Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Formandens beretning for 2002
Ordinær generalforsamling 26. marts 2003. Købmandsgården, høloftet
Oversigt
  1. I uvante omgivelser
  2. Broer, rammeslag og klubhus
  3. Tre indtægtskilder
  4. Havnen et samlingssted
  5. Lauget som forbillede
  6. Klubhuset og Café Lagunen
  7. Færgefart over Guldborgsund
  8. Asfalt og slæbested
  9. Bølgeuro i havnen
  10. Bro 2 og rammeslaget

 

I uvante omgivelser
     Det er første gang i en længere årrække, at vi ikke holder generalforsamling i vores klubhus, og årsagen kender i jo alle sammen, vi, foreningen er i lykkelige omstændigheder, og er sat til at nedkomme den 10. maj, med et nyt klubhus.
     Datoer på den slags begivenheder skal normalt tages med et vist forbehold, af forskellige årsager. Men i dette tilfælde er vi helt sikre, det bliver den 10. maj vi nedkommer/indvier vores nye klubhus, så derfor er vi altså i dette lokale her i dag.

Broer, rammeslag og klubhus
     Når man ser tilbage til det år der er gået, må jeg endnu engang konstatere at det har været et år med masser af arbejde, det være sig arbejde på broer, på rammeslag og så er der også gjort et godt stykke arbejde på det nye klubhus.
     Dog har medlemsarbejdet på klubhuset været begrænset, set i forhold til det arbejde, der ville have været, hvis ikke det var blevet besluttet på sidste års generalforsamling, at selve huset skulle bygges af håndværkere udefra. Men når det er sagt, har det naturligvis ikke været forbudt at hjælpe til, hvilket da også har været tilfældet, med hensyn til maling, elarbejde m.m.
     Og det har vi som bestyrelse været glade for, at nogen har været med til at tage et ansvar, også set i lyset af at der undervejs, har været usikkerhed/tvivl om beregningen af de EU Mål 2 midler, som allerede var bevilget længe før byggeriet begyndte.

Tre indtægtskilder
     Når jeg nu er ved økonomi, så kan jeg også ganske kort sige, at vi også i år kommer med et godt regnskab, bla. pga. at Karina som sædvanlig har præsteret et rekordår, samt at gæstesejlerne endnu engang, var ganske flinke ved os, hvilket jo alt sammen er med til at glæde vort regnskabs bundlinie.
     Bemærk, der er tre faktorer, som er afgørende for vores økonomi, det naturligvis medlemmerne kontingent og pladsleje, lige så vigtige poster er forpagtningsafgiften fra Lagunen, og gæstesejlere, disse tre poster er tilnærmelsesvis lige store. Men alt det vil kassereren komme meget tættere på.

Havnen, et samlingssted
     Ser vi på de faste begivenheder igennem året, har der været god tilslutning til de forskellige arrangementer, dog har vi på baggrund af det manglende klubhus besluttet at aflyse det årlige bankospil. Men ellers er tingene jo efterhånden lagt i så faste rammer at vi selv, men også byens borgere, til Sankt Hans f.eks. ved, at man kan regne med os fra år til år.
     Havnens liv og Guldborgs liv er jo efterhånden kædet nært sammen og jeg synes at vi kan være stolte af, at der igen er kommet lidt liv i byen, lidt positiv udvikling, som vi er en del af.

Lauget som forbillede
     Jeg ved også, fra mit arbejde i foreningen Smålandshavet, som vi er med i, at den model Guldborg Havn bliver drevet efter, er rollemodel for mange andre havne i disse år, det er både kommunalbestyrelser og havnebestyrelser som tager mål efter os.
     Det er både vor økonomi, struktur og sociale sammenhold. Med struktur og sammenhold mener jeg bla. det, at vi i en og samme klub er motorbåde og sejlbåde under samme tag, som omgås på tværs af det der i mange andre havne, danner skarpe skel, vores tolerance og venlige modtagelse af gæster som gør at de gerne kommer igen, samtidig med at vi altid har havnens pladser udlejet og ofte også en venteliste.
     Vi har en stadig tilgang af nye medlemmer, selvom der totalt set, ikke i de sidste mange år er blevet flere nye sejlere. Dette er faktorer vi skal værne om, og hjælpe hinanden med at bevare, nemlig venlighed, tolerance og åbenhed.

Klubhuset og Café Lagunen
     Når jeg ser fremad, glæder jeg mig til, at vort nye hus står færdigt. Det giver en utrolig masse nye muligheder både for os som klub og for Café Lagunen som jo samtidig får nye muligheder, som jeg ved Karina også glæder sig til.
     Vi skal det første år prøve os lidt frem, ganske vist efter fastlagte regler, men da ingen af os før har prøvet de nye muligheder, vil jeg opfordre til at vise den sædvanlige tolerance også her, og forventer ingen problemer i den retning, da vi vel alle er indstillet på at få det bedst mulige ud af situationen.
     Aftalen med Karina er i øvrigt lavet med snævre begrænsninger, sådan at i sæsonen, som regnes fra 1. maj til 1. oktober, kan Karina kun disponere over den fjerdedel der støder op til hendes øvrige nye lokale 5 gange, og kun til medlemmers fester, desuden en friere benyttelse i vinterhalvåret.

Færgefart over Guldborgsund
     I ved sikkert alle at Guldborgbroen skal være lukket for vejtrafik fra 15. maj til 15. juli. Det betyder naturligvis lettere passage for lystbådene, men til gengæld ingen passage ad vejbroen, hvilket vil være en væsentlig gene for borgerne i byen og omegnen, herunder for os og for byens handelsliv som vi også er en del af.
     Bestyrelsen har derfor arbejdet på at få Storstrøms Amt til at indsætte en båd til persontransport i reparationsperioden.
     Næsten samtlige erhvervsdrivende i GB og omegn har skrevet under på vor henstilling til amtet om indsættelse af båd, og desuden har Sakskøbing og Nr. Alslev Kommuner sendt en lignende fællesskrivelse for at støtte vort arbejde på det felt.

Asfalt og slæbested
     Når nu vort nye hus står færdigt mangler vi at få bedre belysning på havne, og få ordnet/repareret havnepladsen. Bestyrelsen fører for tiden forhandlinger med Sakskøbing Kommune om den sag, og ind til videre har de lovet at lave belysning og en eller anden form for reparation af havnepladsen.
     Vi har ønsket asfaltering, men ved ikke for nuværende hvad det ender med, det vil blive afgjort inden for den næste måneds tid. I forhandlingerne ligger også brugen af arealet ved rensningsanlægget på længere sigt, som vi jo kunne bruge midlertidigt, mens ombygningen stod på.
     Desuden forhandler vi om muligheden for at få kommunen til at investere i et slæbested. Men Rom blev som bekendt ikke brygget på en dag.

Bølgeuro i havnen
     Jeg skal også sige lidt om problemet, bølgeuro i visse dele af den nye havn. Vi har været i kontakt med Dansk Hydraulisk Institut, firmaet Niras som opkøbte eller fusionerede med Hostrup Schulz, som var det ingeniørfirma, der stod for opførelsen af havnen.
     Vi har drøftet mulighederne for konkret at fastlægge hvad det er der sker, og hvad der kan afhjælpe problemet, når der er bølgeuro.
     Den bedste mulighed for at vise hvad der sker, er at optage en videofilm i området, på en dag hvor det er særlig slemt. Denne film vil Dansk Hydraulisk Institut derefter studere, og regner nu med at det er den bedste måde at vurdere problemet.
     Der har dog ikke så vidt jeg har set været rigtig slemt i vinter, desuden er det nemmere at se uroen når der ligger både i vandet, så vi arbejder på sagen.

Bro 2 og rammeslaget
     Der er sikkert nogen som har spurgt sig selv, hvad med færdiggørelse af den yderste bro i den gamle havn. Jo, der et godt sammensvejset hold som arbejder på at få rammeslaget søsat, i denne uge, sådan at broerne kan forventes at være klar til bådene kommer i vandet.

     Jeg vil derfor sige til jer, glæd jer til den nye sæson, glæd jer til det nye hus, og som afslutning på dette års beretning vil jeg ønske alle en god sommer.


Jørgen Eriksen

Første gang i en længere årrække holder vi ikke generalforsamling i vores klubhus.

 

 

 

Midterstykket på bro 2 blev fornyet i foråret - nokken nedrevet i efteråret 2002.

 

 

 

Lauget er rollemodel for mange andre havne i disse år. Det er både vor økonomi, struktur og sociale sammenhold

 

 

 

Det nye klubhus giver en utrolig masse nye muligheder både for os som klub og for Café Lagunen

 

 

 

Bestyrelsen har arbejdet på at få Storstrøms Amt til at indsætte en båd til persontransport i reparationsperioden

 

 

 

Vi har ønsket asfaltering på P-ladsen. Desuden forhandler vi om muligheden for at få kommunen til at investere i et slæbested.

 

 

 

Bølgeuro: Der har dog ikke - så vidt jeg har set - været rigtig slemt i vinter.

 

 

 

Der er et godt sammensvejset hold, som arbejder på at få rammeslaget søsat i denne uge

 

 

 

Der er sikkert nogen som har spurgt sig selv:
- Hvad med færdiggørelse af den yderste bro?

Fotos: Niels N. Christensen


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen