommune og fra Baltic Sailing. Desuden lavede vi en aftale med Karina i Café Lagunen om at få del i den ekstra omsætning, arrangementet indbragte.

P-vagterne havde en meget lang dag. Foto Claus Pedersen

Begyndervanskeligheder
     Det blev et stort arrangement med brug for mange hænder, og da ingen af os før havde lavet et lignende arrangement, var der overraskelser undervejs, og her vil jeg gerne sige, at selv om der var situationer, vi ikke havde taget højde for, og det var der, så var der alligevel hjælpende hænder at finde på havnen.
     Der var også nogle af de der var P-vagter og trafikregulerere der manglede afløsning, undervejs men alligevel fik vi det klaret.
     Jeg vil gerne sige tak til alle der gav en hånd eller flere, planlagt eller uplanlagt undervejs. Det var rigtig flot. Jeg forstår også hvis nogen til tider var trætte af arbejdsbyrden. Jeg tager naturligvis min del af skylden for disse momenter, hvor bedre planlægning kunne være ønsket, men jeg må endnu en gang sige at ingen af os havde prøvet det før. Men tak for hjælpen og undskyld ulejligheden.

Visefestival 2011?
     Derudover var selve musikarrangementet forrygende, der kom mange mennesker, der var god stemning, masser af god musik fra såvel kendte som mindre kendte kunstnere, men alle gjorde det godt.

Både det tyske band Timmerhorst og den svenske visesanger David Alsing (billedet) kommer meget gerne igen.  Foto Claus Pedersen

     Det tyske band Timmerhorst (www.timmerhorst.de) og den svenske visesanger David Alsing, var så begejstrede for visefestivalen at de vil meget gerne være med igen. Jeg har fået mail fra begge så sent som mandag i denne uge. Timmerhorst optog lidt film herfra som har ligget på deres hjemmeside samt på Fehmern Bælt arrangementer, hvor vi også har fået positiv omtale.
     Vi fik lutter gode anmeldelser og jeg synes på den måde at det var et ok arrangement som vi gerne vil gentage i år, blot vil vi med den viden vi nu har, tilrettelægge anderledes, samtidig med at der også skal opkræves en mindre entre.

Visefestival 2011 skal tilrettelægges anderledes og der skal også opkræves en mindre entre. Foto Claus Pedersen

Havnens Dag 2010
     Til Havnens Dag var der opstillet kæmpe hoppeborg, børnetivoli, kitesurfere, Aqua Syd bød på prøvedyk, det var muligt at prøve at sejle i kano og kajak m.m.
     Alt sammen klappet og klart og med fornuftigt rykind fra middag af. Men desværre var vejret ikke med os og det meste regnede væk fra midt på eftermiddagen.
     Men også det vil vi gerne gentage, ikke regnvejret, men arrangementet, idet det er en god måde at få kontakt med folk som normalt ikke kommer ud at sejle, eller lave vandsportsorinterede aktiviteter, her kan vi vække interesse for alt det der foregår på vort domæne, få nye folk i tale, få flere sejlere, som der i den grad mangler i disse år, hvor vi ikke ved hvem der skal overtage havnepladserne på sigt.

Køb af kano og kajakker
     Det foreløbige regnskab for arrangementet er udsendt og som det fremgår er der foreløbig kommet 4 havkajakker og en kano ud af det, hvilket jo er et kærkommen tilskud, til at få sat lidt fart i kano- og kajakafdelingen.
     Vi er nødt til at kunne tilbyde noget at sejle i samt udstyr i første omgang, for at få interesserede til at prøve. Senere vil mange foretrække at have deres eget udstyr, men der vil også være mange der måske gerne vil sejle, uden at skulle ud og investere først og da kontingentet er ens for alle, skal kajakfolkene også have noget for deres penge.

Ny motor, men lige nu har den dog hul i køleren. Foto: Niels Nordby Christensen

Kaptajn Hummel
     Kaptajn Hummel har nu fået ny motor og skal inden bådene kommer i vandet have flyttet en del bundslam ud på den anden side af den yderste bro. Lige nu har den dog hul i køleren som er under reparation eller udskiftning, men næsten klar igen.

Baltic Sailing
     Som de tidligere år har vi som er med Baltic Sailing og Lolland-Falster Havnenetværk deltaget i bådudstillinger i Bella Center og i Hamburg. Det er stederne, hvor vores nye havneguide hvert år bliver præsenteret og stedet hvor vi bruger 7 dage på at tiltrække sejlende turister til vores område, til de følgende somre.
     Et arbejde som har stået på i 12 år under forskellige navne og organisationer.
     De fleste af jer har før hørt om Baltic Sailing der er et samarbejde mellem danske og tyske havne som gennem kommunale kroner og såkaldte interregmidler, altså EU penge, finansierer de omtalte Havneguider, deltagelse på Bådmesser, tilskud til forskellige aktiviteter samt rabatkort og flyers m.m.

LF Havnenetværk
     LF Havnenetværk er derimod et nyt tiltag, ca. 1 år gammelt og som sådan nok en mulig afløser for Baltic Sailing, der umiddelbart udløber om et år, når tilskuddet ophører.
     Det er havnenetværket der administrerer rabatkortordningen og Baltic Sailing der finansierer den.
     Den nye rabatkortordning, som er et plastkort, der giver 20% rabat på overnatninger i hele sæsonen, er også indrettet sådan, at der kan hentes variabel rabat i lokale butikker.
     Husk køb kortet her i havnen, idet vi i år kan beholde en procentdel af prisen på kr. 150,00. Det burde kunne indbringe omkring kr. 10.000 til klubkassen.

Pladsen ved Skansevej
     Pladsen på den anden side vejen ved det gamle rensningsanlæg, er der endnu ikke kommet helt styr på. Det har knebet lidt med at få svar fra beboerforeningen vedr. deres ønsker og da Guldborgsund Forsyning ønsker en deling af området, arbejdes der stadig på dette.

Det lykkedes til sidst at få syet gardinerne færdige. De står godt til Erik Staal. Foto: Niels Nordby Christensen

Gardiner i klubhuset
     Som det fremgår her i huset, hvis vi ser os omkring, ses det at det til sidst lykkedes at få syet gardinerne færdige. Det var Kriminalforsorgens Systue der stod for projektet.
     Prisen var vældig fornuftig, men processen tog lang tid, men nu hænger de der.

Guldborgsund kommune kommer på legepladsinspektion. Foto: Niels Nordby Christensen

Legepladsen
     Hvis vi skal se lidt fremad, skal vi have efterset legepladsen. Vi har fået en skrivelse fra kommunen, der har lavet legepladstilsyn og sågar ansat en eller flere legepladsinspektører, som vil komme ud og se på evt. ændringer.
     Jeg ved ikke om de er blevet inspireret af det århusianske band der hedder Gnags, som nogen af jer sikker kender. De lavede i 2008 en sang der hedder: "Doktor legepladsen, det mig". Hør den her.

Guldborgsund kommune vil af med lystbådehavnen i Guldborg

Havn til salg
     Det er også meget sandsynligt at vi i forholdsvis nær fremtid, på en eller anden måde kommer til at overtage havnen, i stedet for at leje os ind. Det lader til at Guldborgsund kommune vil af med så mange lystbådehavne som muligt. Vi skal bl.a. derfor finde ud af hvordan det kan lade sig gøre, men først venter vi et udspil fra kommunen.
     Jeg skal i den forbindelse også sige, at vi pga. kommunens manglende vilje eller penge til at vedligeholde havnen har meddelt, at vi ikke betaler havneleje, før der sættes gang i vedligeholdelsesarbejdet. Det har kommunen accepteret.

Betalingsautomater
     I den kommende sejlsæson vil I møde en ny form for betaling af havnepenge. Det drejer sig om havnene i Nysted, Sakskøbing og Stubbekøbing samt nogle på Lolland.
     Her vil der være opsat betalingsautomater og samtidig vil havnefogeden være meget mindre synlig i havnen. Der vil dog blive foretaget kontrolrunder.
     Begrundelsen for at indføre automatisk betaling er besparelser. Man frigør nogle mandtimer, som kan bruges andre steder.

     Til sidst vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til alle, der i 2010 har gjort en indsats for Guldbrogland Bådelaug.
     Med håbet om at alle må få et godt år 2011, ønskes alle god vind.


Jørgen Eriksen
formand  

 

 
Sejladsudvalgets beretning for 2010
20.03.11

 
Sundsejladsen, da der endnu var en smule luft til spilerne. Foto: Jørgen Bojesen

Sundsejlads 2010
     Sundsejladsen blev også lidt anderledes end vi regnede med ved skippermødet. Her havde vi en ellers rimelig vind, som vi troede ville holde.
     Sådan blev det desværre ikke, den løjede og det blev til den længst varende sundsejlads vi kan huske.
12 både startede, men 5 måtte starte motor og udgå.
     Første båd startede kl. 11.13.03 og sidste kom hjem kl. 17.34.06. Det var dog heldigvis tids nok til den - som altid - veltillavede aftensmad og tredje halvleg.
Se resultater

Onsdagssejladser 2010
     Året 2010 blev lidt anderledes i forhold til de fleste tidligere år. Vi afviklede ferie i ugerne 28, 29, 30 og 31 som året før, men på grund for meget vind måtte vi aflyse et par sejladser, så den første gang vi endelig kom ud at sejle, var d. 20. maj, og det blev til i alt 12 sejladser i blandet vindstyrke, også meget lidt vind.
     Vi prøvede også at skifte bane i en let og springende vind, det var ingen god ide og det vil ikke ske igen, da vi laver et nyt system til den kommende sæson.
     Vi er så heldigt stillet, at vi har 3 dommere Bo Boyesen, Torben Pedersen og Olav Andersen. Da der har været problemer med Bo´s båd i år, har Oluf stillet sin LM 27 til rådighed som dommerbåd. Det takker vi for, da det giver os mulighed for i det hele taget at sejle på bane nord. Se  resultater

På gensyn og god vind
Sejludvalget

Lars Nordstrøm

 

Resultater fra Sundsejladsen 25. september 2010

Bådtype   Starttid Pass. Mål Plac. Sømiletid Sejltid Inds.smtid
Omega 34 DEN 55 11.41.06 16.53.08 1 681,1 5.12.02 1147.2
Luffe 37 DEN 29 11.50.05 16.53.45 2 653,5 5.03.40 1116.4
Mamba 29 DEN 21 11.19.04 16.58.20 3 731,8 5.39.16 1247.3
Javelin 30 DEN 31 11.20.19 17.15.42 4 743,9 5.55.23 1306.6
Duetta 86 DEN 190 11.26.21 17.16.18 5 705 5.49.57 1286.6
Hanse 291 DEN 208 11.29.54 17.19.16 6 692 5.49.22 1284,4
Albin Vega DEN 2737 11.15.32 17.34.06 7 744,8 6.18.34 1391.8
Bandholm 27 DEN 124 11.13.03 Udg.   753,9    
Shipman 28 DEN 90 11.25.40 Udg.   707,5    
Dufour 36 DEN 35 11.30.55 Udg.   683    
Halberg Rassy 372 DEN 6 11.31.51 Udg.   684,8    
Aphrodite 101 DEN 6 11.42.10 Udg.   678,8    

Vindstyrke m/sek.:        Retning:         Bane: 16,32

 



 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen