Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 
Referat af generalforsamling 2012
Tirsdag den 20. marts kl.19.00 i klubhuset
Dagsorden iflg. vedtægterne

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje og indskud
  5. Fastlæggelse og godkendelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  1. Valg af formand
  2. Valg af kasserer
  3. Valg af den øvrige bestyrelse - 2 medlemmer og 2 suppleanter
  4. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  5. Eventuelt
1. Valg af dirigent


Niels Bach, valgt til dirigent. Foto: Niels Nordby Christensen

 
  • Formanden Jørgen Eriksen bød velkommen og gik til punkt 1.
     
  • Niels Bach blev foreslået som dirigent og valgt.
     
  • Dirigenten sikrede sig, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
     
  • Dirigenten gik herefter over til det næste punkt på dagsordnen.

2  Bestyrelsens beretning for det
forløbne år 
 
Før generalforsamlingen serverede Karina hakkebøf med bløde løg, hvide kartofler samt lækker brun sovs. Foto: Niels Nordby Christensen
 
Formanden aflægger sin beretning. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Eriksen fremlagde bestyrelsens beretning for det forløbne år. Han kom ind på:

Bestyrelsens beretning blev vedtaget.

Herefter blev der givet en orientering fra udvalgene om det forløbne år.

  • Sejladsudvalget v. Lars Nordstrøm
     
  • Havneudvalget v. Frans Balzer.
     
  • Kajakafdelingen v. Søren Hansen
     
  • Juniorafdelingen v. Niels Bach.

3. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
 
Jørgen Bojesen aflægger regnskab. Foto: Niels Nordby Christensen

  • Jørgen Bojesen fremlagde og gennemgik regnskabet.
     
  • Regnskabet blev herefter godkendt.

4. Fastlæggelse af kontingent, pladsleje
og indskud

 
Jørgen Bojesen fremlægger takster og budget for 2012. Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Bojesen fremlagde taksterne for 2012. Ifølge vedtægterne reguleres indskud, kontingent og pladsleje med pristallet. I 2012  forhøjes de med ca. 2,8%.

Kontingent

2012

Pladsleje

2012
Aktive (familie) 1.170 kr. Familiebåde 2.340 kr.
Passive 340 kr. Joller 1.170 kr.
Juniorer 340 kr. Pensionistrabat

490 kr.

Indskud

2012

Vinterplads

2012
Familiebåde 4.150 kr. Havnen 345 kr.
Joller 1.390 kr.    

De nye takster blev vedtaget


5. Fastlæggelse og godkendelse
af budget

Budgettet blev ligeledes gennemgået.

Det fremlagte blev godkendt.


6. Behandling af indkomne forslag
 
Frank Rasmussen. Foto: Niels Nordby Christensen
 
Erik Andersen. Foto: Niels Nordby Christensen
 
Steen Hovard. Foto: Niels Nordby Christensen

Der var indkommet forslag fra:

  1. Frank Rasmussen
    • Blomsterkummer på havnen.
    • Flagning for sejlerne og gæster.
    • Udvidelse af bænke og borde ved broerne.

Forslagene blev vedtaget ved akklamation.

 

 

 

  1. Erik Andersen
    • At der skulle opsættes redningsstiger ved broerne.

Steen Hovard ville undersøge priserne på fremstilling af stigerne.

 

 

 

 

  1. Steen Hovard, Michael Tambour og Lars Nordstrøm
    • Montering af et el-spil på mastekranen.

Steen Hovard fremlagde et tilbud på indkøb af et sådan spil til 7.768,- kr. Det blev besluttet at Steen skulle arbejde videre med projektet og fremlægge dette for bestyrelsen.


7. Valg af formand

Punktet udgår i lige år.

8. Valg af kasserer  
Søren Hansen
ny kasserer

  • Kasserer Jørgen Bojesen ønskede ikke at genopstille.
     
  • Søren Hansen blev foreslået som ny kasserer. Han blev valgt ved akklamation.

9. Valg af den øvrige bestyrelse - 3 medlemmer og 2 suppleanter  
Niels Bach
bestyr.medlem
nyvalgt
Steen Jensen
bestyr.medlem
nyvalgt

  • Bestyrelsesmedlemmerne Stefan Pommer og Claus Pedersen ønskede ikke at genopstille.
     
  • Steen Jensen og Niels Bak blev foreslået. De blev begge valgt ved akklamation.
     
  • Suppleanterne Bo Bøyesen og Frank Rasmussen blev genvalgt ved akklamation.

10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

  • Som revisorer blev Jørgen Bojesen og Hans Bonde valgt ved akklamation.
     
  • Revisorsuppleant Niels Nordby Christensen blev genvalgt ved akklamation.

11. Eventuelt 
Jørgen Eriksen takkede de afgående
bestyrelsesmedlemmer.
Foto: Niels Nordby Christensen

Jørgen Eriksen takkede de afgående bestyrelsesmedlemmer for den indsats de havde ydet i forbindelse med bestyrelsesarbejdet.

 

Niels Bach takkede for god ro og orden på generalforsamlingen – mødet blev hævet.


Claus Pedersen
referent

 

 
Formandens beretning for 2011
20.03.12.
 

 
Skt. Hansaften med båltale er et af de faste arrangementer, der samler mange tilhørere. Foto: Niels Nordby Christensen

Faste arrangementer

    
I et tilbageblik på sidste sæson og sommer, er der flere ting der træder frem:
     Vores sædvanlige vintermøder hvor vinsmagning m.m. er blevet en god tradition, ligesom medlemsmødet i januar er kommet i den kategori sammen med standerop- og nedhaling for slet ikke at nævne skt. Hans.
     Disse faste begivenheder ændrer sig jo ikke voldsomt.

Visefestival
     Visefestivalen, et meget omdiskuteret emne, er nu formentlig lagt til rette, idet der for nuværende ikke er planer om at forsøge igen her i klubben.
     Jeg er dog godt tilfreds med at vide at det vi har sat i gang, lever videre, måske i en lidt anden form og et nyt regi, men der er sat noget i gang som kan bruges.
     Visefestival 2010 har været et langt kapitel, hvilket dels skyldes at min arbejdssituation har ændret sig væsentligt, jeg er simpelthen afsted på arbejde flere dage ad gangen og på den måde har jeg haft mindre tid til rådighed, samtidig er der ulidelig langsommelig proces i Fødevarestyrelsen. Det forventes herefter at alt er ok og at vi kan få vores penge inden for 4 -6 uger.
     Visefestival 2011 var som bekendt ikke så velbesøgt som året før og da det samtidig var billetter der skulle drive værket, var der desværre ikke tilstrækkeligt mange der kom og deltog.
     Jeg kan sige at markedsføringen var omfattende, plakater på LF og Sydsjælland, 100 stk., avisannoncer, desuden flyers på samtlige lystbåde i havnene på LF og Vordingborg, Næstved og Karrebæksminde.
     Vejret i dagene op til var ikke godt sejlvejr så ”boomet” af gæstesejlere gik vi også glip af.
     Det endte med et ærgerligt minus på 7-8.000 kr. Samlet set ser dog fint ud, da projektet er taget af bordet, er der ikke mere risiko ved det og så ender det jo trods alt godt, med et totalt overskud.
     Jeg synes vi har lært meget af projektet, både om hvad man kan og måske lige så meget om hvad man ikke kan. I hvert fald i øjeblikket.

Rabatkort
     Vi startede med en ny ordning med Baltic Sailing rabatkort. Hvor det tidligere havde været papirkort med afrivning, blev det nu ændret til plastkort i kreditkort størrelse. Ideen var at der var penge at tjene både for klubberne og for LF Havnenetværk, idet det var restpenge fra BS der betalte dem og stillede dem til rådighed for os. Vi håbede derfor at rigtig mange var blevet solgt, idet klubben kunne beholde halvdelen af indtægten altså kr. 75,00 pr. kort.
     Der var yderligere tilsluttet butikker i baglandet som gav rabat på køb ved fremvisning af kortet.
     Der var trykt flyers og plakater blev hængt op.
     Her i havnen indbragte det os ca. kr. 3.500,00 hvilket ikke levede op til forventningerne. Det skal dog understreges at vi ikke havde nogen omkostninger på det.
     Det havde naturligvis også betydning at der ikke kom så mange gæstesejlere som de tidligere år, vi var på det laveste niveau i lang tid.
     Samtidig stod vi også med en sommer af forholdsvis ringe karakter vejrmæssigt og desuden midt i den allestedsnærværende finanskrise, som selvfølgelig også har kunnet mærkes i havnene, ikke bare her men alle steder. Det vil kassereren komme nærmere ind på.

Nye åbningstider, når de annonceres i EfS. Foto: Niels Nordby Christensen

Broåbningstider
     Vi har også været involveret i debatten om nye broåbningstider, den debat har snart kørt længe. Efter første udspil fra kommunen, kom der indsigelser fra alle sider, de berørte havne, L F Havnenetværk og Baltic Sailing.
     Det tog kommunen sig ikke af i første omgang, men sendte samme ansøgning til Søfartsstyrelsen en gang til og fik igen at vide at de var nødt til at lave en høring med brugerne. Det fik Arne Gråe, kommunen til at udtale til avisen, at det var omsonst at tale med brugerne. Men det blev han nødt til alligevel.
     Søfartsstyrelsen nærmest tvang kommunen til at lave en høring, hvor alle interesserede mødte op, efter at have holdt et fællesmøde, hvor holdningerne blev næsten ens, blev det foreslået at åbningstiderne skulle være fra kl. 8.00 morgen til 1 time efter solnedgang i sommerhalvåret som er perioden 1. april til 31. oktober og fra 9.00 til 13.00 i vinterhalvåret. Det er så de tider vi regner med til sommer.

Arealet ved rensningsanlægget
     Arealet bag købmandsgården har været oppe og vende flere gange de seneste år. Oprindelig havde GBS kommune lovet os arealet, men da Forsyningen tog over, startede de på en frisk.
     Beboerforeningen har, fremført af Dan Lykkegård, fået et projekt til ca kr. 350.000,00 op at stå ,ved hjælp af en tegning der involverer hele arealet.
     De har fået penge fra bla. Landdistrikspuljen til at gøre arealet til et aktivt område med amfiteater, ptankbane, kondibane med redskaber, sheltere og bålplads m.m.
     Med de oplysninger har vi i bestyrelsen diskuteret hvor meget vi havde brug for arealet og hvor stort et areal vi evt. har behov for. Vi har spurgt os selv, hinanden og flere på havnen, om de ville sætte deres båd derover om vinteren og det har vi ikke mødt nogen der vil.

Arealet ved rensningsanlægget (fortsat)
     Derfor er vi blevet enige om at gøre krav på et mindre areal bag ved pumpehuset, hvor stativer m.v. kan opbevares og hvortil der kan køres.
     Beboerforeningens tiltag vil jo også kunne bruges af vores gæster hvadenten de kommer sejlende eller kørende.
     Det er samtidig sådan at Ålholm, der ejer skoven, vil tillade at den grusbunke, med brændenælder der er på den modsatte side af vejen, må jævnes og bruges til parkering, når det er nødvendigt, så på den måde kan alle blive tilfredse med de muligheder vi får.
 
Vores legeplads er kasseret  Foto: Niels Nordby Christensen

Legepladsen
     Legepladskonsulenten har været på besøg og har kasseret vores legeplads. Det eneste der kan anvendes er sandkassen, hvis den får runde hjørner.
     Jeg har tænkt over, om man på den meget lille plads vi har, kunne lave en rutsjebane der ender ude på det lave vand. Jeg her bedt konsulenten undersøge reglerne for sådan en.
     Jeg kan fortælle jer at bare det at have en alm. Gynge, kræver 4 meter til hver side fra midten af gyngen og udad og dette skal være belagt med gummimåtter eller faldgrus i 30 cm. tykkelse.

Hjertestarter
     Vi har endnu engang søgt om hjertestarter men fået afslag.

Bernard Jaunet har i perioder næsten boet på Kaptajn Hummel. Foto: Niels Nordby Christensen

Oprensning af havnen
     Vi er nået rigtig langt med kaptajn Hummel og jeg vil her sige at det kan vi takke især en mand for, det er Bernard Jaunet, der i perioder næsten har boet på den. Bernard har selvfølgelig indimellem haft hjælpere og der er gjort et stort arbejde, der er renset op følgende steder, det vil Frans komme nærmere ind på.

Reparation af havnen
     Kommunen har begyndt at reparere lystbådehavne, de starter med de havne hvor der er broer, der direkte er faldet sammen, det gælder Stubbekøbing og Nysted, så indenfor en 2-årig periode kan vi forvente at der sker noget hos os.

Göteborg Bådmessen
     I år har LF Havnenetværk været på Bådmesse i Göteborg, for at sælge vores område. Vi indgik et samarbejde med havnene på Sydsjælland og kunne på den måde holde udgifterne nede.
     Göteborgmessen har ca. dobbelt så mange gæster som Bella Center normalt har.
     Rigtig mange svenskere var intereseret i at besøge vores område og til de mest” varme ”gav vi dem et gratis rabatkort, sådan at de får samme rabat, som de der er inde i systemet. Der var til tider kø ved vores stand og dermed en langt større interesse end jeg nogensinde har oplevet i Bella eller Fredericia, så vi håber at se mange svenske flag til sommer.

Baltic Sailing
     Til juli ophører BS med at eksistere, tilskudsperioden udløber faktisk allerede til april, men da der var lidt penge tilbage er projektet forlænget til juli hvorefter Business LF i Holeby tager over sammen med LF havnenetværk.
     Nogen af de sidste penge har de i øvrigt brugt til at betale for Havneguiden 2012.
     Hvis nogen af LF havnene fremover kommer med projekter, alene eller ideer til fælles brug, vil det kunne kanaliseres gennem Havnenetværket, som kan søge midler hos Buisness LF.
     Der vil så i hvert enkelt tilfælde skulle laves et budget, en projektbeskrivelse m.m.

Ny rabatkortordning
     I forbindelse med 2012 sæson, kommer der en ny ordning på rabatkort siden. De plastkort der blev indført sidste år, vil blive delt gratis ud til alle aktive både i medlemshavnene. Det vil give 10% rabat på 1. overnatning i hver havn, i de danske og tyske havne der er tilsluttet.
     Herefter vil rabatordningen slutte.

Til sidst vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til alle der i 2011 har gjort en indsats for GB.
Med håbet om at alle må få et godt år 2012, ønskes alle god vind.


Jørgen Eriksen
formand

 

 
Sejladsudvalgets beretning for 2011
20.03.12

Onsdagsejlads 2011
Vi har i årets sejladser lagt løb 1 og løb 2 sammen, men bibeholdt den tidlige start fra løb 1. Løb 3 blev afviklet som det plejer.
Vi nåede at sejle 14 onsdage, de 8 sejladser blev sejlet på bane syd og desværre kun 5 på bane nord.
Vi er så heldige at have 3 dommere der kan supplere hinanden, det gør at de hver især har mulighed for at springe en onsdag over og klare andre ting, så det håber vi på, at vi fortsat har. Se resultater
 

En onsdagssejlads N for broen uden vind. Foto: Niels Nordby Christensen

Forårssejlads
Sejladsen blev sejlet den 18. juni i en kraftig middelvind, så det var en opgave for vores dommere.
Distancen var 16,02 sm. Den blev sejlet på under 3,5 time, så det gik stærkt og det gav noget at snakke om. Bagefter havde vi en hyggelig aften.
 

Forårssejlads, Grønvold

1   Niels Folkebåd
2   Steen Luffe 37
3   Erik Hanse 291
4   Michael Omega 34
5   Torben Javelin 30
6   Lars Mamba 29
7   Leif Duetta 86
 
Sundsejladsen blev vundet af Frank Rasmussen i Aphrodite 101. Foto: Niels Nordby Christensen

Sundsejlads
7 både startede den 24. september på årets Sundsejlads. Det blev en lang sejlads i let vind med spisning og hygge bagefter. Se resultater

Vinterhygge
Vi samlede en masse dejlige mennesker den 18. november til et vinterarrangement med lidt godt at spise og drikke, samtidig brugte vi lejligheden til at udlevere pokaler til årets vindere. Se billeder

På Gensyn og god vind
Sejludvalget

Lars Nordstrøm

 



 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen