Guldborgland Bådelaug     - laugsnyheder 1997-2015


Forsiden
Årgang 2015
Årgang 2014
Årgang 2013
Årgang 2012
Årgang 2011
Årgang 2010
Årgang 2009
Årgang 2008
Årgang 2007
Årgang 2006
Årgang 2005
Årgang 2004
Årgang 2003
Årgang 2002
Årgang 2001
Årgang 2000
Årgang 1999
Årgang 1998
Årgang 1997
Medlemsliste

 17.03.05
Beretninger fra den ordinære generalforsamling
Formandens, seniorernes og juniorernes

Formandens beretning for 2004
ved Jørgen Eriksen 17. marts 2005
 
Jørgen Eriksen aflægger beretning

Formand Jørgen Eriksen

  1. Aktivitetsniveau
  2. Bundpumpeapparat
  3. Vanddybden i Guldborgsund
  4. Guldborgsund lukker nok ikke
  5. Baltic Sailing
  6. Udlån og udlejning af klubhuset
  7. Hjemmesiden
  8. Karina og Café Lagunen
  9. Kano- og kajakfolk
  10. Debataftener
  11. Windbraeker på bestilling
  12. Forårsklargøring m.m.

Aktivitetsniveau
     Velkommen til generalforsamling. Vi er endnu engang forsamlet, i vort stadig nye klubhus, for at afholde foreningens årlige generalforsamling. Vi har efterhånden haft en længere årrække hvor klubbens aktivitetsniveau har været meget højt, hovedsageligt begrundet i byggeaktivitet, men den historie kender I jo allerede.
     I det det forgangne år har vi som bekendt ikke haft byggeaktivitet, vi har jo heller ikke nogen arealkvote at bygge på.

Bundpumpeapparat
     I løbet af året har vi fået Kaptajn Hummel til havnen. K H. er vores bundpumpeapparat, som vi jo har købt halvpart i sammen med Gåbense Bådelaug. 
     Når jeg benævner det, som bundpumpeapparat og ikke som uddybningsmaskine, er det fordi vi fra Storstrøms Amt har en tilladelse til bortpumpning af løst sediment, d.v.s. det bundfald som er planterester m.m. som kommer ude fra sundet og aflejrer sig i havnen. Det har vi lov til at tilbageføre til sundet. Vi må ikke uddybe i den faste bund og det kan apparatet heller ikke.
     Det er derfor vigtigt at andre ikke får indtryk af, at vi uddyber havnen, da det ikke er det vi gør og heller ikke har tilladelse til, og at eventuelle klager kan medføre at vi mister tilladelsen.
     Men skulle vi have et uddybningsfartøj ind og grave det samme bundfald op, så skulle vi have haft en klaptilladelse, en tilladelse til at fartøjer måtte læsse vores bundfald ud et eller andet sted i Smålandshavet, og dette ville til sammenligning have kostet mindst kr. 200.000,- og da halvparten af pumpen har kostet ca. 45.000,- og kan bruges år efter år, er det en god investering og det er en meget vigtig tilladelse vi har liggende.
     Det er jo i øvrigt Ivar og Ove der hovedsageligt har stået ved pumperne, på vort fartøj, de har gjort en stor indsat som de skal have tak for.

Vanddybden i Guldborgsund
     I har sikkert alle hørt om problemer med vanddybden i den sydlige ende af Guldborgsund, mellem Nykøbing og Gedser. Problemet opstod da Farvandsvæsenet endelig fik taget sig sammen til at opmåle, sådan at nye og bedre søkort kunne fremstilles. 
     Men selvom opmålingen foregik med det mest moderne udstyr, viste det sig at man ikke kunne måle den reelle dybde, hvor ålegræsset var tæt. Man målte derfor dybder så ringe som 1,3 m. og velvidende at der utvivlsomt var dybere end som så, udsendes der advarsel gennem efterretninger for søfarende om at dybden er aftaget til 1,3 m. 
     Det gør man af sikkerhedsmæssige grunde og for ikke at få erstatningskrav på sig, idet man siger, at ingen jo ved om der ligger store sten gemt i ålegræsset. 
     Det skabte jo lidt panik i Smålandshavet's havne og derfor tog vores havnesammenslutning Foreningen Smålandshavet sagen op med kommuner, havnevæsener og Farvandsvæsen, hvorefter alle deltog positivt i et møde på Middelaldercentret med det formal at få problemet løst hurtigst muligt. 
     Man kan jo nok også sige at tidspunktet er gunstigt. Med dannelsen af en ny storkommune, Guldborgsund Kommune, kan man jo ikke starte med at nedlægge Guldborgsund. 
     Så der er altså også gået politik i det, hvilket bestemt ikke har fremskyndet et resultat, men med en god indsats fra alle parter. Styret af Viggo Staberg, havnechefen i Nykøbing, er det nu nået så langt, at der er foretaget skinnepejlinger, altså fysisk dybdemåling uden elektronik, og disse målinger er lagt i Farvandsvæsenets computer, sammen med de tidligere elektroniske målinger, sådan at man har fået et billede af, hvor de største og de mindste dybder er.
     Ud fra dette er det så opgaven at flytte renden, hvor det er nødvendigt, sætte flere afmærkninger og flytte båkerne ved bredningen.

Guldborgsund lukker nok ikke
     Når alt dette er gjort, gerne inden sommer, skal vi have kommunikeret budskabet ud, om den nye og sikre rende, især til Tyskland, hvor udlejnings og forsikringsselskaber har forbudt sejlads i den sydlige ende af sundet.
     Et andet problem har været at hvis man ikke havde en mindste dybde på 2 m, vil Farvandsvæsenet ikke anerkende Guldborgsund som gennemsejlingsfarvand og dermed er de ikke forpligtet til at sørge for afmærkning i hverken den ene eller den anden ende af sundet. 
     Udgiften til afmærkning ville så ende hos havnene, og med en erhvervshavn i Nykøbing og en kommende ny, dyr, Slotsbrygge er jeg overbevist om, at der nok skal kunne findes en måde at holde sundet åbent på.

Baltic Sailing
     Med hensyn til nu at få orienteret tyskerne om ændringerne, har vi nu den fordel at samme Foreningen Smålandshavet har indgået samarbejde med en del Nordtyske havne, i et fællesskab der hedder Baltic Sailing.
     Det vil fremover være sådan at vores rabatkort også vil gælde i disse tyske havne, ligesom deres rabatkort gælder her. Der vil fremover stå både Smålandshavet og Baltic Sailing på havneguider og rabatkort.
     EU's Intereg2 pulje har givet et stort tilskud til markedsføringen. Det mærker vi på den måde at de annoncer vi normalt betaler til f.eks. Sejlerens Logbog m.m. nu  betales af disse midler. Der er opbygget en stand på 35 m2 som skal rundt på bådmesser i Danmark, Tyskland og Sverige. 
     Der kan også gives hjælp til de enkelte havne i visse tilfælde. Vi har f.eks. fået lovning på et par store grill, i stil med dem I kender fra Sakskøbing Havn. 
     Med alle disse tiltag håber og tror vi på, at flere gæster kan tiltrækkes, med følgende bedre indtægter til os.

Udlån og udlejning af klubhuset
     Vi har, fra vores klubhus blev indviet, haft nogen stramme forsøgsregler for brug af huset. Disse regler vil vi prøve at lempe, for at flere kan få glæde af huset. Vi fik EU-tilskud til et medborgerhus. 
     Det kan gøres uden at klubhusfunktioner generes væsentligt, idet det primært vil være det bagerste lokale, det handler om. Desuden kommer der penge i vores kasse hver gang det udlejes. 
     Jeg skal her minde om at når nogen låner/lejer huset, så hører det med at gøre rent bagefter i alle de lokaler, der har været i brug - både på vores side - og hvis man har brugt Karina's lokale sammen med det. Også toiletter og gang skal rengøres!

www.guldborg-havn.dk
     Vores hjemmeside og webmaster fortjener bestemt også at blive nævnt, idet der stadig, på trods af den opmærksomhed siden har vakt de foregående år, stadig er en side i udvikling, en side der hele tiden er opdateret, samt en sted hvor alle i bådbranchen ved de kan søge, hvis de savner oplysninger om alverdens spørgsmål vedr. både, test m.m. Endnu engang tak til Niels.

Karina og Café Lagunen
     Vi har også al mulig grund til at sige tak til Karina og hendes personale for altid at være oppe i omdrejninger, og alligevel har tid til at være hjælpsomme. 
     Desuden er det sådan at Cafeen er en meget væsentlig faktor i på vores indtægtsside og endnu engang har sat rekord til glæde på begge sider.

Kano- og kajakfolk
Der vil i løbet af sommeren sikkert komme en ny gruppe sejlere til, idet nogle kano- og kajakfolk har vist interesse for at kunne være medlem hos os, og dem glæder vi os til at møde og se hvad de kan tilføre klubben.

Debataftener
     I det nye år vil vi prøve at holde en eller to debataftener, hvor bestyrelse og medlemmer kan inspirere hinanden og løse evt. problemer.

Marineblå sweatshirt med foer og logo kr. 300,-

Windbreaker på bestilling
     Vi prøver at arrangere fælles indkøb af sweatshirt med vindstop (foer) og broderet klublogo på venstre overarm.
     Ved køb af min. 50 stk. er det muligt at få den til kr. 300,- pr. stk. alt incl. i størrelserne S-M-L-XL. Hvis man ønsker XXL koster det 15 % ekstra. XXXL koster 20 % ekstra .
     Du kan se et eksemplar i str. L i klubhuset og skrive dig på bestillingslisten samme sted.

Forårsklargøring m.m.
     Da vi står foran en ny sæson er der nogle opgaver der skal udføres inden det hele kører. Det er forårsklargøring af havnen, vi skal have rettet den ene bro op og Kaptajn Hummel som er under reparation vil snart køre igen for at færdiggøre det sidste hjørne af den gamle havn. 
     Vi skal på et tidspunkt have flåden sejlet om til Gåbense, så hvis nogen har lyst til det job, hører jeg gerne fra dem.

Med denne beretning vil jeg ønske jer alle en god sommer.

Jørgen Eriksen

 

 
Årsberetning 2004, seniorer
Kapsejladsudvalget ved Lars Nordstrøm, 17. marts 2005

Kapsejlads Lars Nordstrøm

  1. Onsdagskapsejlads
  2. Femøturen
  3. Pinsestævne
  4. Sundsejladsen
Onsdagskapsejlads
     Endnu et år er gået i medvind og modvind, og langt de fleste sejladser er sejlet på trekantbanen nord for Guldborgbroen. Startlinien er bygget lidt om, så den ligger vinkelret på sejladsretningen, og vi har haft den glæde at Bo har været dommer og ligget på linien i sin motorbåd. Det siger vi ham tak for. 
     Vi håber i den kommende sæson at finde en hjælper til ham, både ind og ud af havnen, men også som meddommer og tidtager.
     Inde i sundet er startlinien på Falstersiden sat fast på duc d'alben, så vi desværre ikke kan omsejle den, men på bane 3 blot skal bag startlinien. Ellers er banerne som de plejer at være. Se resultatliste 
     Sidste onsdagssejlads aften havde vi fællesspisning, og menuen er som følger:
  1. stegte sild
  2. karrysild
  3. kryddersild
  4. rejeroulade
  5. leverpostej
  6. æg og tomat
  7. kyllingelår med coleslaw
  1. tarteletter
  2. Frikadeller
  3. mørbradbøf 
  4. kyllingesalat 
  5. ost
  6. tærte og kage
  7. kaffe the m.m. 
Jo! Kapsejlads er bare dejligt! 
Femøturen
Fællesturen til Femø gik i vasken, men vi prøver igen.

Pinsestævne
     En stor flok fra Guldborg var som sædvanlig på Fejø. En enkelt båd sejlede turen rundt om Femø, men på land havde vi selv, lært af erfaring med pladsmangel i havnehuset, taget en pavillon med, og i det sociale vinder vi stort.

Sundsejladsen
     Frisk vind, lidt for meget for Hennings storsejl, som gik i underliget, og lidt for meget for Solus 24, som afprøvede nye sejl og havde store opgaver under Falster, men resten havde en kanon sejlads til Nykøbing og retur, det tog mellem 2 timer 38 min. 58 sek. og 3 t. 45 min. 51 sek. Se resultater
     Maden sørgede Hans for, og aftenen gik i muntert lag.

Sejludvalget
På gensyn og god vind i 2005

Lars Nordstrøm

 

 

 
Årsberetning 2004, juniorer
Optimistjollerne ved Niels Bach, 17. marts 2005

Juniortræner Niels Bach

  1. Januar-maj 2004
  2. Sæsonstart 2004
  3. Juniortræningen 2004
  4. Teenage-jolle
  5. Mand over bord-manøvrer
  6. Kølbådstræning
  7. Vinterprogram 2004-05
  8. Sejlsæsonen 2005
  9. Jollerne
  10. Kølbåden
  11. Motorbåden
  12. "Wild dreaming" igen...igen
Januar-maj 2004
     Forud for sæsonstarten havde juniorafdelingen en god vintersæson i klubhuset på havnen. Juniorerne mødte trofast frem til teori/træningsaftner en torsdag om måneden, hvor den stod på globus, søkort, kompas og sekstant. 
     Historier fra de varme lande, myter og løgnehistorier om dengang skibe var af træ og kvinderne spejdede mod horisonterne. 
     Desuden så vi film, sejlede med optimistjollemodel på gulvet i klubhuset og fik has på en del knob, knuder og kakao med flødeskum og endelig tog vi en tur i svømmehallen for lige at tjekke om de unge mennesker nu stadig kan svømme en 2-800 m og det kan de + lidt til !

Sæsonstart 2004
     Forårs- og sæsonstart var planlagt til mandag den 19. april - men med 994 hPa, 8 mm regn, 10 gr. varm, svag vind over 4 grader varmt vand, besluttede vi at lade solen snige sig et par grader højere på himlen inden vi begav os ud i jollerne. 
     På de første mødeaftner i april tjekkede vi så jollerne samt rig og udstyr - fik indkøbt de nødvendige materialer til reparation mv., og da vandtemperaturen i begyndelsen af maj sneg sig op over de 6 grader riggede vi jollerne til og søsatte de 8 juniorer - og af sted de for - i solskin de kære børn.

Juniortræningen 2004
     En træner mere fik vi "Shanghajet". Merete Kepp fra Hjelm sagde i maj ja til at være den anden halvdel at trænerteamet i juniorafdelingen. Velkommen til Merete. Hun har en masse sejlererfaring fra bl.a. Caribien - og hun har ikke mindst et rigtig godt pædagogisk tag på optimist-drengene og -pigerne.
     Træningsaftnerne starter normalt med et "skippermøde", hvor vejr, vind og strømforhold drøftes.
     Herefter rigges jollerne til og søsættes. Juniortrænerne har fokus på, at gøre den enkelte "skipper" ansvarlig for tilrigning af egen jolle - og i øvrigt hjælpe hinanden, så vi på træningsaftnerne får så meget sejltid som muligt. 
     Træningsaftnerne på sundet omfattede ud over sejladstræning - kapsejlads og kæntringsøvelser. 8 ud af 10 aftner var der mindre end 5 sek.m. luft eller også silede det ned.

Teenage-jolle
     En Askeladden-jolle har Birthe og Erik stillet til rådighed for juniorafdelingen. Stor succes, da det giver mulighed for at differentiere tilbuddet til de unge, især når de bliver teenagere og optimistjollerne bliver for små.

Mand over bord-manøvrer
     Ved vindstille og meget svag vind, øvede juniorerne manøvrering og overbord-manøvrer med følgebåden....og et par svømmeture blev det også til....alt sammen for at gøre de unge fortrolige med vand. 
     Hvis det var rigtig surt "ikke-sejler-vejr" stod den på teori i klubhuset.

Kølbådstræning
     Kølbådsseilads er en del af træningen. En aften om måneden deltog alle 8 juniorer i en træningssejlads med en af kølbådene - Grinden "Cirkeline". 
     Kølbådssejlads som en del af juniortræningen er godt, bl.a. fordi "alle er i samme båd" - der skal arbejdes sammen for at få båden til at sejle, og det er en god lejlighed til at kombinere teori og praksis - ved den fælles oplevelse kølbådssejladsen giver.
     Kølbådstræning er en nødvendig del af træningen og vil så vidt muligt blive indarbejdet i programmet for 2005.

Vinterprogram 2004-05
     Fra oktober 2004 til maj 2005 har vi traditionen tro en månedlig optimist-torsdag, hvor de unge har bakset med tovværk, knobtavler, søkort, kompas, manøvrering mewd modelskibe og lanterner alt imens sol, måne og stjerner har dinglet i klubhusets loftlamper. 
     Der er næsten altiod en af juniorerne der har hjemmebag med - skøøønt. 
     I 2005 har vi sat sæsonstarten til mandag den 2. maj....men lad os nu se. Det kan være at vi skubber det et par uger.

Sejlsæsonen 2005
     Afvekslende sejladsoplevelser For den nuværende gruppe af juniorer er afvekslende sejlads- og træningsoplevelser en fordel. 
     De unge giver udtryk for, at det er spændende både at sejle optimistjolle, Askeladden, kølbåd og en gang i mellem motorbåd/følgebåd.

Jollerne
     I jollerne er det den enkelte junior, der med sin viden og erfaring skal få skiv'et til at sejle. De får prøvet sig selv af - "alene" med ansvaret for eget fartøj - i nogle gange grænseover-skridende situationer. De oplever frustrationen over, at jollen ikke kan sejle mod vindøjet - og hvor kom vinden egentlig fra hva'? Angsten - når det går for stærk - og succesen, når de opdager at de har styr over jollen, og at den f.eks. planer på søerne. 
     I Akseladden skal de unge lære teamarbejdet, at få en jolle med 2 sejl til at flytte sig - samt at holde balance i båden.

Kølbåden
     Kølbåden giver som ovenfor nævnt mulighederne for fælles oplevelser og erfaringer i forhold at manøvrere, vindens indvirkning på sejl og båd osv. oplagt udgangspunkt for nogle gode timer med teamoplevelser med trænerne tæt på, hvor aktuel/akut praksis og teori og repetition er mulig.

Motorbåden
     Motorbåden/følgebåden er god, når der ikke er vind nok til at sejle med sejl - og juniorerne bare vil ud at sejle. Med følgebåden har vi som nævnt trænet overbord- og kajmanøvrer. Og ikke mindst har der været mulighed for at juniorerne har kunnet komme en tur i baljen på det dybe vand - som et led i tilvænning til vand. 
     En del af juniorerne er forståeligt nok utrygge ved det dybe mørke vand - hvilket ikke er særligt befordrende, når de træner i joller der kan kæntre, og ind imellem også gør det.

"Wild dreaming" igen...igen 
     At der i Guldborgland Bådelaugs juniorafdeling pt. er behov for at kunne give de unge afvekslende sejladsoplevelser, og optimistjollen, må betragtes som en begynder-begynderjolle. Er tiden ikke løbet fra optimistjollerne?
     Optimalt for juniorer vil være individuelt tilpasset sejlads- og træningstilbud der tog udgangspunkt i en "flåde" af:

  • 6 Optimistjoller til introduktion og begyndertræning
  • 3-4 tidssvarende enmandsjoller 
  • 2-3 stk. to-mandsjoller til øvede juniorer.
  • 1 Folkebåd eller H-båd til juniortræningsaftner - og til unge der gerne vil være med på onsdagskapsejlads, men som ikke har råd endnu. Kunne også være øvebåd for voksne.

Bemærk
Junioafdelingen har aldrig lavet PR i lokalområdet!

Med venlig hilsen juniortrænerne

   
Merete Kepp Niels Bach


 


Steen Hovard, formand
John H. Arildsen, næstformand
Preben Kristensen, kasserer
Niels Bach sekretær

Guldborgland Bådelaug
Guldborgvej 352
4862 Guldborg

Til forsiden

Forening for bådejere
 i Guldborg Havn.
Stiftet 1974

Websiden formidler kontakt
mellem laug og medlemmer.
Copyright © 2000-2015 
Niels Nordby Christensen