Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2014
Tirsdag den 8. april kl.19.30 i klubhuset
Dagsorden iflg. vedtægterne


Køen var lang ved tag-selv-bordet med Karinas lækre retter før generalforsamlingen. Foto: Niels Nordby Christensen

Der blev lagt en god bund inden de verbale strabadser. Foto: Niels Nordby Christensen
  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
  5. Fastlæggelse og godkendelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  1. Valg af formand
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af den øvrige bestyrelse - 3 medlemmer og 2 suppleanter
  4. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  5. Eventuelt
1. Valg af dirigent
 

Jørgen Bojesen, valgt til dirigent. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen blev foreslået som dirigent - og valgt.
  • Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen er blevet indkaldt i overensstemmelse med gældende vedtægters varsler og procedurer, men - at generalforsamlingen ikke er blevet afholdt i marts måned - som anført i vedtægterne §7 stk. 2. Et forhold der skyldes en proceduremæssig misforståelse, der efterfølgende er blevet rettet op på.
    Da der hverken forud for generalforsamlingen - eller på dirigentens direkte spørgsmål til de fremmødte blev rejst tvivl om generalforsamlingens gyldighed, blev det besluttet at erklære generalforsamlingen for gyldig.
  • Det blev besluttet at følge dirigentens forslag om at rykke pkt. 6 - indkomne forslag - frem, så de blev behandlet før pkt. 4, da forslag b) ville kunne få konsekvenser ift. budgetforslag 2014.
  • Generalforsamlingen udgjordes af i alt 55 medlemmer, der repræsenterede i alt 72 gyldige stemmer.

2  Bestyrelsens beretning for det
forløbne år 
 
 

Niels Bach fremlagde beretning for juniorafdelingen . Foto: Niels Nordby Christensen


3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
 
Søren Hansen aflægger regnskab. Foto: Niels Nordby Christensen

Kasserer Søren Hansen gennemgik regnskabet for 2013.

  1. Vedligeholdelse af havn: Øgede udgifter pga. investering i nye el-standere
  2. Rengør. toilet & bad: Udgift reduceret med 50% - Karina varetager opgaven
  3. Konsulentudgifter: Bistand vedr. regnskabs- og bogføring.
  4. Vand og vandledningsafgift: Udsving pga. af salg til Café Lagunen og efterreguleringer. Der betales ikke vandledningsafgift for vand på broerne.
  5. IT Net og software: Heraf kr. 7.500 udg. til åbent trådløst net i havnen.
  6. Der blev fra flere sider opfordret til, at evt. mundtlige aftaler med debitorer om betaling/kompensation for en ydelse bør forsøges realiseret ved, at lauget fremsender faktura på tilgodehavende.
  7. Det blev anført, at det trådløse netværk ikke er et omsætningsaktiv
  8. Det blev forslået, at de nyindkøbte el-standere til broerne kunne anføres som et omsætningsaktiv.
  9. Forslag om at der er mere end en repræsentant til stede ved mundtlige forhandlinger/aftaler vedr. havnen.
  10. Bestyrelsen har taget forslaget fra laugets revisorer om, at der udarbejdes en liste over klubbens løsøre - til efterretning.
    Inventar og udstyr vil endvidere blive registeret fotografisk - herunder også kajakker, joller der også vil blive nummeret, så de er registrérbare f.eks. ift. forsikring mv.

Regnskabet blev godkendt som fremlagt.


6. Behandling af indkomne forslag
 
Ove Ladefoged Larsen ville af med pensionistrabatten. Foto: Niels Nordby Christensen

 

Jørgen Pedersen: Man bliver ved med at sejle, fordi man har interessen - og kan. Det har ikke noget med prisen at gøre!. Foto: Niels Nordby Christensen

Der var inden for tidsfristen - mandag den 24. marts 2014 - indkommet 2 forslag:

  1. Forslag om, at bådelauget opkræver for vinter-både-plads for de både, der ligger i havnen om vinteren.

Forslaget blev trukket tilbage, da det umiddelbart strider mod vedtægternes §5 stk. 4 om: "Pladslejen i havnen er gældende for kalenderåret."

  1. Forslag om at afskaffe pensionist-rabatten motiveredes af Ove Ladefoged Larsen, hvilket affødte en livlig debat med principielle drøftelser og udsagn:
    • Ville bortfald af båd-plads-pensionistrabatten på kr. 505,- medføre et fald i antallet af seniorsejlere?
    • Ville indførelse af båd-plads-ungdomsrabat få flere unge til søge om bådplads i havnen og dermed øge antallet af unge sejlere?
    • Niels Christensen redegjorde for pensionistrabattens oprindelse tilbage i 70'erne, hvor rabatten blev indført, da der dengang var mange joller - ejet af pensionister - som blev tvunget til at være medlem af lauget.
    • Man bliver ved med at sejle, fordi man har interessen - og kan. Det har ikke noget med prisen at gøre!
    • Der er en del opgaver - ud over pligtarbejdsopgaverne - der udføres af pensionister - bl.a fordi de har tiden. F.eks. "Kaptajn Hummelholdet".

Forslaget blev efter en god dialog sendt til afstemning med følgende resultat:
For 12 stemmer / imod 30 stemmer 4 hverken for eller imod / 26 undlod at stemme.


4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje
og indskud

 
Søren Hansen fremlægger takster og budget for 2014. Foto: Niels Nordby Christensen

Kasserer Søren Hansen præsenterede herefter 2014-taksterne - indskud, kontingent og pladsleje - der iflg. vedtægterne indexreguleres en gang årligt - for 2014 forhøjes de med ca. 0,8 %.

Kontingent

2014

Pladsleje

2014
Aktive (familie) 1.210 kr. Familiebåde 2.415 kr.
Passive 355 kr. Joller 1.210 kr.
Juniorer 355 kr. Pensionistrabat

505 kr.

Indskud

2014

Vinterplads

2014
Familiebåde 4.285 kr. Havnen 360 kr.
Joller 1.435 kr.  

 

De nye takster blev vedtaget


5. Fastlæggelse og godkendelse
af budget

Bestyrelsens budgetforslag 2014 blev gennemgået - og vedtaget
 


7. Valg af formand

  • ej på valg

8. Valg af kasserer   
Preben Kristensen ny kasserer Foto: Niels Nordby Christensen

  • Søren Hansen / på valg / ej villig til genvalg
     
  • Preben Kristensen enstemmigt valgt

9. Valg af den øvrige bestyrelse - 2 medlemmer og 2 suppleanter  
 
Peter Hein Svendsen
bestyrelsesmedlem
nyvalgt
John Helt Arildsen
bestyrelsesmedlem
genvalgt
   
Søren Hansen
1. bestyr.suppleant
nyvalgt
Torben Petersen
2. bestyr.suppleant
genvalgt

  • Erik Staal / på valg / ej villig til genvalg
    Peter Hein Svendsen valgt
  • Sekretær - Niels Bach / ej på valg
  • Bestyrelsespost - Michael Jensen / ej på valg
  • Bestyrelsespost - Søren Wiil
  • Bestyrelsespost - John Arrildsen / på valg / villig til genvalg
    John Arrildsen valgt.

 

  • 2 bestyrelses-supleanter
    • 1. suppleant Søren Hansen
    • 2. suppleant Torben Petersen

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant 
Birte Pawlik
revisor
genvalgt
Frank Rasmussen
revisor, genvalgt
Erik Andersen
revisorsuppl.
nyvalgt

  • Birte Pawlick og Frank Rasmussen genvalgt som revisorer
     
  • Erik Andersen valgt som revisorsuppleant
     

11. Eventuelt 
 

 

 

 

 

Erik Stål
afgående næstformand
Søren Hansen
afgående kasserer

 

Dirigenten, Jørgen Bojesen, takkede generalforsamlingen for god ro og orden Foto: Niels Nordby Christensen

  • Birte Pawlick henledte forsamlingens opmærksomhed på et Lolland-Falster magasin på 3 sprog, hvor Guldborg og bl.a. Guldborgland Bådelaug med fordel ville kunne synliggøre sig.
    Forslaget drøftes på et kommende bestyrelsesmøde.
  • Forslag om PR vedr. et "Gasteambassadør"-koncept, hvor interesserede - uden forudgående aftale - kan møde frem på Guldborg Havn på onsdage ved 18-tiden, og komme med som gast på kapsejladsen.
    Forslaget drøftes på et kommende bestyrelsesmøde.
  • Forslag om at gøre noget ved P-pladsen - f.eks. etablering af højbede, blomsterkasser. Endvidere drøftedes flere alternativer til "de gule rør" der ofte forårsager skader på gæsternes biler, da de nemt kan overses.
    Der kan f.eks. søges om "Tipsmidler", hvis en forskønnelse af P-pladsen kommer hele byen til gavn.
    Forslaget drøftes på et kommende bestyrelsesmøde
  • Forslag om at udarbejde flyers om Guldborg, legeplads og havn som medlemmer og gæstesejlerere kan tage med til andre havne / potentielle gæster.
    Forslaget drøftes på et kommende bestyrelsesmøde
  • Der blev fra flere sider peget på Facebook som en særdeles effektivt PR og kommunikationsplatform. Hvornår skal Guldborgland Bådelaug på Facebook?
    Forslaget drøftes på et kommende bestyrelsesmøde

Formand Steen Hovard takkede herefter afgående næstformand Erik Stål, der har trukket med i bestyrelsen i mere end 25 år - tak for samarbejdet og indsatsen.
Endvidere en tak fra formanden til afgående kasserer Søren Hansen, der i et par år har trukket et stort administrativt læs som laugets kasserer - stor tak.

Slutteligt rettede formand Steen Hovard en tak til dirigent, Jørgen Bojesen, for at have styret generalforsamlingen på fornem vis.


Niels Bach
referent

 

 
Formandens beretning for 2013
08.04.14.
 

Bestyrelsen
    
generalforsamlingen 2013 blev der udskiftet 4 medlemmer af bestyrelsen derefter var der konstituering hvor de nye bestyrelsesmedlemmer fordelte sig i de forskellige udvalg og til forskellige opgaver efter en periode stoppede det ene medlem og 1. suppleanten måtte tiltræde.
     Der har i hele perioden været en god tone og et godt samarbejde.
 
Både seniorer og juniorer samt en del af sidstnævntes forældre mødte talstærkt op til standerhejsningen Foto: Niels Nordby Christensen

Faste arrangementer
    
Standerhejsning: Det var imponerende så mange der var mødt op for at fejre at sejlsæsonen startede. Det var både seniorer og juniorer samt en del af sidstnævntes forældre.
     Til standernedhalingen var vi også et pænt antal medlemmer, men ikke så mange som til standerhejsning
     Fællestur: Til det vil jeg sige, at det var synd for dem der ikke var med. De 5 både der var med, havde det hyggeligt, men hvordan får vi flere med?

Fotoklub
    
Det nye tiltag, der startede i vinteren 2012 var åbenbart så god en ide, at det fortsatte i vinteren 2013 og jeg har hørt at der har været en god aktivitet.

Medlemsmøder
    
Medlemsmøde og hyggeaften, sammen med præmieuddeling for aftensejlads var igen i 2013 et tilløbsstykke, så det er arrangement som skal fortsætte.
     Medlemsmøde i januar hvor der kommer forslag til idekataloget er også et tilløbsstykke. Det er dejligt at se den interesse, der er for klubbens udvikling

Stor aktivitet både til både forårs- og efterårsarbejdet Foto: Niels Nordby Christensen

Pligtarbejde
    
Det er dejligt at se så stor aktivitet både til forårs- og efterårsarbejdet og at der er et godt fremmøde, en positiv stemning.
     Det er vigtigt at vi også kan mødes om en fælles opgave, det at passe og pleje havnen, omliggende arealer og klubhus. Det er med til at give et ejerforhold, så vi hver især passer bedre på det hele.

Kaptajn Hummel
    
Kaptajn Hummel blev serviceret og klargjort lige efter pligtarbejdet, hvor den blev placeret der hvor den skulle starte vinterens sugning,
     Sugningen er ikke forløbet uden problemer, men der er taget fat om problemet med det samme, så den kunne pumpe igen.
     Takket være den milde vinter og den store arbejdsindsats fra nogle medlemmer, har det været muligt at holde fartøjet gående det meste af vinteren.
     Der er blevet pumpet fra mastekranen og ud til og med indsejlingen. Godt gået!

Gæstesejlere
    
Det var en god sommer, så antallet af gæstesejlere steg fra ca. 800 i 2012 til 926 i 2013. På landsplan har der været en stigning på ca. 10%. Det skyldes sikkert det gode vejr. Det kan også være at krisen har toppet og der er kommet mere optimisme.
     Det mest positive jeg har hørt og læst fra vores gæstesejlere er, at de fleste er tilfredse med forholdene på havnen og vil vende tilbage. Samtidig vil de anbefale havnen til andre sejlere. Det er dejligt at høre, men vi kan gøre det bedre.
     Betaling med kuverter 43%. Betaling hos Karina 57%.

 
Juniorafdelingen har modtaget våddragter og redningsveste fra Dansk Sejlunion Foto: Niels Nordby Christensen

Investeringer og tilskud
     Bådlauget har i 2013 investeret i 19 stk. nye (brugte) elstandere til en pris af 27.000,00 kr. De vil blive monteret i løbet af 2014.
     Vi har også investeret i en ny følgebåd, for at vi kan opretholde den nødvendige sikkerhed omkring juniorafdelingen. Pris 40.000 kr.
     Fra Guldborgsundkommune har vi fået et tilskud til følgebåden på 20.000 kr.
     Fra fritidssammenslutningen i Sakskøbing har vi fået 4.000 kr. til udstyr i juniorafdelingen.
     Vi har også modtaget våddragter og redningsveste til juniorafdelingen fra Dansk Sejlunion.

Brohammer på brohoved mod øst og brohammer ved mastekran blev løftet af og en del af det drev til havs Foto: Niels Nordby Christensen

Stormen Bodil
    
I december 2013 kom Bodil forbi med blæst og stormflod. Vandet steg så der stod ca. 3 cm på gulvet i klubhuset.
     Brohammer på brohoved mod øst og brohammer ved mastekran blev løftet af og en del af det drev til havs.
     Forsyningsbroen løftede sig og dele af understøtningen er forsvundet i havnen.
     Dagen efter var en del af bestyrelsen og enkelte medlemmer på havnen for at redde, hvad der reddes kunne.

Skaderne på klubhuset efter oversvømmelsen er blevet dækket af stormflodsrådet Foto: Niels Nordby Christensen

      Skaderne på klubhuset er blevet dækket af stormflodsrådet, skaderne på forsyningsbroen skal vi selv dække.
     Skaderne på brohammer bliver lavet af kommunen. Disse skader bliver kun lavet midlertidigt, da kommunen vil gå i gang med at renovere havnen i løbet af 2014 til 2016

Medlemmer
    
Medlemstal pr. 24/3 2013: 5 passive, 78 aktive i alt 83. Medlemmer pr. 17/3 2014: 19 passive, 73 aktive i alt 92.
     Der er indmeldt 4 nye medlemmer med bådpladser og 14 nye passive


Steen Hovard
formand

 

 

 
Sejladsudvalgets beretning for 2013
08.04.14

Onsdagskapsejlads 2013
     Årets første sejlads løb af stabelen første onsdag efter standerhejsningen d. 8 maj. Vi lagde lidt blødt ud med få både, da ikke alle var rigget til.
     Alle var naturligvis klar næste onsdag, og den kommende, men desværre blæste der er halv Pelikan eller også regnede det, og så er det ikke lige så sjovt, sejlene bliver våde eller blæser i stykker - "uha".
     Det værste på sådanne dage er kommentarerne fra dommerne, de kender gloser som : Tøsedrenge - Landkrabber - eller Påklædning efter vejret.
     Det hører vi naturligvis kun med et halvt øre, skutter os lidt og går i klubhuset for at sætte kaffen over. Det sociale samvær skulle nødigt lide under vejret.
     På trods af vejret fik vi alligevel sejlet 7 sejladser før sommerferier og 7 efter. Vi havde 7 både i det lille løb og det store løb talte 4 både. Se resultatliste
     Stor tak til dommerne: Bo Bøyesen, Torben Petersen og Olav Andersen, uden dem og dommerskib lod det sig ikke gøre.

Sundsejlads
     Desværre var der ikke ret meget luft, vi udsatte først sejladsen 1 time og måtte så for er gang skyld sejle på lille bare 8,92 sømil op ad sundet til Jydebugter og retur i en meget springende luft fra skiftende retninger omkring nordvest.

     Der var 7. både meldt til, men kun  5. kom i mål, l. udgik og 1. startede slet ikke. Se resultatliste
     Bespisningen var fremtryllet af Karina: Mørbradgryde som blev leveret uden beregning, et udsøgt måltid, tak til Karina.

Sæsonafslutning
     Sæsonafslutning d. 15. november i klubhuset med Karinas Julebuffet med både koldt og varmt. Over 60 laugsmedlemmer deltog med godt humør.
     Mette og Kurt spillede og der blev sunget igennem. Sidst men ikke mindst blev der delt pokaler ud fra sæsonens onsdagssejladser.

På gensyn og god vind
Sejludvalget

Lars Nordstrøm

 

 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen